Forstår på det jeg leser at ketose ikke er noe når man skal ned så lite som meg, men hva med generell lavkarbo da? Kan jeg spørre om litt råd her, ser de fleste skal ned veldig mye mer enn meg og er litt redd jeg trenger meg på. I tillegg synes jeg det er litt vanskelig å forstå om jeg skal gå for samme råd som er her inne på de som skal masse ned eller om jeg bør legge meg på en mer moderat linje? :confused:
Er 163 høy og veier 55kg, min trivselsvekt er ca 51.5 kg. Alle ekstra kg sitter rundt magen etter to barnefødsler.
Mitt kosthold er feks slik (de tre siste dagene):
Dag 1.
Frokost: 1 grovbrødskive med smør, ost og skinke
Lunch: 2 grovskiver med smør, ost og skinke
Middag: Fiskeboller, hvit saus, rå gulrot og 1 potet
Kvelds: "rett i koppen"
3 glass hvitvin, masse kaffe og vann
Dag 2.
Frokost: Havrefras m/skummetmelk
Lunch: 4 sport knekkebrød med magerost
Middag: Eggeomelett med skinke, broccoli, blomkål og purre
Masse kaffe og vann
Dag 3:
Frokost: 2 rugsprø med magerost
Lunch: Maxiboller i paprikasaus (boksmat) med wok grønnsaker
Middag: Rester etter lunch
Kvels: en pose micro poppcorn
1 corona, 3 glass rødvin og masse vann og kaffe
Ser jo at dette kostholdet er karborikt og ikke sunt. :o
Hvis jeg spiser litt mer type egg/bacon/omelett varianter til frokost lunch, kan jeg innimellom velge rugsprø eller havregryn da?
Kutter ut potet/ris/pasta og kjører mer på rent kjøtt/fisk og grønnsaker
Kutter ut halvfabrikata og poppcorn, kan jeg da beholde enkelte vinglass? (mye sosial nå i sommer).
Andre tips for forandring av mitt kosthold for å gå raskest og smertefritt som mulig ned 4 kg? Normalt aktiv med små barn og full jobb (stillesittende) i tillegg jogger/går jeg ca 20 min tre ganger i uken.
Takker så masse for hjelp til hva jeg bør spise. :suss:
Jeg vil nok anbefale deg generelt lavkarbo...noe jeg betrakter som sunt uansett om du skal ned eller ikke. Feks Fedon Lindberg.
Jeg vil anbefale deg å lese en av bøkene hans uansett...for dette er et kosthold for livstid, som du vil ha mye glede av å kunne noe mer om i tillegg til å vite hva du gjør og hvorfor nå....Eller det samme om du velger feks Atkins...
Og det du foreslår over her mener jeg er bedre enn det du nå spiser uansett men husk...jo flere raske karber eller karber...jo mindre usunt fett. Fiskefett er bra uasnett. Noe vi som regel får for lite av.
Med vin antar jeg du går saktere ned, men antagelig vil du miste litt vann den første tiden alikevel...Du veier ikke mye og skal ikemye ned iflg deg...andre ville tenke at du ikke skal mere ned. Kan forstå "magekiloene " etter fødsel...er det lenge siden siste fødsel? Det går seg stadig til vet du...
Uansett å gå over til lavkarbo tror jeg er sunt for alle.
Det er 4 år siden første fødsel og 1.5 år siden siste fødsel. Jeg lå stabilt på 51.5 kg alle år før første fødsel. Jeg la på meg godt over 20 kg på begge fødselene og har gått disse naturlig ned etter fødsel.... - disse 3.5 kg som klamrer seg fast på magen. Har prøvd å trene magen, men har fått beskjed av de på treningsstudioet at det er fett som ligger utenpå og da må disse kg av hvis magen skal krympe. Var det ikke for denne magen, hadde jeg ikke tenkt tanken på å gå ned engang.
Da skal jeg lese litt om Fedon, har bare lest om ketolyse hittil.
Har noen ett forslag på en dag eller to på hva jeg bør spise med min høyde, vekt, livsførsel og ønske om å gå ned 3-4 kg?
Jeg tror ikke ketose er usunt om man skal ned 4 eller 40 kg, men ut fra det kostholdet du hadde, så vil du kunne oppnå gode resultater med enkel kostholdsendring uten å følge et opplegg slavisk.
Man skal lytte til kroppen. Er man sulten så spiser man, om man ikke er sulten så spiser man ikke. Og man spiser til man er behagelig mett.
Jeg har tatt litt avstand til måltidsstigmatiseringa, spiser gjerne middagsrester til frokost, og salat til middag, dersom det er det som frister da.
Man kan forsåvidt slite litt med sultfølelsen i starten, også om man spiser mye sukker- og stivelsesholdig mat da det kan lure kroppen litt ettersom det fyller opp magen men gir lite næring.
Ta deg et glass vann, og forbered et måltid til du ER sulten ;)
Signerer Anne på å lese Fedon-litteratur, forresten. Det er greit å ha litt bakgrunnskunnskaper, men tenk ren, naturlig mat, og ikke være redd for fett ;)
Kan jeg steke karbonadedeigen i meierismør, tilsette wok blanding (broccoli, blomkål, gulrot, minimais, vannkastanje), surre litt sopp. Blande alt med litt creme fraice og matfløte.
Er det ok frokost/lunch/middag for meg i dag?
Har ikke spist, kun væske inntak. Føler meg "fullstappet" i magen, men sulten i resten av kroppen.
Stek den i meierismør du! Det er det beste å steke i etter min mening. Om du fortsatt føler deg sulten, så prøv å drikk litt vann. Tørstefølelsen kan faktisk være forsvinnende lik sultfølelsen. Da jeg var ny på dette kostholdet, så tok jeg alltid litt mindre mat enn jeg trodde jeg ville ha, spiste det, ventet i fem-ti minutter og om jeg fortsatt var sulten, så spiste jeg litt til. Man blir mett på proteiner og fett mye fortere enn på karbomat, og kroppen klarer seg lenger på det. Det er mye kroppen må venne seg til ;)
Nå har jo ikke du noen klar kostholdsfilosofi, men jeg holder meg unna gulerøtter fordi det er så mye stivelse i dem, holder meg til grønnsaker som vokser over jorden, bortsett fra de ulike typene løk. (Og så synes jeg at kokte/stekte gulrerøtter er skikkelig æsj :p)
Gjør som du vil :) Hva liker du best? Kremfløte er forresten bedre enn matfløte.
Du burde virkelig lese en bok. Jeg lånte Fedons metode på biblioteket :)
Karbonadedeig, wok blanding, sopp og cremefraice. Jeg spiste 2 små posjoner, ble fort mett. Mye raskere mett enn om jeg velger hel/halvfabrikata?...Hmm...
Er jeg på rett vei? Skal jeg spise mer i kveld (stapp mett nå), kan jeg evt spise mer av det samme?
Heisann,
[color=royalblue][/color] hiver meg på her jeg også:)
[color=royalblue][/color] Tenk naturlig når du skal spise - alt som er naturlig fra naturens side. Ingen ferdig-poser osv. Gjør du det, kan det n e s t e n ikke gå feil. Kutt ut - helt og holdent - alt som har stivelse i seg, sukker, hvetemel, grønnsaker som vokser under jorda (noe av det kan du ta inn igjen når du er fornøyd med resultatet - men, aldri for mye av det uansett). Det er masse mer også som inneholder stivelse, som man ikke tenker over - derfor viktig, som flere poengterer, at du leser en bok om emnet og "utdanner" deg i denne dietten - det er mange fallgruber om man er helt novise. Frukt er også "forbudt" i begynnelsen - men, kan spises etterhvert. Alt dette fordi kroppen din må settes i modus til å "komme i gang".
[color=royalblue][/color] Det er viktig også at du har 3 elementer i hvert måltid - protein, naturlig fett, riktige karbohydrater. Jo grønnere grønnsakene er, jo bedre.
[color=royalblue][/color] Det er MASSE oppskrifter å finne her på forumet, det er en fryd å bla seg gjennom - gjør det!:)
[color=royalblue][/color] God klem, og lykke til!
Gjerne det samme. Det er vi (gjennom tidene)som har laget regler for hva som skal spises når...Det er ikke helt naturgitt, mer av praktiske grunner. Så har du rester og har lyst på det til frokost eller lunsj....ja, så spis det.:)
Eller egg, bacon og grønt eller annet protein og grønt.
Jeg spør litt mer her til jeg får skaffet boken :o
I går ble menyen min som sagt karbonadedeig stekt i meierismør m/wok blanding (frossen type) og creme fraice. På kvelden spiste jeg 100g Bacongull (forsto det som at den var ok?) og to glass tørr hvitvin
Jeg var mer enn mett nok, men var det en riktig dagsmeny?
Nå er kl 10.30 Føler det samme som i går, mett i magen men sulten i kroppen (rar følelse). Kjenner jeg blir litt kvalm av å skulle spise kjøttdeig til frokost, så nå koker jeg 2 egg. Er feks 2 kokte egg m litt påleggskinke og majones ok? Har lest litt i oppskriftene men mye er litt ukjent for meg med type brød, lapper osv. Har ikke bacon i huset.
Takker for all hjelp. Vil så gjerne ta av disse 3-4 kg på magen på en grei måte :o
Bare husk at så lenge kroppen har alkohol å brenne så brenner den ikke fett. Dvs. at drikker du alkohol hver dag (i tillegg til å spise) så vil du sannsynligvis ikke ta av. Drikker du et par glass et par ganger i uka vil du ta av, men mindre enn du ellers ville gjort.
[color=purple][/color]
Jeg har aldri spist kjøttdeig til frokost. 2 egg, skinke og majones er OK, men jeg savner grønnsaker i menyen din....
Vedr. Vin. Jeg pleier normalt å ta ett par glass i helgene, nå har jeg ferie og stadig venner på besøk, synes det bare er såååå godt med denne vinen på terassen med kjæresten og gode venner. Hadde håpet at omlegging av kostholdet nå ville hjelpe på litt for å gå ned litt i starten og at når min ferie er over (om en uke) og normal alkoholvanen er på plass, så ville jeg gå ned mye?
Jeg forstår det med at kroppen forbrenner alkoholen først, men er det virkelig brems hvis man kun tar ett par glass i helgene? Da har jo kroppen mange dager den ikke trenger å forbrenne alkoholen? Dessuten mener jeg å ha lest her inne ett sted at det bare bremser så lenge faktisk alkoholen er i kroppen, stemmer ikke dette?
Vedr grønnsaker. Jeg er veldig glad i grønnsaker, men er lite vent til å spise det på morgenen, men spiste en kvart agurk nå siden jeg så du skrev at grønnsaker burde med :)
Har lest litt mer nå og har ett par spørsmål til :o
Cocosa : Forstår at dette er noe kokkos fett lignende? Noe man kan ha i kaffekoppen som både begrenser sultfølelse og gir bra fett tilskudd + begrenser skadene hvis man spiser litt for mye karber. Stemmer dette? Hvor får man kjøpt dette?
Jeg drikker masse fun light iste, den inneholder arpertan. Jeg drikker sikkert 1 liter av denne daglig, er ikke så flink å få i meg rent vann. Forstår at dette kan bremse vektnedgang?
Jeg drikker masse kaffe gjennom dagen. Har også forstått at dette kan være dumt når jeg skal gå ned?
Oppsummering: Jeg skal ned 3-4 kg, som sitter rundt magen. Hvis jeg
kutter ut all alkohol, eller iallefall begrenser dette
Kutter ut iste (aspertan), eller iallefall begrenser dette
Hutter ut kaffe, eller iallefall begrenser dette
Kutter ned på karber generellt (i forhold til det jeg har pleid)
Øke protein, fett og ren mat.
Begynner med Cocosa
Så vil jeg merke rask nedgang? Noen av disse punktene som kan være mer viktig enn andre? Vil gjerne få tilbakemelding på om det er noen av disse punktene jeg kan beholde men likevel gå ned.
Heisann
Vil bare si at det er vanskelig å planlegge hvor mye man skal gå ned.
Lavkarbo er ikke et kosthold som gjør at man uansett går ned i vekt. Dersom man er undervektig, kan lavkarbo gjøre at man blir mer normalvektig. Lavkarbo handler om at kroppen finner sin riktige vekt. De fleste jeg kjenner bruker kanskje flere måneder på de siste kiloene. Dette var ikke ment for å ta fra deg motet, jeg vet hvor frustrerende det er at det ligger ekstra fett rundt magen.
Min anbefaling er at du legger om til et kosthold som er sunt og for resten av livet, da vil vekten uansett korrigere seg.
Vet det er viktig å finne ett sunt kosthold for resten av livet, jeg er ikke undervektig men sikkert "normalvektig". Problemet mitt er at alt fettet sitter rundt magen og det er ikke spes sunt eller pent. Kunne jeg bare bli kvitt dette ville det ikke spille noen rolle for meg om jeg veier akkurat det samme som jeg gjør nå eller for den saks skyld mer enn jeg gjør nå.
Jeg må gjøre noe med magefettet og leter etter den riktige veien å gå. Jeg har normalt spist det man tidligere har ment har vært ett normalt norsk kosthold. Bestående av grovbrød/knekkebrød/poteter og grønnsaker. Jeg spiser skjeldent godt/brus/potetgull, men kost meg med vin i helgene. Jeg ser at dette kostholdet ikke gjør noe med mitt magefett, jeg må da prøve å finne ut hva slags forandringer jeg kan gjøre for å endre dette :)
Jeg synes heller ikke at du som skal ned så lite behøver å tenke så mye på vekta, men ingen har vondt av et sunt kosthold. Om du har lyst på et par glass vin i helgene, drikk vin og kos deg med det. Det stemmer at det bremser vektnedgang så lenge kroppen forbrenner alkoholen, kroppen brenner det som er mest lettilgjengelig, og alkohol er lettere å forbrenne enn kroppsfett. Cocosa brukes av mange som kosttilskudd, det er bra for mye, men jeg synes ikke du skal henge deg opp i at det tar bort sultfølelse. Å spise fet og proteinrik mat fører til det alene, at du ikke spiser mer enn du behøver fordi kroppen tolker sultsignalene bedre enn med vomfyll som f.eks ris og brødmat.
Jeg synes aspartam er skummelt fordi det er helkjemisk, og fordi jeg ikke tror man vet nok om langtidseffektene av det. Du burde heller drikke rent vann, det er viktig å få i seg nok væske av mange grunner. Det er litt omstridt hvordan kaffe fungerer i forhold til vektnedgang, jeg blir ikke klok på det. Men jeg har lest mange steder at det senker blodsukkeret og kan føre til søtsug, har ikke funnet noen direkte sammenheng mellom kaffe og vektstopp -correct me it I'm wrong, jeg gikk i alle fall ned tjue kg mens jeg drakk kaffe.
Som sagt, ikke heng deg så mye opp i dette med vekt, det er ikke en gang sikkert kroppen er enig med deg når det gjelder hvor mange kg du bør veie heller.
Ja, nå så jeg du svarte mens jeg skrev. Det er som du sier, ikke særlig sunt med for mye fett rundt magen/midjen, selv om man bør være litt realistisk ift hva som er for mye, så tror jeg du vil få det godt på et lavkarbokosthold, så fikser kroppen resten ;)
Kaster meg på her eg og, mye vil du vel kanskje ikke gå ned uansett, siden du kun skal ned 4 kg. Er dessverre de siste kg som er de vanskeligste å få vekk så ikke gi op hvis det går tregt i starten. Kroppen må venne seg til alt det nye.
Hvis du ser i matbloggene rundt om så ser du hva folk spiser.
Jeg spiser ALLTID salat til lunsj, og så lager jeg middag bestående av grønnsaker, kjøtt og fett. Som regel spiser jeg kun to ganger pr dag, er jeg sulten om kvelden så blir det gjerne noen bringebær, omelett eller mandler.
Dette ordner seg skal du se :)
Jeg synes det ser ut som du har en fornuftig tankegang jeg. Spis lavkarbomat. Drikk vin og kos deg og la tiden jobbe for deg mens du koser deg med deilig mat.
Sitter magefettet litt ekstra hardt fast så legg inn litt trening. Fem minutter foran tv'en med mageøvelser hver dag før du går i dusjen burde gjøre susen.
Gleder meg vilt til jeg er så nær målet som deg jeg :smile:
Frokost: 2 kokte egg, 1 skinkeskive med en stripe majones + agurk
Middag: Samme som i går. Karbonadedeig stekt i meierismør, wok grønnsaker, sopp og creme fraice.
Nå er jeg kvalm. Er ikke vant med så fettholdig mat. Skikkelig kvalm og lyst til å legge meg nedpå. Er dette normal følelse når jeg legger om kostholdet?
Føler meg bedre, men er forskrekket over magen. Den står ut og jeg ser ut til å være 5mnd på vei mot 4 mnd på veg som jeg pleier å se ut (er ikke gravid)
Er dette normal reaksjon?
Har tenkt litt. Vil legge om kostholdet. Magefettet SKAL bort, men det er kanskje dumt å forandre på alt med en gang? Da finner jeg jo heller egentlig ikke ut av hva som funker?
Begynte med et jogge/løpe program for to uker siden, så treningsvaner er i ferd med å forandre seg :)
Har nå satt fokus på maten, som foreløbig ikke helt virker men har jo bare forsøkt dette i 2 dager, her må jeg sikkert justere underveis :confused:
Det er lite sommer, sol og ferie i dette landet. Har bestemt meg for å sette fokus på trening og mat nå. Hvitvinen min vil jeg nyte på terassen iallefall ut den uken jeg fortsatt har ferie. Etter ferien går jeg tilbake til helgekos og hvis dette ikke funker får jeg ta dette bort.
Jeg vil ha kaffen min, i allefall til det det utvilsomt viser seg at jeg må kutte denne.
Jeg skal halvere inntaket mitt med iste (aspertan), uansett så har jeg dette inntaket kun om sommeren. Drikker lite av dette på vinteren.
Jeg begynner å bli små sulten igjen. Blir egentlig helt kvalm på tanken av mer fett. Har grusomt lyst på ett eple, men har ikke det og skal heller ikke spise dette.
Kan jeg nå spise: issalat, tomat (liker ikke tomat, men har det i kjøleskapet), agurk, grønn paprika, kyllingskinke (den på box) og Iduns rømmedressing?
eller bør jeg ikke spise noe mer? eller noe helt annet?
Som sagt; Er du sulten så spis! Ikke mer å tenke på! Spis gjerne en salat, se på karboinnholdet på dressingen, de har ofte sukker i butikkdressinger, så det funker bedre å lage en egen. Noe jeg synes er godt er å blande olivenolje med litt edikk og provecialt krydder :)
Jeg bruker selskapsdressing som jeg kjøper på bl.annet mega. Fader martin står det på boksen. Mulig den ikke er optimal, men jeg kommer ikke til å bytte den ut pga at jeg elsker den og får ikke i meg salat uten. Ikke spis tomater hvis du ikke liker det, da er det bedre å bruke karbsene på noe du liker vettu :)
Jeg spiser ikke fett annet enn til middag stort sett, da har jeg hovedtyngden av fett.
Ellers spiser jeg salat på dagen og en omelett eller lignende hvis jeg er sulten på kvelden :)
Takk for hjelp. Den inneholder sukker ja, så skal lage ditt forslag til dressing :)
Da skal jeg bøtte i meg to store glass vann, klippe gresset, ta ett stort glass vann til, lage salaten min og nyte ett glass kald hvitvin på terassen sammen med min venninne som kommer over i kveld.
Håper jeg er på rett veg til riktig kosthold. Beklager alle maseinnleggene mine, men alt dette er veldig ny tenking for meg. Er alene da mann og barn har reist på ferie til svigermor og får da ikke kjøpt bok eller lånt på bibliotek så lenge jeg mangler bil.
Jeg setter stor pris på all hjelp og veilednig for å bli kvitt min "gravide" mage:o
Da skal jeg sjekke opp den dressingen. Jeg elsker rømmedressingen til Idun, men ser jo nå at den inneholder sukker :p
Jeg orker ikke omelett. Spiste 2 kokte egg til frokost. Jeg er vant til at jeg normalt spiser ett egg ca hver 3 uke, så det blir litt voldsom start for meg. Middag var fet med creme fraice, jeg er vant til å ha ikke fett i kostholdet mitt (med bortsett fra halvfabrikata som jeg brukte innimellom). Jeg tror en salat blir bra for meg nå.
Ps. Fant nå en annen dritgod dressing i kjøleskapet. Den heter "Kjerneolje". Det er steirisk Gresskarkjerneolje. Ingentilsetningsprodukter og mindre enn 0.1 gr karbohydrat pr 100 gr. DEN må vel være topp??
Ja den er nok topp skal du se :)
Er nok sukker i den dressingen jeg bruker også, men er veldig lite karbs i den iforhold til 1000 islands for eksempel, og jeg har brukt den siden jeg begynte.
Spiste omelett 1.dag på kuren men hadde så pause i 8 uker....hehe... spiste kokte egg av og til, men nå synes jeg det er gått igjen. Man må ha pause fra egg av og til rett og slett.
Men hvis du velger en generell lavkarbo skal du ikke ha så sinnsykt masse fett som på ketolyse.
Ikke det at jeg synes jeg spiser så altfor masse fett, spiser nok for lite. I dag har jeg kun spist fett i form av det som er i hamburgerene jeg spiste og i oljen som jeg stekte de i. Er jo fett i osten og skinka jeg har i salaten, men sånn kunne jeg godt ha spist uansett. Ville vel og merke hatt med brød hvis da hadde vært i gamle dager :)
Men synes det er digg å bruke isbergssalat som brød, funker bra det siden det er så krispi :)
da må du sjekke så mye du bruker av det. Hvis du bruker 100 g er det nok endel. Jeg bruker ca 20 g dressing, ett eggeglass. Nå tar jeg det på øyemål og det er ca 0,93 g totalt på 20 g dressing. i selskapsdressing er det 4,96 g pr 100 g
Hvor mye fett skal jeg egentlig ha i lavkarbo diett?
I dag brukte jeg en stripe lettmajones i skinkepålegget og karbonadedeigen jeg spiste over to dager var 400gr kjøtt, stekt i ca 2 ss meierismør og ca 4 ss crem fraice. Er det ok?
Sophie - jeg synes ketolyse blir veldig voldsomt med omlegging for deg. Prøv heller med vanlig lavkarbo først. Da er det mindre fett, du kan spise littegrann av noen brødtyper hvis du vil og det er mat som ikke legger seg like blytungt i magen som ketolysematen vår.
Så kan du heller skjerpe inn til mer ketolyseaktig mat hvis det ikke gjør susen med Fedon mat e.l.
Og den vinen på terrassen skal du bare kose deg med. Det er helt ok å kose seg på de få sommerdagene vi har her i landet. Jeg skal ned mange kilo, men jeg koser meg i høyeste grad med vion likevel, Dette er en ny livsstil, ikke en kur jeg går på. Dermed skal den være til å leve med også :smile:
Ja da har jeg fullført to dager med nytt kosthold og skal starte på mitt tredje.
Dag 1:
Lunch/middag: Karbonadedeig stekt i meierismør med wok grønnsaker, sopp og cremefraice.
Kvelds: 100 gr bacongull
Dag 2:
Frokost: 2 egg, 1 påleggskinke m/majones
Middag: samme som dag 1
Kvelds: Issalat, 150g kyllingskinke med 1 ss gresskarolje
Dag 3 tenker jeg blir:
Frokost: Eggerøre av 2 egg med gressløk og kyllingskinke (stekes i meierismør), agurk og paprika ved siden av
Middag: Wokgrønnsaker med fiskebiter (sei, torsk, laks), jeg skal steke dette i meierismør, men skal jeg tilsette mer fett her? Hva i såfall? Kan jeg feks ha rømme ved sidenav?
Kvelds:?
Jeg har drukket vin, kaffe og vann.
Har dere kommentarer til dette? Sliter litt med alt fettet, savner overhode ikke ris, potet, pasta eller brød, men har veldig lyst på rugsprø med mager ost og eple :o Kunne også tenkt meg en liten blanding rødelinser, kokt i vann og basillikumbuljong og rørt sammen til en purrè, men det blir vel alt for mye karber tenker jeg.
Ble kvalm og dårlig i går og magen ble kjempestor. Kjente meg så kvalm av det uvante fettet. I natt kl 4 våknet jeg og måtte løpe på do, full diarè. Er dette vanlig? Det var helt ille.
Nå når jeg nå sto opp, føler jeg meg fin i magen (den har normalstr igjen nå, var nok noe form for "gjæring" der i går siden den ble så stor)er ikke kvalm, men har fortsatt den "fett"smaken i munnen jeg ikke liker. Gikk på vekta.. 54,3 kg. Det betyr 700gr ned på 2 dager! Men bør jo selvfølgelig ha i mente det at jeg hadde diarè i natt.
Takker igjen for all hjelp, og håper noen fortasatt orker å titte innom og hjelpe litt på veien med å finne ut hvilken matfilosofi som passer best for meg :)
Å skyte spurv med kanon er det første som slår meg når jeg leser dette ;)
Det er ikke nødvendig, og antageligvis mer slit enn det er verdt, å legge om kostholdet så drastisk for å miste litt magefett. Dersom du spiser som du gjorde tidligere, men er litt mer obs på å unngå "dårlige" karbohydrater (melprodukter, pasta, polert ris, etc) og bytter dem ut med "bedre" karbohydrater så vil du se endringer raskt. Uten å måtte tilbringe nettene på ramma ;)
Du trenger ikke mer fett her, skal få det ned også :) Men gjerne rømme ved siden av.
Det du opplevde i natt er nok såkalt fettdiare, er jo uvant for kroppen å skulle spise så masse nytt liksom. Er det ting du savner så sjekk karbsinnholdet på det og prøv deg frem. Er endel du kan spise hvis du velger en generell labkarbo i forhold til ketolyse,
Kjempebra at du har gått ned da :) Er nok vann som forsvinner i begynnelsen, men alle monner drar :)
Har lest litt mer Lindemann nå og ser at med mitt nye kosthold ligger jeg nermere ketolysekur enn Lindeberg? Det blir kanskje å skyte spurv med kanon ja? (Selv om det ble pangstart da :p)
Kanskje det er boken bedre uten brød jag skal kjøpe?
Hmm, tror jeg forsøker meg på å følge den dagsmenyen jeg har satt opp i dag også, så får jeg se litt... Hvis jeg skal forandre på det, hva gjør jeg da? Bytter ut ett egg med knekkebrød og reduserer fettet gjenom dagen?
Prøver og prøver her, tusen takk igjen for at dere orker å veilede meg :)
Hei! Jeg bare hiver meg innom for å høre hvilket bacongull du spiser? Jeg spiser masse av det som heter "baconsvor" (kommer i små brune poser a 45 gr), og inneholder tilnærma ingen karber. Så veit jeg at det er noe som heter bacongull som inneholder 2 karber pr 100 gr, som er litt mer krydra. Det også kan jeg spiste litt av. I tillegg er det vel noe baconsnacks som er som potetgull for å regne.
Pass på at du spiser det riktige baconsnacks-produktet, flere som har gått seg bort der.
Jeg synes forøvrig at du skal kjøpe boka til Fedon, og legge om til Fedonkosthold. Da spiser du ren mat, og kan spise litt potet/pasta/ris, men i hovedsak kjøtt eller fisk, og masse grønnsaker. Fedon er heller ikke så fettfokusert som vi som spiser ketogen kost. Ikke er Fedon så opptatt av å telle karbohydrater heller, tallerkenmodellen er kanskje lettere å følge når du skal ned 4-5 kilo.
Jeg gikk på Fedon i et halvt år for tre år siden og gikk ned 20 kg. En dag kunne da se sånn ut:
Frokost: To fiberknekkebrød, to kokte egg, en tomat, 5 cm agurk
Lunsj: Kyllingsalat
Middag: Laks, brokkoli, litt ris
Kvelds: Fedonmüsli med yoghurt (0% sukker)
Jeg fokuserte ikke på fett eller karber, men forsøkte å følge tallerkenmodellen fult og helt. Jeg tok gjerne en øl eller et glass vin innimellom, og koste meg med mørk sjokolade eller nøtter i helgene.
Takk David, for tips og råd. Jeg bør nok legge om til mer karbohydrater ala lavkarbo/fedon etterhvert. Jeg har jo aldri opplevd overvekt (med unntagelse av svangerskapene, men det er jo litt mer spesielle situasjoner), familien har jo heller aldri vært overvektige. Min mor og far er like slanke i dag som 60 år, som de alltid har vært.
Jeg må prøve meg frem, magefettet SKAL bort! ;)
Jeg spiste Bacongull fra Maarud: inneholder 2.5g karbohydrat, sort pose og kommer i 150g poser. Er den ok? Jeg spiste 100g, men da hadde jeg kun spist ett måltid den dagen.
Hvilket merke er det? Jeg handlet på meny og så bakpå alle baconproduktene de hadde der inne den dagen og da var det Bacongull fra Maarud som hadde minst i seg. Kanskje de bare var utsolgt for Baconkrisp?
Hei - kommenterer det her også. Hvis du ønsker å prøve ut fedon, er det helt ok med noen rugsprø om dagen m ost og eple (du kan spise 1-2 frukt om dagen, gjerne sammen med noen nøtter). Linser er også ok.
Da jeg ble medlem på forumet her, hadde jeg holdt på i nesten ett år med ala Lindberg. Da jeg begynte å lese her inne ble jeg ganske forvirret i begynnelsen. Hvorfor telle karber? Hvorfor alt fettet? Hvorfor ikke frukt? osv osv. Jeg har endret noe etter å ha lest her inne, blant annet spsier jeg litt mer fett enn før. Men samtidig har jeg lært meg at lavkarbokosthold består av mange ulike retninger. Etterhvert finner man ut hva som passer, og nå lever jeg vel mer etter min egen retning, tilpasset meg. Jeg går ikke fort ned, ca 1 -2 kg i måneden! Men jeg vil ha frukt, jeg vil ha linser og bønner av og til.
Forøvrig, jeg brukte ganske lang tid på å skjønne dette, finne ut av hva som var mye karber i, hva som var lite. Riktige karber - feil karber. Legen min gav meg ett tips, ikke spis matvarer som innehoder mer enn 10g karber i.
Lykke til!
Du har i alle fall fått kroppen på gli! Fin start :heia:
Jeg vil anbefale deg å i første omgang ta en tur på biblioteket (eventuelt kjøpe) Fedons metode og Bedre uten brød. Bedre uten brød tar også for seg vitenskapelig og historisk hvorfor et lavkarbohydratkosthold er bra for oss, Fedon-boka gir deg gode retningslinjer for hvordan du bør spise. Synes det er fascinerende å se en så ihuga innsats, men stol på kroppen din, om du ønsker å leve litt mer fritt med tanke på hva du kan spise, så er Fedon helt topp! Ønsker nok å nærme meg litt mer Fedon etterhvert jeg også, men fettet er ganske viktig for meg! Jeg er en skikkelig fett-jente :D (Huff, det hørtes vel ikke særlig bra ut, haha!)
Har lest om Fedon til øyet blir stort og vått, vet liksom ikke helt hva jeg gjør nå? :o
I dag har jeg spist omelett med 2 egg, 2 ss smør, 2ss lettmelk, 50g kyllingskinke og ca 3ss synnøve gulost.
Har vært og handlet, kjøpt inn torsk, broccoli, blomkål, CC, yolaplait yoghurt. Har ellers mer i kjøleskap og fryser
Har ikke lyst på mat, sikkert varmen. Det er 34 grader i skyggen her..
Si meg, med den menyen jeg har spist de siste dagene så har jeg en mistanke om at dette er ketolysemat, stemmer det?
Har ikke diarè lengre.
Hva skal jeg innføre nå? orker ikke mat, kan jeg ta evt en yolaplait yoghurt med en isbit evt fryse den ned. Evt kunne jeg tenkt meg en kokt torskebit med kun en ts olivenolje på.
Huff. Vil så gjerne finne den rette veien til å fjerne magefettet på, men har ingen behov for å gå ned noe somhelst resten av kroppen..
Kan nok ikke svare ang generell lavkarbo så tør nok ikke si om det er ok, sikkert andre her inne som er bedre på det, men på meg ser det bra ut.
Forresten merket på baconkrispen er Kims :)
Spiste nå 4 tynne skiver synnøve gulost rullet rundt 1/4 grønn paprika...
Er dette lov?
Tar meg en rask gårur nå :rolleyes:
Fortsatt litt småsulten. Har lyst på fisk, ren kokt torskefisk uten fett og tilbehør. Har torskestykker i fryseren, men bør vel stoppe snart i min frotsing?
Dag 1:
Lunch/middag: Karbonadedeig stekt i meierismør med wok grønnsaker, sopp og cremefraice.
Dag 2:
Dag 3 :
Frokost: omelett med 2 egg, 2 ss smør, 2ss lettmelk, 50g kyllingskinke og ca 3ss synnøve gulost.
Middag: 1 yoloplait (eller hvordan det skrives) med 25 mandler
Kvelds: 4 tynne synnøve gulostskiver med litt grønn paprika + 5 mandler
Dag 4:
Hva bør jeg spise nå? er i skrivende stund sulten (kveld dag 3), men har veldig lite lyst på fett og orker ikke tanken på å lage noe.
Hva slags diett ser det ut til at jeg har fulgt hittil? Jeg tror ketolyse, men føler meg usikker. Gikk ned 700 gr på de to første dagene, er dette vanlig?
Hei! Ser at de andre kar kommet med mange tips ang mat. Jeg lurer på: Du er sikkert aktiv med ungene, men jeg ser at du har en stillesittende jobb. Har du mulighet til å trene mer? Løpe med barna? spille fotball med dem? herje (så blir de samtidig trøtte til de skal i seng ;)) Trening er supert både for å gå ned i vekt og holde vekten etterpå. I tillegg vil du gjerne få mer muskler der du ikke ønsker å bli mindre.
Ja, er normalt aktiv med barna (ut på tur og lekeplass, ball i hagen og evig husarbeide og mekling med to jenter på 4 og 1.5 år. Sitter ikke akkurat i sofaen. Ser sikkert på tv 1 time tilsammen i løpet av en uke.
Har nå for ett par uker siden startet opp jogge/løpe program fra iform.no løper ca 20 min 3 ganger i uken, dette skal økes på og bli til løping 60 min 3xuken, men må følge programmet. Mer er det ikke lett og få til med stort hus, full jobb og to små barn. Har akkurat sagt opp mitt abonnement på SATS. Jeg må kjøre frem og tilbake, det tar for lang tid i min livssituasjon med små barn. :o
Så bra da!!! (og hvorfor bruke tid på å kjøre til SATS når du i stedet kan bruke tiden til å løpe hjemme). Bra å følge programmet, ikke verdt å begynne for hardt og risikere overtrening.
Takk! Bor glimrende til med milevis av fantastiske løperunder rett utenfor huset, så jeg tror dette valget med å "lære" meg å løpe er bra. Følger nå ett program oppsatt av iform.no og hvis jeg klarer dette er jeg på videregående nivå før vinteren kommer inn :D
Ja. Du har helt rett. Våknet opp nå, skjelven i musklene, ustø i ganglaget og stjerner forran øynene, så enten er jeg i noe ketoselignende situasjon eller fått for lite mat i meg. Det var bare så indelig varmt i går og jeg følte meg usikke på jeg spiste rett med yoplaiten og alle mandlene :p og alt jeg hadde lyst på var kokt ren torsk uten fett og grønnsaker og det ville blitt feil både ketose og lindeberg messig..
Jeg lurer fortsatt på hva jeg spiser kostholdsmessig, menyen min ser mer ketose ut enn lindeberg ut for meg, kanskje generellt lavkarbo?, men jeg har kun lest inne på disse sider og ikke bøker. Skal skaffe meg bøker så fort mann og barn er tilbake med bil så jeg får dradd til bokhandel eller bibliotek :)
Kan noen gi meg tilbakemelding på om hva slags kostholdsstil det ser ut til at jeg har fulgt de siste dagene? :o Dere ser dagsmenyen litt lengre opp.
Jeg er sulten nå og spiser
Frokost dag 4: 30 g røkt laks, 2 kokte egg, 20g grønn paprika, 30g agurk og 2 ss lettrømme (kjøpte lettrømme av gammelvane, skulle hatt ekte vare..) og 1/2 glass eplejuice (måtte ha juice for å komme ut av den skjelvingen kroppen var i)
Jeg går fortsatt nedover. Jeg veide meg når jeg sto opp, slik jeg pleier. Da veide jeg kun 53.6 kg. Det betyr nedgang på 700g fra i går og 1.4 kg på 3 dager! Dette virket helt urimelig og uvirkelig på meg, så jeg gikk ned og spist frokost, drakk kaffe og vann. Veide meg så på nytt, denne gang med masse frokost og væske innebords (noe jeg aldri pleier), veide jeg 54kg. -300g fra i går. Det betyr at
Jeg har gått ned (egentlig over) 1 kg på 3 dager!
Er dette vanlig med lav karb? Jeg synes det er fryktelig mye på veldig kort tid og vet ikke helt om jeg kan tro dette er sant eller sunt :confused: Er jo fryktelig glad for å gå raskt ned, målsettingen er jo å gå ned Men ønsker å ha en nedgang som er sunn og varer. Er dette en vanlig nedgang på lavkarb?
Er normal å gå ned endel i begynnelsen pga at man har vann i kroppen, når vannet er ute så er det da virkelig kampen starter, så ta med deg det kg du har gått ned og mann deg opp til kamp mot resten :) Dette går så fint så :)
Det er overhode ikke merkelig at du har gått ned 1,4 kg. Dette er i all hovedak vann. Da jeg begynte lavkarbo igjen for noen måneder siden gikk jeg ned 3,4 kg første uka - andre har rapportert om mye mer. I all hovedsak vann som kroppen kvitter seg med.
Jeg synes du spiser riktig, men kanskje litt lite? En Yoplait med noen mandler til middag??? 4 tynne synnøve gulostskiver med litt grønn paprika + 5 mandler til kvelds??? Da kan du ikke ha vært særlig sulten :p
Spis når du er sulten, men såvidt jeg husker anbefaler Fedon at du spiser tre hovedmåltider og to mellommåltider. Hovedmåltidene skal følge tallerkenmodellen, dvs et stk kjøtt/fisk som er på størrelse med håndflaten din. Halvparten av tallerkenen skal være grønnsaker, og ca 20-25% kan være bønner, linser, ris - eller best: Enda mer grønnsaker ;)
Mellommåltid kan være en frukt (ikke banan eller pære) og ti mandler. Kvelds kan f.eks. være Fedonmüsli med Yoplait 0%.
I praksis betyr fedonkosthold å spise ren mat og grønnsaker. Kjøtt eller fisk, og grønnsaker. Ikke gå sulten, spis deg passe mett, drikk masse vann, og dropp sukker, brød, poteter, pasta og ris.
Du er godt i gang, nå gjelder det bare å finne rytmen og holde på motivasjonen! Vi heier på deg! ;) :)
Jeg spiser for lite igjen, eller feil. Jeg er dårlig igjen. Musklene mine skelver, jeg har dårligånde, stjerner for øynene og det kjennes ut som om jeg er i ferd med å besvime :(
I dag har jeg spist:
Frokost dag 4: 30 g røkt laks, 2 kokte egg, 20g grønn paprika, 30g agurk og 2 ss lettrømme (kjøpte lettrømme av gammelvane, skulle hatt ekte vare..) og 1/2 glass eplejuice
Var dårlig frem til maten var fortært, måtte legge meg nedpå etter inntaket. Ble så i fin form, ute å jogget en tur
Lunch: 75gr tunfisk, issalat, litt agurk, 7 grønneoliven m/fetaost inni , og 2ss lettrømme
Ble dårlig utpå dagen i gjen måtte legge meg nedpå for å sove. Store synsproblemer mens jeg skriver nå. Spisrt middag mens jeg skriver
Middag: 2 ostepanetter av kylling/kalkun (sikkert ikke lovlig mat, men eneste jeg orket nå), wok grønnsaker og 1 ss lettrømme
[color=#000000][/color]
Hva gjør jeg nå? Hvis jeg går for fedon så skal jeg vel ha mer karber og mindre fett? Jeg vet ikke helt hva jeg har spist til nå. Tror det er Ketolyseaktig. Jeg har lest fedon linkene, men trenger boka om jeg skal gå for den.
[color=#000000][/color]
Nå er jeg dårlig, har store synsproblemer og dårlig kontakt med muskler i kroppen. Må legge meg nedpå igjen. Hvorfor blir det slik?
Er du i Ketose er det vanlig å ha stinkende ånde. :D
Jeg var i samme elendige form som deg de første dagene jeg var i Ketose.
Det blir bedre etterhvert.
Jeg har i værtfall blitt i mye bedre form av å være i Ketose.
Ja, det er rart. Jeg spiste jo veldig lite i går da, grunnet varmen. Kanskje jeg har for lite å gå på?
Har hvilt nå og er i fin form igjen etter middag og med den solide middagen jeg spiste nå, så ble jeg fin igjen
Det er akkurat som om alle lagrene mine var totalt tomme, kanskje jeg trenger noe mer mat som varer mer langvarig i kroppen? Havregrøt el.l?
Det var skikkelig ekkelt. Hadde jeg kjørt bil, hadde jeg ikke klart meg når jeg ble dårlig. Mistet omtrent synet og følte liten kontroll med muskler og var på vei til å besvime :(
Det er enorm forskjell på når man går i ketose, noen gjør det på femti gr kh om dagen, mens andre må helt ned i femten-tjue.
Jeg er helt med på det at det er vanskelig å få i seg mat i denne varmen! Sliter selv! Men da er det særlig viktig å få i seg rikelig med væske, da er det lettere å kjenne når du er sulten også.
Det høres ut som du er i ketose, og det høres ut som du har magnesiumunderskudd med tanke på det du sier om musklene, dersom du har krampelignende følelser i beina, kan det være en indikator på det. Det kan hjelpe med magnesiumtilskudd som du får kjøpt på helsekost eller apotek.
Ånden er veldig typisk for ketose, og kommer av at du skiller ut ketoner i ånden. Om du har litt sånn signalgulaktig farge på urinen er dette også typisk for ketose. Ketose kan påvises med sticks som du kjøper på apoteket eller på nettsida til ketolyse.
Jeg har nok vært i ketose ja, urinen var også slik du beskrev den. Hadde ikke kramper i musklene, kjentes mer ut som muskel"svinn"
Nei, er klar over at eplejuice ikke er det riktige. Men for det føste vet jeg ikke hvilken vei jeg skal legge meg på ennå, så det er ikke noe viktig for meg om jeg er i ketose eller ikke. Jeg tror det sunneste for meg er å ligge på ett mindre lavkarbo liv enn jeg har gjort tidligere. Jeg er jo heller ikke overvektig og det er ikke mye som skal av. For det andre ble jeg virkelig syk, klarte nesten ikke stå på beina, nummeret før jeg besvimte. Jeg tror ett halvt glass eplejuice var helt riktig for meg i den settingen. Jeg trengte noen superraske karber :)
MIN MENY
Dag 1:
Dag 2:
Dag 3 :
Frokost: omelett med 2 egg, 2 ss smør, 2ss lettmelk, 50g kyllingskinke og ca 3ss synnøve gulost.
Middag: 1 yoloplait (eller hvordan det skrives) med 25 mandler
Kvelds: 4 tynne synnøve gulostskiver med litt grønn paprika + 5 mandler
Dag 4 :
Frokost: 30 g røkt laks, 2 kokte egg, 20g grønn paprika, 30g agurk og 2 ss lettrømme (kjøpte lettrømme av gammelvane, skulle hatt ekte vare..) og 1/2 glass eplejuice
Lunch: 75gr tunfisk, issalat, litt agurk, 7 grønneoliven m/fetaost inni , og 2ss lettrømme
Middag: 2 ostepanetter av kylling/kalkun (sikkert ikke lovlig mat, men eneste jeg orket nå), wok grønnsaker og 1 ss lettrømme
Dag 5 :
Frokost: 2 kokte egg
Lunch: 1 smoothi og cæsar salat m grillet kylling (uten krutongene) på MacD
Middag: Kyllinggryte med crem fraice, oppskrift fra disse sidene
Det kjedelige er at jeg ser jo at jeg har gått ned, men jeg ser det på ansikt og byst, ikke noe på mage, er det typist det siste som forsvinner?
Har noen en smothi oppskrift til meg eller en annen type blanding der jeg kan bruke yoplait yoghurt og friske bringebær? Jeg vil ikke ha egg i og ikke sukker/fruktose/eller annet søtningsmiddel
Du - det er én stor varselklokke som ringer her. Tar du magnesium tilskudd?
Kjennetegn på at man mangler magnesium er at kroppen kjennes ut som om alle krefter renner ut av den, musklene er tomme og alle krefter er vekk. Dette skal visstnok fikse seg i løpet av et par timer etter at du får i deg magnesium tilskudd. De fleste tar slikt tilskudd i ketose fordi vi får for lite magnesium i maten vår.
Nettopp hva jeg prøvde å si tidligere. Om du kjøper multivitaminer, eller ketolysetablettene, så inneholder de magnesium, men er det riktig ille, så kan du kjøpe rene magnesiumtilskudd. Jeg gjorde det i starten, men etterhvert holdt det med å ta multivitaminer, samt å bytte ut bordsalt med mineral/havsalt.
Jeg har jo ikke helt bestemt meg for hvilken retning jeg skal følge, så synes det blir dumt å starte opp med ketogentabl (eller hva de het). Har inntrykk av at de fleste mener Fedon kan være rett for meg som ikke er overvektig og kun skal ned ett par kg. Venter fortsatt på boken fra biblioteket, samtidig tror jeg at kostholdet jeg har lagt meg på snart i 2 uker er mer ketogen?
Jeg tar ikke vitaminer, men jeg er enig med dere at dette kan være riktig. Skal kjøpe meg multivitamin :)
JEG tror man skal legge seg på det kostholdet man ser at man trives best med selv, og om man ikke trenger et litt strengt regime for å bekjempe overvekt eller sykdom, så er det ikke dirkte nødvendig med en ketogen kost, men jeg tror overhodet ikke at det skader! Mange folkegrupper lever utelukkende på kjøtt og grønnsaker o.l etter sesong, det vil si ketogent. Jeg tror det viktigste er at man finnes noe man trives og føler seg bra med, være det seg Skaldeman eller Fedon :)
Men jeg tror uansett at det er lurt med en slags multivitamin, med mindre man kjøper all mat økologisk, ettersom mye grønt dyrkes hurtig i drivhus, og dyr fores med noe ugunstig fôr, sånn at noen av de opprinnelige næringsstoffene forsvinner i prosessen ;)
Må bare legge til at jeg er ikke skeptisk til aspartam og andre søtstoffer, og drikker mye lettbrus, iste, saft osv. med aspartam og går ned når jeg gjør det, men for noen kan dette være en partystopper så du må bare prøve deg frem :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.