høna sa for siden:
Hver gang jeg spiser/drikker det får jeg diare, nesten med en gang...
Kan jeg fortsatt gå på ketolysekuren hvis jeg ikke tåler alle de fete melkeproduktene?
høna sa for siden:
Hver gang jeg spiser/drikker det får jeg diare, nesten med en gang...
Kan jeg fortsatt gå på ketolysekuren hvis jeg ikke tåler alle de fete melkeproduktene?
sirimor sa for siden:
Fløte er det mange som ikke tåler så godt. Enten fordi, som deg, de får diare, eller så stagnerer vekten.
Kutt uten fløten du, men fortsett med synede melkeprodukter, som seterrømme:)
Paradis-Oscar sa for siden:
Jeg tror at hvis man reagerer på Fløte, så er det fordi man har laktoseintoleranse. Det finnes ikke noe slikt som intoleranse mot 'fete melkeprodukter'...
Det finnes to måter å reagere på melk på:
Laktoseintoleranse - kroppen mangler et enzym til å fordøyer melkesukkeret (laktose). Man tåler bare melkeprodukter der laktosen er fjernet, eller nedbrutt over tid ved lagring, f.eks. lagrede oster.
Melkeallergi - man reagerer allergisk på selve proteinet i melken, altså alt som har noe som helst melk i seg. Dvs. alle melkeprodukter er fyfy.
Jeg antar du ikke har det siste, for det kan man bli svært syk av...melkeallergi kan gi alvorlige reaksjoner for noen.
Fløten inneholder ekstremt mye laktose i forhold til andre melkeprodukter, så det er sikkert derfor reaksjonen kom så sterkt ved fløte!
At syrnede melkeprodukter alltid tåles bedre av laktoseintolerante enn andre melkeprodukter, er en myte. Melkesukkeret brytes ned litt ved syrningen, men det er minimalt. Noen merker veldig forskjell, men for andre er de like ille som de vanlige melkeproduktene.
Det er forskjellig hvor mye de enkelte har av enzymet lactase, noen vil tåle å få i seg endel melkesukker, mans andre reagerer veldig på å spise bare litt.
Men husk at diaré er en kraftig reaksjon fra kroppen da, den roper til deg når det er på det stadiet..! Ikke bare overse det, men ta signalet, og sjekk hva du egentlig tåler og ikke ved å holde deg helt unna melkeprodukter en periode, og så forsiktig prøve deg frem - først med kortlagrede oster, f.eks. norvegia, deretter ferskoster som philadelfia/tine kremost/mascarpone, og så til slutt melk.
Jeg mener ikke å være festbrems her :o, men det kan slite veldig på tarmsystemet og hele tiden spise litt av noe man egenltig ikke tåler, ha løs mage eller diare mye over tid kan slite ned de tarmtottene i tynntarmen som vi er så avhengige av til å suge opp næring fra maten vi spiser.
Det er nok mange flere i Norge som ikke tåler melk så godt, men som lever i uvitende fordi de har blitt vant til litt løs mage og ikke vet hvordan livet er uten...
energibunten sa for siden:
Noen reagerer også mildt allergisk på melkeproteinet også, altså tåler laktose, men ikke proteinet. Har en unge som er slik gjennom arv. Reaksjonen er diare eller løs mage alt etter mengde man er utsatt for.
Men det er jo bare å prøve. Tåler du ost men ikke melk, fløte, etc så er det jo laktosen, tåler du osten like dårlig gjetter jeg på proteinet.
Alyssa sa for siden:
Er det sant :confused: Trodde det var mindre laktose i fløte enn i melk feks., fordi fløten har mindre karbohydrat?
energibunten sa for siden:
ja det står da samme mengde karbo i den som i annen melk ?
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.