Jeg har 1 karbo dag i uka, lurte på dere som har vært gjennom denne om dere har erfaring ang vann masse? drikker dere mye eller lite denne dagen? jeg drakk veldig mye sist og jeg ble jo så sprengt. Magen og alt sto jo rett ut og følte meg nesten dårlig.
Også på karbo dag, har dere noe godt som jeg kan lage eller kjøpe? gleder meg sånn
Kan du på den ene karbedagen spise hva du vil med karber, eller skal du prøve å holde deg til litt sunnere?
Skal du da spise moderat med fett,.... eller kan det være full flyt av ALT du kan tenke?
for... da... ja da har jeg en god del ideer :o
Jeg har hatt en stor karbedag i dag.... en vellykket smaksmessig, men vektmessig... DET er en annen sak ;)
også når jeg kjenner etter... så er jeg litt i overkant stinn i magen og kroppen nå :rolleyes:
Hei, har dere hele karbdager? Jeg tenker å ha et karbohydrat rikt måltid i uken og da tenker jeg å spise minst mulig fett, for jeg legger på meg av kombinasjonen karber og fett. Så tenker å spise fullkornspasta med tomatsaus som jeg lager selv med minst mulig fett i.. er bare en tanke jeg har for har ikke spist det enda for er fortsatt på ketondiett.
Jeg var skeptisk til karboloading/karbedager i utgansgspunktet, og jeg er fortsatt skeptisk til det etter å i påsken, "rent for moro skyld", ha prøvd meg på et karbyhydratrikt kosthold igjen for en kortere periode.
Jeg passet på å gjøre det mens jeg var på besøk hos mamma og pappa, og jeg tok den virkelig ikke helt ut. Grovt brød, frokostblanding, litt pasta, sånne ting, samtidig som jeg kuttet ned på fett. Og allerede første natten så kjente jeg igjen Jorun fra gamle dager. Jeg lå og grubla på ingenting hele natta med øm og pratsom mage, ble slapp og litt deppa, og da hele eksperimentet (på fire dager) var over, så hadde jeg lagt på meg fem kilo, og i løpet av disse dagene hadde jeg stort sett konstant hodepine som kom og gikk, jeg reagerte på hunden til foreldrene mine for første gang siden kostomleggingen, jeg sovna nesten ved matbordet etter jeg hadde spist, jeg måtte ta lurer etter middagen, jeg fikk ødemer på beina (æsj), og var i generelt dårlig form.
Ok, dette var fire dager, men nå skjønner jeg virkelig ikke at jeg holdt ut så lenge. Det var greit, fordi jeg visste at sånn hadde jeg det før, men det var ikke greit i det store bildet, men som en påminner: uvuderlig! Aldri i livet om jeg vil gjøre noe sånt mot meg selv igjen! Det satte ting så utrolig i perspektiv, og jeg klarer nesten ikke å holde meg lenger når folk klager over den og den plagen. Men tenker i mitt stille sinn at "sånn hadde jeg det også da jeg spiste femten brødskiver og en sjokkisplate om dagen!"...
Ok, nok babling. Hvorfor må du liksom spise et karbemåltid i uka? Det lurer jeg på. Og vann, du skal alltid drikke så mye vann som kroppen ber om.
Det er hele min nøkkel. Jeg hører på hva kroppen vil. Om kroppen vil ha mat, så gir jeg den det, og når den har fått nok slutter jeg. Er kroppen tørst, så gir jeg den vann. Ferdig arbeid.
karbodagen må bestå av mest mulig karbo selvsagt, og minst mulig av protein og fett. Kanskje minst fett. Sånn max 50g fett den dagen. Protein noenlnunde det samme. Jeg har en hel karbo dag ja ikke bare måltid. Grunnen til dette er at jeg trener hver dag, og treninga my er veldig intensiv så jeg tømmer glykogenlagrene mine helt. Jeg kjører alltid karbodag dagen før jeg skal prestere. Det vil si jeg har konkurranse dagen etter jeg har hatt karbodag. Slik at lagrene mine er fulle og jeg kan yte maks.
Hvilke oppskrifter var det du hadde?
Type karbo er ikke så nøye, men hvitt sukker er jo ikke noe jeg bør spise for mye av siden det ikke gir meg så veldig mye futt i kroppen :D men selvsagt jeg kan tåle en del av det også.
Men dette sier jo ikke så mye om hvorfor?
Føler du virkelig at du presterer bedre etter en karbodag i forhold til en vanlig dag med lite karbo og mye fett? Hvilke idretter er det du konkurerer i? Og hvordan føler du deg generelt sett etter en sånn dag?
JEG er overhodet ingen toppirdrettsutøver. Jeg synes faktisk trening er temmelig kjedelig, men jeg har lest veldig mye litteratur om trening og toppidrett på lavkabro/høyfett, og er naturlig nok nysgjerrig på hvorfor du sier du MÅ har karbodager. Rent teoretisk (mulig jeg er arrogant som bare har konsumert en masse litteratur og artikler, og ikke trener eller konkurerer selv) så skjønner jeg overhodet ikke hvorfor... :o
Tørket frukt som ananas, mango, papaya, rosiner og banan etc har jo masse kh. Ellers er det jo åpenbare matvarer som potet, ris og brød/bakervarer. Hvis du skal ha lite fett og proteiner er vel det beste å gå for en vegetar dag kanskje? Grøt, bakt potet, (ikke fritert) pommes frites, risotto, gjærbakst, pasta. Popcorn er vel for det meste kh?
Jeg forklarte hvorfor. Grunnen til dagen er at jeg må fulle opp glycogen lagrene i musklene mine så jeg klarer å prestere på høyt nivå. Det er 2 måter å gjøre dette på, enten kjøre en karbo dag eller drikke karbo pulver rett etter trening. Jeg velger heller karbo dag pga da har jeg noe å se frem til hver uke. Dette er veldig viktig, dagen etter og 2 dager etter føler jeg meg vanvittig mye bedre. Mye mer energi og mye mer klar for å løpe og prestere. Jeg spiller fotball og løfter vekter.
Jeg har lest det meste jeg også, og det er veldig bra med karbo dag eller karbo etter trening, man er nødt til å ha det dersom man driver med idretter hvor man holder et intensitetsnivå over 75% av max hjerte frekvens.
Nike: jeg skal ikke ha så mye frukt. Fruktose er ikke så bra. Men ja gjærbakst er jo kanon, så om du har noen bra oppskrifter eller forslag så må du bare fyre løs :)
Grøt har jeg ikke tenkt på, det er jo faktisk ganske godt.
Er dessverre fryktelig dårlig på oppskrifter, ettersom jeg ikke tåler gjærbakst selv.. Men skulle jeg hatt karbodag og spist hva jeg ville hadde det blitt nybakt brød med brunost, eller varme skillingsboller, mmm... Med melk til:p Eller havregrøt med oboy (!!!):D Evt litt av alt:D Hvis du googler den type bakst du har lyst å lage kommer det helt sikkert opp en haug med oppskrifter du kan følge!:)
Joa, men man kan alltids gjøre litt egne tilpasninger...;) Forresten - pannekaker er jo godt! Herregud nå fikk jeg lyst på bakst!!:o Må gi meg i denne tråden, ellers går jeg på en kh-smell:D
gi meg oppskriften du så ska eg alltid klara det :D
Har du forresten svar på det med vann på karbodag? om man skal drikke mye eller lite? leste at det var lurt å ikke drikke så mye, men :p
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.