Og seriøst, det smaker ikke sååå godt:/ Får en sånn bismak på tunga synes jeg. Litt kvalmende egentlig. Er det bare jeg som er sær, eller finner det søtningsstoffer som er bedre? Vi legger opp til litt kos i helgene, så det hadde vært så greit om jeg faktisklikte dette her:)
Hm, kanskje jeg skal forsøke det...
Reduserte mengden splenda i forhold til mengden sukker, så jeg trodde ikke det skulle sette sånn smak - men der tok jeg feil, hehe. Klarer meg heller uten noe søtt da tror jeg. men sukrin kan jo prøves!
Jepp, det er en vanesak. Etter at jeg la om til lavkarbo-kosthold for noen år siden er behovet for sukring/søting blitt borte. Bær og fløte smaker som regel godt uten. Tåler nå heller ikke noe særlig mengder av dessert/annet søtt uten å ende opp med fysisk ubehag. :(
PS. Litt komisk for meg å lande på dette standpunktet, for jeg har tidligere irritert meg over enkelte "prektige" folk i omgangskretsen som holdt prekener om unødig sukkerbruk når jeg serverte kake … :D Ja, ja - en lærer så lenge en lever.
Jo, jeg kjenner heller ikke noe voldsomt sukkersug, eller søthunger av noe slag egentlig. Men for meg handler dette like mye om å finne en balanse der det også er lov å spise søtt en gang i mellom - etter kuren. Og da gjerne med vanlig sukker i. Det handler om å IKKE spise sjokolade og snop hver dag, men å kunne ta en bit på lørdagskvelden. Derfor legger vi denne vanen allerede nå. Til helgen blir det vafler, en lavkarbokake eller noe annet digg. Maten i ketolysekuren er nemlig veldig god sånn i det daglige. Og vi vil jo ikke spise søtt ellers i uka, hverken vi voksne eller ungene.
Men mannen spiste kaka og syntes den var super - så det er nok jeg som er en smule sær, hehe.
Hvis jeg vil ha søtere te eller kaffe bruker jeg Stevia. Det er et natulig søtningsmiddel fremstilt av stevia-planten, altså ikke kunstig. Det skal ikke påvirke blodsukkeret og man trenger bare en dråpe i en kopp te.
Første gang jeg prøvde det syntes jeg det smakte som rødkløver (når man suger på de små "trådene".
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.