jeg har gått på ketolyse kuren i en 3 uker,gikk ned fire kilo, men så var det bom stopp. spiste lite før jeg begynte på kuren, så følte også det ble litt mye mat og fett, jeg sluttet da jeg ble så dårlig, jeg ble svimmel kvalm og følte meg ganske slått ut, ble bedre når jeg sluttet,men har så lyst å kunne gjennomføre denne kuren, har mange kilo som jeg håpet å få av.
kan det være alt fettet man spiser, at kroppen ikke er vant,eller kan det være at jeg ikke fikk i meg nok væske ?? har bestandig drikket lite væske.
har også gått på seroxat i en 7 år som jeg er på nedtrapping på, da man mener det er den som har gjort slik at vekta har gått så mye opp. er så usikker på hva det var som skjedde, for klarte ikke fungere da jeg ble så dårlig. er det noen som har noen erfaringer?? vet ikke om jeg skal tørre begynne på kuren igjen, siden jeg ble så dårlig. noen som kan hjelpe meg med noen svar ??
:):)
De første ukene blir nok alle dårlige virker det som.. Jeg var slakk de to første ukene og så ble jeg dårlig fra uke tre. Hender jeg fremdeles er kvalm på moningen når jeg tar kosttilskuddet. Dette har nok sammenheng med at jeg ikke spiser noe før til lunsj.
Men ikke så lett å si om det er fettet siden du ikke skriver hva du spiser. Jeg går ned i vekt og jeg spiser ikke så altfor mye fett. Du kan jo ta en titt i matbloggen min hvis du ønsker og se hva jeg spiser.
Veldig mange opplever at kroppen faller sammen som en ballong som lufta går ut av i starten av kuren. Man får hodepine, blir trøtt, kvalm osv. Men ikke gi opp, når de første 2-3 ukene er omme opplever de aller aller fleste å få masse energi, renere hud, bedre humør osv osv... Kroppen må få lov til å omstille seg, det er tungt for den å komme i ketoseog venne seg til den nye forbrenningen.
Men jeg er ingen ekspert, så mtp dine medisiner vil jeg trå varsomt, jeg er ingen lege som kan gi deg medisinske svar, kun svar bast på egne og andre her innes erfaringer...
Kan det være at det er nedtrappingen på seroxat som gjør at du føler deg dårlig? Bare tenkte på det, siden du har gått på den såpass lenge, så er jo kroppen vant til det.. :)
Uansett - kanskje Lindberg er noe for deg, om du fortsatt trenger å gå ned i vekt?
Dette hørtes ikke godt ut. Det er nok viktig at du drikker mye vann. Du mister mye væske i starten av kuren som må erstattes. Hvis du skal forbrenne fett trenger du vann til den prosessen også. Folk er vel litt forskjellige i forhold til fett. Når jeg får i meg for mye fett får jeg litt løs mage, men det går fort over. Da er jeg som regel ganske fornøyd, for da forstår jeg at jeg i hvertfall har fått i meg nok. Du trenger fett for å forbrenne fett.
Jeg vet ikke så mye om Seroxat. Jeg vet at endel medisiner gir vektøkning og kan hindre vektnedgang. Uansett så tror jeg at ketolysedietten er verd å prøve. Du kan jo kanskje stille et spørsmål om medisinene dine til legen, Torkil, som av og til er her inne.
Hei! Det er klassiske karboabstinenser som du beskriver. Dette skjer for de fleste i større eller mindre grad i en såpass drastisk omlegging av kosten. Man kan bite tenna sammen og stå løpet ut, og det får de aller aller fleste full uttelling for, i form av vekttap og økt energi.
Om du synes denne overgangen er vanskelig, så kan du jo prøve å trappe ned på raske karber over en periode for å få overgangen mykere. Kutte ned på brød, ris, pasta, sukker etc, til du er på ketogent nivå. Jeg gjorde det litt på den måten, og jeg hadde moderate plager.
Det er HELT ESSENSIELT å drikke nok vann! Dette kan jeg ikke få sagt mange nok ganger, ketose er en dyrbar forbrenning og har en vanndrivende effekt, så man bør drikke så mye vann man kan, om du klarer å få i deg et minimum av to liter rent vann om dagen så er det kjempebra! Du behøver ikke å bøtted ned på alt på en gang, men drikke litt hele tiden. Det er mange andre grunner til at vann er viktig, det er med på å skylle ut avfallsstoffer, noe kroppen kvitter seg med i stor grad når man kutter ut sukker og stivelse og spiser ren mat.
Om du har spist magert før så trenger kroppen en viss omstilling til fet mat. Det går seg til, men kan i en overgang oppleves ubehagelig i form av diaré o.l.
Heihei. Ser du har fått mange kjempegode svar allerede, men jeg slenger på mitt bidrag allikevel.
Tok du ketolyse-kosttilskuddene? De er kjempeviktige, fordi vi trenger endel ekstra vitaminer og mineraler på dette kostholdet. Man kan bli kvalm og slått ut i starten hvis man ikke får i seg disse vitaminene. Men hvis man tar dem på FEIL tidspunkt, eller blander dem, så kan man også bli litt kvalm. Dessuten er det noen som kan oppleve å bli kvalme og dårlige i opptil to uker i starten. Dette er fordi kroppen går igjennom en avvenning fra karbohydrater, og dette kan av mange oppleves som omtrent "fyllesyke". Kroppen KREVER karbo, og oppfører seg som et ufordragelig og kranglete lite barn når den ikke får det. Men det går over. Jeg jobber med narkomane, og er overbevist om at avvenning fra karbo er omtrent samme prossessen som avvenning fra stoff. Kroppen SKRIIIKER etter det, lenge. Men jeg lover deg; det går over.
:ja: Mm. Kombinasjonen av lite vann og mer fett kan definitivt være årsaken ja. Men det betyr ikke at du må tenke på å kutte ned på fettet. Det er mangelen på vann som er synderen her. Det er viktig å være klar over at på dette kostholdet MÅ man drikke vann. Det er udiskutabelt. Minimum 3 liter i døgnet. Kroppens celler trenger MYE mere vann for å forbrenne kroppsfett. Men det er jo nettopp derfor dette kostholdet fungerer; fordi kroppen "tvinges" til å hente energien sin fra forbrenning av overflødig kroppsfett istedet for primært fra maten. Selv merker jeg godt hvis jeg har drukket for lite vann, for da føler jeg meg "fyllesyk" når jeg våkner om morran. :o
Har hatt lignende erfaring m et lignende preparat ja. :ja: (Men da gikk jeg IKKE på ketolyse eller noe sånt altså.) Jeg ble rett og slett kjempekvalm av selve nedtrappinga, jeg. Husj og fyttikatta. Svimmel og kvalm og helt borti natta... Tror kanskje det er en kombinasjon av mange faktorer hos deg, jeg. Avvenning fra karbo, mangel på vann og nedtrapping på Seroxat er alle faktorer som hver for seg kan gjøre deg dårlig og kvalm. Og du har jo hatt alle tre på en gang. Huff, jeg føler med deg altså, det kan ikke ha vært noe moro, nei :nedfor:
Synes du skal prøve på ny frisk ETTER nedtrappinga jeg. Og huske på å få i deg nok vann, og ketolysekosttilskuddene. OG være klar over at kroppen KAN oppføre seg omtrent som om den var på "avrusning" den første tiden. Men mange sier at også dette blir bedre hvis man drikker nok vann. Mye vann. Så mye du klarer. Vann vann vann! :lol:
For min egen del vil jeg si at lavkarbokosthold har forandret livet mitt totalt. Jeg har nå spist lavkarbo/ren mat/ketolyse i 18 måneder, og ALT i livet mitt har blitt bedre. (Det at jeg har tatt av 35 kilo er nesten bare en ekstrabonus, altså, sammenlignet med alt det andre :o ) Jeg har fått ren hud, mye mere energi, blitt positiv og glad igjen, ser lyst på det meste, sover godt om natta, våkner uthvilt og proppfull av energi tidlig om morran, (jeg som alltid har trodd jeg var kronisk B-menneske...) godt og ikke minst stabilt humør, stabilt blodsukker, ingen flere middagslurer på sofaen (for jeg trenger dem ikke) konsentrerer meg bedre, har blitt forelska igjen... ;) mer selvsikkerhet i sosiale situasjoner, nesten aldri hodepine, "mistet" et par allergier, penere og tykkere hår som vokser en cm i måneden, penere negler...ja ja ja, nå skal jeg slutte, altså! Men poenget mitt er at dette synes jeg du skal prøve igjen. Gi det en sjanse til, etter at du er ferdig nedtrappa. Jeg lover deg, du har alt å vinne.
hei alle sammen
tusen takk for alle svar, ble så rørt over hvor hjelpsom dere er:).unnskyld sendt svar men har vært meget dårlig, men er på bena igjen nu.
huff ser vann er veldig viktig, drikker vel bare en til to glass vann for dagen jeg, ellers kaffe og cola zero. her må det sjerpes ser jeg.
har nu endelig vært på min første uke uten seroxaten, så nu skal jeg prøve meg igjen på ketolysekuren.
for en utrolig støtte og hjelp dere er her inne:) helt utrolig, all ære til dere, hadde det ikke vært for dere, trur nok ikke jeg at jeg hadde turt å starta igjen, så godt å vite at det er noen her.
takk så mye for svar,hjalp meg meget godt i denne tiden:)
så nu startet mitt nye liv igjen;) har nok mange kilo enda som skal vekk hehe:D
klem til alle dere:) ha en fin helg vidre:)
Kjenner meg igjen i problemene.. Jeg er veldig trøtt og sliten, er litt svimmel og har mye vondt i hodet. Men jeg kjører på noen uker til og ser hvordan ting går!
Jeg bruker også Seroxat! Den setter jo ned forbrenninga, så jeg er litt usikker på om jeg kommer til å gå ned i vekt. Ser Lisbeth har gode erfaringer da :) Flere som vet noe om dette?
Jeg huska litt feil når jeg skrev over her.. Jeg bruker Cipralex (har brukt seroxat tidligere), men virkestoffene og bivirkningene er vel omtrent det samme..
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.