< Tilbake til oversikten

Utregning av karbo i vin?

Gracella sa for siden:

"Sukkerinnhold angis i gram sukker pr liter vin. En halvtørr/tørr hvitvin vil typisk inneholde 3-5 gram sukker pr liter, det blir mellom 0,4 og 0,6 gram karbohydrat pr glass vin" (Fra ketolyse.no, spørsmål og svar)

Er det slik man regner dette ut:
Eks: Det står at det er 4 gram sukker pr liter vin. Det blir 4 gram karbo pr liter og 0,4 pr dl(100g sukker=100g karbo)
Et glass vin er ca 1,5 dl og da blir karboinnholdet pr glass(0,4*1,5)=0,6 gram

??

Har akkurat fått en flaske hvitvin med 12g sukker pr liter. Det betyr vel at det er 1,2 g karbo pr dl.....og det var litt mye for min del :(.

Får vel holde meg til rødvinen min, da :rolleyes:

Gracella sa for siden:

Mmmmmmm, vin, mmmmmmmm!!!
:D

K@rin sa for siden:

Rødvin :sikle:
Hvilke/n rødvin drikker du med lavt karbo. innhold?

majama sa for siden:

Skriv gjerne ned gode hvitviner med lavt karboinnhold også:rolleyes:

blåbær sa for siden:

Dere kan sjekke selv på www.vinmonopolet.no! :) Alt som ligger der har sukkermengde opplyst!

Paradis-Oscar sa for siden:

Generelt er det vel sånn at

• tørre hvitviner har mindre karber enn de halvtørre, og de søte.
  • rødvin har mindre karber enn hvitvin (generelt)
  • lette rødviner (eks. mange italienske) har mindre karber enn tunge rødviner (typisk spanske, eks. Rioja).

Truur eg.

:p

K@rin sa for siden:

:spent:

Takk for opplysningen.
Nå skal jeg lete og regne.

K@rin sa for siden:

Den Rioja som jeg sverger til hadde bare 2g/l. så da kan jeg nesten unne meg en hel flaske :full:
regner med jeg blir sånn da............

Paradis-Oscar sa for siden:

Ah....så bra!

Ma.a.o. - ikke hør på meg. :p Sjekk vinmonopolet .no istedenfor :)

Gracella sa for siden:

Akkurat nå går det i Ken Creek som bare har 1g sukker pr liter (!). Den er Australsk.
www.vinmonopolet.no/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-vmp-Site/no_NO/-/NOK/v_ViewProductDetail-Start;pgid=PDdIpmopVUk000EIiDawO9sM0000lQFo_Ppx?ProductUUID=sFIKdlENqhAAAAEMKzIc_RFT&CatalogCategoryID=&JumpTo=OfferList

"Middels dyp rød. Aroma preget av syltetøy og mentol, hint av bark og lakrisrot."

Tja.... synes det smaker litt nellik.... men det er sikkert bare jeg ;)

På hvitvinsfronten har jeg funnet en som heter Tariquet 2006. Den er litt søtere med sine 4,2g sukker pr liter. Men den er "bedre" enn den på noen og tjue :D... og smaker helt ok!
[color=#000000][/color]
www.vinmonopolet.no/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-vmp-Site/no_NO/-/NOK/v_ViewProductDetail-Start;pgid=PDdIpmopVUk000EIiDawO9sM0000lQFo_Ppx?ProductUUID=TEUKdlGlUWcAAAEIpLxkSkQD&CatalogCategoryID=&JumpTo=OfferList

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.