< Tilbake til oversikten

Erstatninger

Kattemor sa for siden:

Jeg har akkurat meldt meg inn her, og har valgt å prøve ut Ketolysedietten.

I den forbindelse lurer jeg på et par ting;

Hvordan overlever dere uten å kunne spise brød/knekkebrød/kjeks??
Det er veldig uvant å bare kunne spise pålegget og ikke legge det på noe... savner virkelig brød allerede etter to dager!!

Og når man ikke kan spise hverken poteter, ris eller pasta er det vanskelig å finne ting å legge på tallerkenen utenom kjøtt og fisk og saus.

Og er det tilfelle at man kan spise fete sauser, rømme osv?
Det strider jo imot alt jeg tidligere har prøvd å unngå under en slankeperiode.. har vanskelig for å omstille meg fra "sunne" spisevaner med brød og potet, til fettrik kotelett og saus! :)

Ikke at jeg ikke klarer å spise fett, mer det at jeg har vanskelig for å TRO på at man kan gå ned ved å spise det!

Kan noen forklare meg hva de erstatter brød/poteter osv. med?
Og kan noen forklare meg (les; overbevise meg) om at jeg gjør det rette ved å spise fettholdig mat? (Jeg som ikke har unnet meg smør på brødskiva på mange år, hehe)

Vil jeg kunne risikere å øke i vekt/omfang i løpet av 14 dager om jeg unngår alt av karbohydrater i denne perioden? vil jeg legge på meg av alt fettet???

MÅ vite skal snart på ferie og ønsker ikke +5 kilo for å si det sånn :D

Takknemlig for svar! Jeg gleder meg til å engasjere meg i dette forumet :)

Lava sa for siden:

Heisann, du bør nok lese boken for å forstå alt som ligger bak keolyse,
selv spiser jeg fast egg og bacon til frokost,
middag uten potet går bra, spiser mer grønnsaker, salat osv.
Har aldri savnet potet el ris!

Lykke til, du finner mye info ved å bruke søkefunksjonen øverst på siden

Iset sa for siden:

Det er mange brødoppskrifter her inne du kan bruke. Ketolysebrød, Lollipopbrød, Isetbrød osv, det er mange gode. Se på oppskriftsdelen og på "bakst", der ligger det en hel tråd med bare brød-oppskrifter.
Dette med fett tar litt tid, jeg var også helt anti-fett da jeg satte meg inn i lavkarbo for første gang. Men jeg lærte fort at fett ikke er farlig etter å ha lest diverse dokumentasjon/bøker om dette. :)

Poteter, pasta og ris kan være et savn for noen, men bruk grønnsaker! Blomkål er en fantastisk erstatning for potet og ris. Du kan bruke den naturell eller gratinert, du kan rive den til "riskorn" og steke/dampe den, eller du kan mose den sammen med fløte, smør og krydder og få en "potetmos".

David sa for siden:

Etter at jeg begynte på lavkarbo igjen for to måneder siden, har jeg ikke savnet brød, knekkebrød, ris, pasta eller poteter ett sekund. Til frokost spiser jeg enten egg&bacon, kokt egg, eggerøre etc, evt frokostpannekaka som du finner oppskrift på her på forumet.
Til middag spiser jeg det samme som før, bare uten ris/pasta/poteter - ergo mye mer grønnsaker eller salat. Sauser lager jeg fra bånn av, uten melprodukter, men gjerne med fløte, rømme eller creme fraiche.

Det er viktig at du leser bøkene til kuren du følger, samt at du tar deg godt tid til å finne ut hvilke matvarer som inneholder lite karber.

Lykke til! :)

Veggpryd sa for siden:

Fett lagres ikke som fett i kroppen. Korn og sukker (karbohydrater) brytes ned til sukker i blodet, og er med på å gi signaler om fettlagring. Litt teknisk prosess, men du kan lese alt om både på nettet og i bøker.

Animalsk fett og proteiner er den næringen som kroppen er laget for å spise. Når man spiser et fettrik måltid, gir det de riktige signalene til hjernen om at du er mett. Du har kanskje opplevd å spise en hel masse av karbohydratrik kost og ikke oppleve annet en at du blir stappa i magesekken, men føler at du kan klare mer etter en halvtime? Det skjer ikke ved et kosthold som er rikt på fett og proteiner.

De fleste her inne har gått ned mange kilo ved å bytte ut karbohydrater med fett. Les i journalene og se fremgangen til andre - det er mange av oss som hadde problemer med fett i begynnelsen.

Håper du klarer å komme over fettangsten - og gjør du det - vil du også se resultater. Ikke bare på vekten, men også på helsen, huden og humøret!

Masse lykke til! :)

Nike sa for siden:

Leste nettopp en artikkel i Mat&helse (skal se om jeg finner den igjen, så kan jeg legge inn link). Poenget der var referat fra et eksperiment om vektnedgang. Forsøkspersonene spiste samme antall kalorier i samme periode. Den gruppen som spiste mest karbohydrater, gikk minst ned (og hurtigst opp igjen). Den gruppen som hadde et proteinrikt kosthold gikk ned noe mer, men her er det sentrale - den gruppen som spiste lite kh, moderat med proteiner og MYE fett, gikk ned mest. Tror det var rundt dobbelt så mye som de som hadde kh som hoved energikilde.

Har fettangst selv, men etter en stund på dette forumet begynner jeg å bli omvendt...:D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.