Gracella sa
for 16år siden:
"Sukkerinnhold angis i gram sukker pr liter vin. En halvtørr/tørr hvitvin vil typisk inneholde 3-5 gram sukker pr liter, det blir mellom 0,4 og 0,6 gram karbohydrat pr glass vin" (Fra ketolyse.no, spørsmål og svar)
Er det slik man regner dette ut:
Eks: Det står at det er 4 gram sukker pr liter vin. Det blir 4 gram karbo pr liter og 0,4 pr dl(100g sukker=100g karbo)
Et glass vin er ca 1,5 dl og da blir karboinnholdet pr glass(0,4*1,5)=0,6 gram
??
Har akkurat fått en flaske hvitvin med 12g sukker pr liter. Det betyr vel at det er 1,2 g karbo pr dl.....og det var litt mye for min del :(.
Får vel holde meg til rødvinen min, da :rolleyes:
Homer Simpson sa
for 16år siden:
Du regner riktig ja, SKÅL :D
Gracella sa
for 16år siden:
Mmmmmmm, vin, mmmmmmmm!!!
:D
K@rin sa
for 16år siden:
Gracella sa:
Får vel holde meg til rødvinen min, da :rolleyes:
Rødvin :sikle:
Hvilke/n rødvin drikker du med lavt karbo. innhold?
majama sa
for 16år siden:
K@rin sa:
Skriv gjerne ned gode hvitviner med lavt karboinnhold også:rolleyes:
blåbær sa
for 16år siden:
K@rin sa:
majama sa:
Skriv gjerne ned gode hvitviner med lavt karboinnhold også:rolleyes:
Dere kan sjekke selv på www.vinmonopolet.no ! :) Alt som ligger der har sukkermengde opplyst!
Paradis-Oscar sa
for 16år siden:
Generelt er det vel sånn at
tørre hvitviner har mindre karber enn de halvtørre, og de søte.
rødvin har mindre karber enn hvitvin (generelt)
lette rødviner (eks. mange italienske) har mindre karber enn tunge rødviner (typisk spanske, eks. Rioja).
Truur eg.
:p
K@rin sa
for 16år siden:
blåbær sa:
Dere kan sjekke selv på www.vinmonopolet.no ! :) Alt som ligger der har sukkermengde opplyst!
:spent:
Takk for opplysningen.
Nå skal jeg lete og regne.
K@rin sa
for 16år siden:
Paradis-Oscar sa:
Generelt er det vel sånn at
tørre hvitviner har mindre karber enn de halvtørre, og de søte.
rødvin har mindre karber enn hvitvin (generelt)
lette rødviner (eks. mange italienske) har mindre karber enn tunge rødviner (typisk spanske, eks. Rioja).
Truur eg.
:p
Den Rioja som jeg sverger til hadde bare 2g/l. så da kan jeg nesten unne meg en hel flaske :full:
regner med jeg blir sånn da............
Paradis-Oscar sa
for 16år siden:
K@rin sa:
Den Rioja som jeg sverger til hadde bare 2g/l. så da kan jeg nesten unne meg en hel flaske :full:
regner med jeg blir sånn da............
Ah....så bra!
Ma.a.o. - ikke hør på meg. :p Sjekk vinmonopolet .no istedenfor :)
Gracella sa
for 16år siden:
Akkurat nå går det i Ken Creek som bare har 1g sukker pr liter (!). Den er Australsk.
www.vinmonopolet.no/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-vmp-Site/no_NO/-/NOK/v_ViewProductDetail-Start;pgid=PDdIpmopVUk000EIiDawO9sM0000lQFo_Ppx?ProductUUID=sFIKdlENqhAAAAEMKzIc_RFT&CatalogCategoryID=&JumpTo=OfferList
"Middels dyp rød. Aroma preget av syltetøy og mentol, hint av bark og lakrisrot."
Tja.... synes det smaker litt nellik.... men det er sikkert bare jeg ;)
På hvitvinsfronten har jeg funnet en som heter Tariquet 2006. Den er litt søtere med sine 4,2g sukker pr liter. Men den er "bedre" enn den på noen og tjue :D... og smaker helt ok!
[color=#000000][/color]
www.vinmonopolet.no/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-vmp-Site/no_NO/-/NOK/v_ViewProductDetail-Start;pgid=PDdIpmopVUk000EIiDawO9sM0000lQFo_Ppx?ProductUUID=TEUKdlGlUWcAAAEIpLxkSkQD&CatalogCategoryID=&JumpTo=OfferList