< Tilbake til oversikten

Ketose for ever?

Nike sa for siden:

Eller kun for en avgrenset periode? Jeg er klar over at ketose-fasen på Atkins nettopp kun er en fase, og at ketolyse er en kur, men hvorfor? En ting er at man gjerne ønsker større variasjonsmuligheter når man er ferdig slanket, men er det helsemessig ugunstig å være i ketose sånn på permanent basis? Man kan jo få inntrykk av det med alle tilskuddene man skal ta når man er i ketose, samtidig skjønner jeg ikke helt hvorfor man har behov for så mye ekstra på et slikt kosthold - man spiser da mer balansert og næringsrikt enn de fleste på et vanlig "traust, norsk kosthold"?

Iset sa for siden:

Jeg er enig med deg, jeg synes det blir sagt mye rart i forbindelse med ketose. Alle sier forskjellige ting, også leger. Min sunne fornuft sier at jeg virkelig ikke SKJØNNER hvorfor det feks. skulle være skadelig å være i ketose i mer enn 6 mndr, eller hvorfor man skulle måtte ta hundretusen tilskudd når man går fra å leve på kneipp og cola over til et ketogent kosthold med grønnsaker, det burde jo være omvendt? Spørs jo hvor mye grønt man spiser da, selvsagt.

Jeg stusser veldig over at folk blir bedt om å ta pauser på ketolyse eller på ketogene dietter i det hele tatt, at de trives i ketose og kroppen trives med det, men at de ALLIKEVEL bør ta pauser? Hvorfor det? Levde man ikke slik i urtiden? Jeg skjønner det ikke helt. Er det i det hele tatt noen fasit her? Jeg synes alle forteller forskjellige ting.

Nike sa for siden:

Jeg forutsetter selvsagt at man spiser tilstrekkelig med grønnsaker, og gjerne litt bær. Riktignok er maten vi spiser mindre næringstett nå enn hva den var tidligere pga måten den dyrkes/avles på, men det gjelder da desto mer på et kosthold bestående av mer kh, slik at man logisk sett skulle ha mindre behov for tilskudd på et (riktig sammensatt) ketogent kosthold.

Er det rett og slett det at man ikke har forskning på evt langtidsvirkninger av et slikt kosthold, som er bakgrunnen for at man kun anbefaler det som en tidsbegrenset diett? Jeg har svært vankelig for å se at et kosthold bestående av masse grønnsaker, kjøtt og fisk samt naturlig fett fra dyre- og planteriket, skulle gi meg et større behov for tilskudd og på sikt være mer skadelig for kroppen enn et kosthold bestående av prosessert, halvfabrikert mat med masse tomme kalorier (altså et nokså vanlig norsk kosthold).

Fleskulf sa for siden:

Jeg er enig med dere. Jeg har enda ikke sett noen god forklaring på hvorfor det skulle være skadelig å være i ketose over lang tid. Jeg har iallefall tenkt å forbli i ketose selv om jeg er på den 7. måneden.

smilefjes sa for siden:

Såvidt jeg har skjønt så er det bare ikke forsket nok på det.
Også er man redd for blodfett - nyrer og sånt hvis man surrer rundt i ketose og ikke drikekr nok og spiser nok grønt. De er vel livredde for å ende opp med noen førstesider av typen "Spiste seg til døde på 1 kg bacon daglig - etter anbefaling fra Torkil" eller noe sånt :-)

Selv har jeg lagt om kostholdet for livet - og har ingen planer om å noen gang spise masse karber igjen.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.