< Tilbake til oversikten

Ketose OG kalorirestriksjon?

Nike sa for siden:

Noen som har erfaring med ketogent kosthold samtidig som man passer kaloriinntaket, og eventuell effekt for vektnedgang under 10 kg...?

Aline sa for siden:

Dette er for bruk for de som ikke gaar ned paa noen annen maate og er ikke noe man bòr tulle med pà egenhànd...
Jeg ville forsòkt helt ordinaer lavkarbo fòrst... (jeg er visst ikke pà norsk PC, nei :p)

indi sa for siden:

Eurodiett er ketogen lavkaloridiett... Og virker!

Nike sa for siden:

Aline: Jeg skjønner ikke hvorfor det skulle være problematisk å spise ketogent selv om man ikke skal mye ned i vekt - men trenger da vel ikke så mye kh vel? Kan ikke se at det å leve på kjøtt, fisk, overjordiske grønnsaker og fett kan gjøre større skade enn det kostholdet "vanlige" folk har idag med halvfabrikata og prosessert mat og masse stivelse etc. Hva da med steinaldermennesket - de må jo ha vært i mer eller mindre konstant ketose?

Indi: Eurodiett foreskrives vel kun av lege vel? Og er forbeholdt dem med overvekt? (Mulig jeg blander sammen med noe annet her altså..).

Bulldog sa for siden:

Det er ingenting i veien med å telle kalorier i forbindelse med ketose, det er bare unødvendig i de fleste tilfeller.

Nike sa for siden:

Unødvendig?

indi sa for siden:

Jo stemmer, foreskrives av lege. Men har litt inntrykk av at dersom det går å tjene penger på folk, spiller det liten rolle om det er 11, 50 eller 9 kilo som skal av... Vet om folk som har fått ed av lege med 10 kg over nromal bmi...
Men innrømmer at jeg er en smule kynisk og tror at det er markedskreftene som styrer og ikke den enkeltes leges ønske om sin pasients gode liv... :)

Nike sa for siden:

Ja, de peeenga...

Men har normal bmi, så får nok ikke ED uansett. Foretrekker også ren mat pga allergier etc. Men jeg skjønner ikke helt hvorfor ED er på resept da, alle kan jo drive med kalorirestriksjon liksom.

Bulldog sa for siden:

Ja :)

Nike sa for siden:

Selv om man er normalvektig og ikke skal ned mer enn 5-6 kg?

Aline sa for siden:

Poenget var ikke ketogent, men kalorirestriksjon. Sànn som jeg forstàr det gàr du ikke ned i vekt, men du vil bli slankere. Og du har normal vekt.
Det er ikke mulig à bli undervektig eller syltynn ved hjelp av skikkelig lavkarbo.

Lavkarbo med kalorirestriksjoner betyr lavkarbo med lite fett, og da forsvinner litt av effekten ved lavkarbo... nemlig à spise den maten kroppen trenger (som ogsà innebaerer fett...)

Nike sa for siden:

Hvem har sagt noe om syltynn eller undervektig?

Det er vel kun på ketogene kosthold man kan være veldig liberal med fettet - jo mer kh min inntar jo mer restriktive må man være på fettet dersom man ikke skal gå opp i vekt. På et vanlig lavkarbo kosthold spiser man jo oftest langt mindre fett enn hva man gjør på ketolyse og Atkins, men til gjengjeld flere (og mer varierte) kh. Kan ikke se hvorfor man mister poenget med et lavkarbo (evt ketogent) kosthold der man også passer litt på kaloriene - man oppnår jo like fullt de andre helsefordelene ved et slikt kosthold. :)

Bulldog sa for siden:

For mange, ja. Andre ikke. Derfor skrev jeg "de fleste", og ikke "alle". :)

Bulldog sa for siden:

Nei, det gjør det ikke.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.