Etter under 20 karber om dagen i over 2 uker med dertil hørende vekttap, sprakk jeg så det dundret her om dagen (2 dager siden). Skolebrød, masse snop mm... uttallige karber og fett.
Har elendig samvittighet, skal skjerpe meg. Tilbake til under 20 nå. Frågan er dermed hvilken negativ effekt denne sprekken har gitt meg.
Noen som vet ?
PS! Har lest at én karbodag i uka er bra for kroppen, etter at man har vært gjennom introfasen i karbokuren. Kanskje noen kan si litt om dette også ?
Det er vanskelig å si. Jeg er ikke på ketolyse, men bare generell lavkarbo. Jeg kan sprekke så det holder i flere dager uten at jeg går nevneverdig opp igjen, mens noen legger på seg igjen bare de sprekker bittelitt.
Det ser du jo evt på evkten om en dag eller to :smile:
Jeg smeller rett opp i vekt med det samme jeg går ut av ketose - andre ser ut til å tåle s.k. karbolading. Du finner ut hva du tåler og ikke tåler etterhvert, men én sprekk er jo ikke så ille da.
Det du kan gjøre er evt å finne ut hvorfor du sprakk og hadde lyst på karbomaten? Har du spist nok, god nok mat, kost deg, unngått å være sulten osv? KJennetegnet mitt på at kuren/livsstilen funker er etterhvert nemlig blitt at jeg rett og slett ikke har lyst på karbomaten mer.
jeg er en av de som går opp med en gang om jeg går på en sprekk. mellom 1 og 2 kg gjerne, og effekten er jo at jeg må bruke 2 nye uker gjerne på å bli kvitt de samme kiloene som jeg akkurat har gått ned.. sukk. nå er det vel sånn at mye av vekten er vann og fulle glykogenlagre men det tar tid å få det av igjen da.
ellers er det jo effekter som hodepine, groggy, dårlig form, ballongmage med tilhørende lufttrykk i enden, osv. dessuten kan det bli værre og værre for kroppen å sette seg selv i ketose om man stadig sprekker har jeg hørt.
Heisann :)
Nå vet jeg ikke hvor du leste det, men det var for en tid tilbake en ganske misvisende artikkel i et blad som handlet om ketogene dietter, og jeg syns jeg kjenner igjen dette derfra....Jeg har aldri gått på Atkins, men vet at man ikke skal ha denne type karbodager hverkens på Lindberg eller Ketolyse - og da vil jeg tro at man hvertfall ikke skal ha det på Atkins! Da må man jo begynne på nytt hver gang etter en slik karbodag. Poenget er jo at kroppen skal forbrenne fettet vårt istedenfor alle karbohydratene vi får i oss ( fikk i oss ), og hvis man da pøser på med karber er man jo like langt..? Er hvertfall slik jeg har forstått det :)
Karbedager er ikke for ketogene dietter! Når man går i ketose,tvinger man kroppen til å endre forbrenningen fra en blandingsforbrenning med karbohydrater til det vi kaller ketose - der fett brukes som drivstoff. Når du da sprekker, går kroppen tilbake i blandingsforbrenningen - og på sikt blir det vanskeligere og vanskeligere å komme i ketose igjen, siden kroppen "venner seg til" at du tuller med forbrenningen :)
Tusen takk for god respons, svarene er også greie som sådan. Det er sikkert veldig individuelt hvordan kroppen reagerer på en slik "smell". Jeg har ikke gått opp i vekt de siste dagene, men dette skyldes garantert min dårlige samvittighet som har resultert i et minimalt matinntak generelt sett. Dét er jo heller ikke bra.
Angående denne karbodag-saken så stemmer det at jeg har lest om dette i en eller annen artikkel for en tid tilbake, men jeg husker dessverre ikke hvor. Jeg forstår dere dithen at det ikke er særlig smart med slike karbobomber så jeg skal selvsagt forsøke å la være...
En annen sak jeg sliter med i min anti-karbo hverdag er type retter. Jeg har dessverre ikke så mye tid til matlaging, derfor går det i kjøttdeig, diverse lavkarbosauser, kylling og biff. Fisk utgår for min del... Dyrt blir det i lengden, i tillegg får man litt "sperre" for denne slags type mat når det ikke varieres mer.
Vel, vel. Takker for tipsene og rådene jeg har fått :-)
Snart 40 - du kommer ingen vei uten endringer dessverre.
Lær deg å lage mat - er ikke så mye som skal til for at det er en variasjon. Kanskje skjære kotelettene i strimler neste gang og steke dem med løk og rød chili, og kanskje sopp oppi? Rømmedressing med hvitløk over?
Bruke kjøttdeigen på ulike måter?
Hvis du blir lei av maten alt nå, så må du endre, ellers blir det ulidelig kjedelig...
Det er sommerferie, og jeg har gitt meg selv lov til å spise flere karbohydrater mens jeg er vekkreist enten det nå er i utlandet eller hos familien. Etter en uke med gammel kost gikk jeg opp 1,3 kg. Men når jeg startet igjen med lavkarbo gikk jeg i løpet av en uke ned 1,8 kg igjen. Summen var til å leve med. Men når ferien er over er det bare lavkarbo - for nå er jeg innstilt på å klare dette her.
Da fant jeg artikkelen jeg refererte til litt tidligere her. Interessant lesing synes jeg, men jeg skjønner jo at lavkarboekspertene her på forumet er meget skeptiske til det som står...
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.