< Tilbake til oversikten

Nå blir alt bare rot ...

Siljevi sa for siden:

Først av alt, jeg beklager om dette blir et litt personlig innlegg. Jeg håper det går bra, og at ingen føler seg støtt over et innlegg som dette.

Første ganen jeg gikk på ketolyse, så gikk alt som det skulle. Jeg spiste rett ( nok fett , og karbohydrater etc) og alt var bare velstand. Helt til jeg hoppet av og begynte å spise som før( men det er en annen historie)
Når jeg nå begynte igjen på ketolyse for knappe 14 dager siden blir bare alt rot. Jeg har en fortid med spiseforstyrrelser når jeg var yngre og trodde at alt var bra nå. ( ca 10 år siden)

Men, det er det tydligvis ikke. Jeg fører hysterisk matregnskap med inntak av fett, proteiner, kalorier og karbohydrater, og begynner å komme inn i et spor hvor jeg blir veldig glad hvor lavere tallene er. Jeg vet jo at dette er helt feil. Det resultere i at jeg ligger på et veldig lav inntak av kalorier, fett og tilnærmet ingen karbohydrater. Vekten går jo nedover, men sammensetningen av hva jeg spiser er jo ikke bra, pluss at det er alt for lite.

Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre nå for å snu dette, jeg er klar over problemet men huff.

Dette ble kanskje dumt å skrive, men lurer på om noen er eller har vært i en lignende situasjon og hva de evt gjorde for å komme ut av den. ( sånn på egenhånd)

Mange klemmr fra en fortvila sørlendig:)

quebec sa for siden:

uff, vet ikke helt hva jeg skal råde deg til jeg.
men gir deg uansett en godklem fra meg :)

luringen sa for siden:

tenker med en gang at du bør ha hjelp underveis av lege eller no..dette bør du vel ikke bale med alene?

Pearl sa for siden:

Det er absolutt ikke dumt å skrive om det en sliter med. Da kan man jo slumpe til å få noen gode råd. Du forteller at du vet at det du gjør ikke er bra, men at du ikke greier å la være likevel. Du forteller at du har en fortid med spiseforstyrrelse for 10 år siden. Jeg tror det er lurt å gripe fatt i problemet med det samme, før det får bygge seg opp. Hvordan fikk du kontroll over spiseforstyrrelsen sist? Gikk du i terapi? Er det noe av det du lærte sist som kan brukes idag? :):):)

Anne sa for siden:

Takk for at du forteller :klem:
Og veldig flott at du ser det selv og faktisk har tatt tak i problemet ditt allerede.

Ketolyse er IKKE tingen for deg, tenker jeg...Kom deg opp i karbeantall i første rekke. Og proteiner (pass på muskelmassen også). Fett trenger du tenker jeg, for å få hjernecellene til å fungere best mulig:cool:. Tror hjernecellene dine er litt ute å kjøre nå? De prøver å lure deg ut på galleien..... Jeg vil anbefale deg å gjøre det du gjorde når du slet sist. Nå.

Hva tenker du selv? Hva tror du det er riktig å gjøre? Du vet nemlig best selv, men vi er her og kan være samtalepartenere for deg.

Søk hjelp ... :klem:

Løvetann sa for siden:

Kjære Siljevi, jeg fikk bare lyst til å forsikre deg om at ingen kan føle seg støtt av at du skriver om dette! Jeg tror, som Pearl skriver, at det er veldig bra at en skriver om det en sliter med.

Umiddelbart tenker jeg at situasjonen du er i, er helsemessig farligere enn dine eventuelle kilo for mye. Så det er viktig å få stoppet dette fort!

Du har alt fått flere svar med viktige momenter og spørsmål som kan hjelpe deg på rett vei.

Uavhengig av diett/vanlig mat: tar du kosttilskudd? Enkelte tilskudd, som B-vitamin og Omega-3 kan være godt for sjel og sinn.

Jeg håper du finner ut av situasjonen og ønsker deg lykke til! :klem:

Veggpryd sa for siden:

Nå er det jo også mange som blir kvitt spiseforstyrrelsene sine ved å gå over til lavkarbo-kosthold. Du har kanskje ikke holdt på så lenge, og vi alle er litt "gale" i begynnelsen (og ikke bare i begynnelsen :o ) med å føre opp nøyaktig hva vi spiser for å holde kontroll på karbohydratinntaket. Jeg har også hørt om at det er en sammenheng mellom spiseforstyrrelser og matintoleranse. F.eks. allergi mot melk eller gluten - eller begge deler. Har du sjekket det?

energibunten sa for siden:

Hei
det kan godt hende at dette ketolyse-styret med telling av karber og fett og protein bare gjør vondt værre for "matkontrollfriken" som lurer baki hodet. Jeg kjenner til den kontrollfriken selv littegrann. Og så tror jeg "friken" aldri forsvinner, man må bare lære den å ikke ta over kontrollen.
Anbefaler at du går over til lavkarbo isteden. Tenk grønsaker og ikke karber, tenk på å redusere brød, potet, ris og sukker. Spis nok fett og protein sånn at du ikke blir sulten. Og tenk mosjon slik at forbrenningen øker og du føler deg bra.

Jeg ser ingen annen løsning enn å velge en måte som setter fokuset andre steder enn på mat. Jeg må gjøre det, ellers blir jeg for opptatt av mat og mengde.

:-)

Siljevi sa for siden:

Hei alle sammen.

Tusen takk for mange fine svar og god støtte. Jeg grudde meg litt for å skrive i utganspunktet for vil ikke at noen skal føle at det blir litt for personlig, eller sette andre på gale ideer.

Jeg har fundert litt på hva jeg skal gjøre, og kommet frem til at jeg i allefall skal forsøke å få i meg karbohydratene. 15 gram er ikke så mye. Har lagt på 2-3 gram, og er jo selvfølgelig ikke helt på topp.

Det som er så dumt er at jeg vet at det er et problem, men likevel så er det liksom en liten stemme som sier at jeg er veldig flink jo lavere jeg ligger i forhold til de ulike næringstoffene. Helt rart og ikke minst veldig destruktivt.

Tar ikke så mye vitaminer, bortsett fra selolje og c vitamin.

Tusen takk til alle som ga respons, det var flott å få luftet tankene her.

Ha en fin sommerkveld alle sammen.

Pearl sa for siden:

Kjempefint at du tar 15 gram karbohydrater, men ikke så bra at du ikke tar vitaminene. Vitaminene må du bare ta på denne dietten. Ellers kan du få forskjellige unødvendige plager. Synes forøvrig at Energibunten hadde mange kloke ord verd å lytte til. :)

Siljevi sa for siden:

Tok vitaminene forrige gang, men har glatt droppet dem nå de forsvant under et flyttelass, men kanskje jeg skal begynne på dem på nytt. Dagene går og vekten går nedover og tankene er et kaos. Ser ikke helt ut til at jeg klarer dette på egenhånd, og skal få byttet fastlege i morgen den dag.( Nå har jeg en som helst liker pasienter fra 70 år og oppover, ikke for å være slem:)
Forrige gang gikk det så langt at jeg var innlagt, og det skal verken jeg eller min familie aldri måtte oppleve igjen.

Tusen takk til alle som har brydd seg!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.