< Tilbake til oversikten

Tjukkholmen

MHM sa for siden:

Kan jeg få ta ut aggresjonen på dere?
[color=navy][/color]
Jeg ser på Tjukkholmen. Det er fantastiske, generøse, humoristiske og flotte deltakere. Men det "profesjonelle" teamet rundt, irriterer og provoserer meg så kraftig, at jeg nesten ikke klarer å se på.
[color=navy][/color]
Er det spesielt forsvarlig å kreve at en utrent person på 174 kilo skal begynne å trene 2 timer HVER dag? Når han samtidig beretter om store smerter i knær og rygg? Beskjeden han får er at det "koster" å bli slank. Kari Jaqueson er en utrolig bra motivator, men hun kan umulig ha medisinsk støtte i det hun holder på med på Tjukkholmen. Hva med å investere i en vekt som viser muskelmasse - burde ikke det være proft? De bruker det sikkert ikke fordi det ville avsløre at det "faglige" opplegget ødelegger forbrenningen til deltakerne.
[color=navy][/color]
Er det sunt å gi deltakerne er kosthold med 5-10 prosent fett? Er det riktig å være MER konservativ enn Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet? En middag med mager fisk, salat og tsatziki skulle de tilberede forrige uke, og de fikk IKKE bruke olivenolje. Er det forsvarlig? JEG kaller det et overgrep mot uvitende mennesker, som legger hele sin helse i hendene på noen som bak fine titler ser ut til å ville ta rotta på dem. Alle kan spise hva de vil for meg, men når jeg hører noen gir råd til andre mennesker, råd som er helseskadelige, så blir jeg provosert.
[color=navy][/color]
Jeg blir SINT! :mad:

Iset sa for siden:

:eek: :eek: :eek: :eek:

Seriøst?? Jeg har ikke sett på det, men det høres jo helt uforsvarlig ut!! Er det ingen andre som reagerer på dette?? En så svær person skal IKKE trene så hardt, det sier Lindberg også!!

Og får ikke lov å bruke olivenolje?? Det er det verste jeg har hørt. Dette er jo strengere enn selveste Grete Roede!

Jeg har ikke ord.... :eek: :eek:

Summer sa for siden:

Dette høres ikke bra ut....

:(

MHM , kunne du logget deg på msn litt?

HP sa for siden:

MHM! :_punk:

Vi kjenner en som er deltaker der vi....:kadetgaar

Kristian sa for siden:

Kari Jaqueson Har jeg mistet all respekt for for lenge siden. Hennes uttalelser i debattprogram vitner om stor uvitenhet. Likeså Wencke Frølick i media.
[color=#000080][/color]
UT MED KARI OG WENCKE, UT MED KARI OG WENCKE, UT MED KARI OG WENCKE, UT MED KARI OG WENCKE, UT MED KARI OG WENCKE, UT MED KARI OG WENCKE

guro sa for siden:

Jeg så Tjukkholmen forrige uke - og ble også provosert. Skrev om det i tusentråden, men ble slettet. Jeg reagerte på 'ernæringsfysiologen' og hvordan de drev de stakkars store kroppene - tenkte ikke så mye på muskler som på belastningsskader.

elian sa for siden:

Jeg er helt enig med deg MHM... Også er jeg også en stooooor motstander av kari Jaqeson! (Som for øvrig tror hun vet ALT om kost og helse!!!) :mad:

Men da jeg så på i går, ble jeg så inn i h........ forbannet på den forbaskede slasken av en mann ho Jeanette har!!! Som tillater seg å spise et GULLBRØD rett forann trynet på de andre deltakerene, og som sitter å spiser egg og julepølser til FROKOST!!!!! Men de andre, spiser salaten og kalkunpålegget sitt....

Han skal liksom være motivasjon for kona si??? HAN SKULLE BLITT KASTA RETT I SJØEN, OG MÅTTET SVØMME I LAND PÅ DEN ANDRE SIDEN!!!!

Men det er vel kanskje meninga med hele konseptet? At vi skal bli irriterte... :confused:

Jeg blir også så vanvittig provosert av at de hele tiden skal klappe så fælt for alt de gjør! det blir så "tøvete"... "JA!!!! HURRA!!!!! Nå har vi vært flinke!!!! Nå må vi klappe litt for oss selv, synes jeg!!!!" :cool: Tåpelig... Jeg ville ikke fått mer motivasjon av all den klappingen, men jeg ville blitt flau!

donjuanwannabe sa for siden:

Helt enig med deg, MHM. Dette tenkte jeg også på i går før jeg svitcha over til tv3. Det er jo overhodet ingen vits i å gå 2 timer hver dag, det er jo egentig høl i huet. Disse menneskene har ikke trent før og i tillegg er de overvektige, de må da få mulighet til å begynne rolig. De skulle heller trent som de skal trene når de blir slanke. Altså 3 ganger i uken, maks 1 time hver gang. Det er mer enn nok. Dette er jo useriøst. Og med det utdaterte kostholdet de har så tror jeg dessverre de kommer til å gå opp igjen tapte kilo. Får ikke håpe det da. Ja tenk å ikke få lov til å bruke det sunne fettet, olivenolje. Hm... Nei, dette var useriøst. Skjønner godt at du blir sint. Det blir jeg også. Det går da ikke ann å behandle folk slik.

nalana sa for siden:

Har ikke sett en eneste epeisode, men kan leve meg inn i det dere forteller, og jeg blir gaaanske sint jeg også.
Jeg var selv ganske nær ved å bli en av deltagerne der, men ble nok plukket vekk pga at jeg var for vanskelig. Stilte for mange krav og for mange spørsmål. Hadde for eksempel en diskusjon om hvor mye klær man kunne ha på seg når man skulle filmes på vekta, da kom jeg til å si at "det er vel ikke meningen dette skal være et freakshow":eek:

Og så har jeg nok mast litt for mye om kostholdet;) . Er i hvert fall sjeleglad for at jeg ikke kom med, for dette høres skikkelig flaut ut:o :mad:

Carbokiller sa for siden:

Jeg er enda en som er dyktig provosert. Både på det ene og det andre. Først om fremst for det vanvittige forslaget om at han på 174 kilo skal begynne å gå i to timer hver dag. Hvor stor sjanse er det for at ikke HAN gir opp da???? Når man har vært mye stillesittende og kroppen lider under overvekt så bør man begynne forsiktig mener nå jeg, og ikke kjøre på med to timer daglig. Høl i hue. Ender jo opp med at mannen kommer til å pådra seg noen alvorlige belastningsskader og aldri mer kan trene i sitt liv!!!
Mannen til Jeanette ja... Herregud for en idiot! Skal du coache noen bør du kanskje ikke gjøre det han gjorde; å stå å spise sjokolade foran slankerne. Han burde vel gå foran med et godt eksempel. Selv om han er kroppsbygger trenger han vel ikke å proppe i seg med sjokolade og stekte pølser for det???

Og sist men ikke minst synes jeg det var grusomt gjort av de "profesjonelle" å ikke tenke lenger enn å plassere en person på 174 kg i en kano!!! AT ripen på båten var to cm over vann samt at han satt fast var ydmykende, og samtidig gjøre dette i et nasjonalt TV program var enda mer ydmykende. Jeg tror jeg hadde brutt sammen jeg. ... JEg husker mer enn godt hvordan jeg omtrent satt fast i et kinesisk innenlandsfly med null muligheter til å få ned bord-klaffen fordi jeg var for stor.

At disse stakkars menneskene skal LØPE denne j....hinderløypen hver gang er jeg også forbannet på. De som leder dette programmet kan umulig noen gang har vært overvektig og følt på kroppen hvordan det er. For det er forbannet TUNGT å skulle løpe med 30-50 kg overvekt. For ikke snakke om SKADELIG for leddene!! Det må da for himmelens skyld være mulig å finne en type aktivitet som passer hver enkelt og dets kropp????

Jeg synes synd på disse stakkars deltagerne som har kommet i klørne på disse menneskene. De virker alle som flotte, sterke, intelligente og oppegående mennesker, så jeg håper at de lykkes. UTEN altfor mange skader og alvorlig mén...

donjuanwannabe sa for siden:

Ja den hinderløypa er også ett irritasjonsmoment. Ikke bare for deltagerne, vil jeg tro, men også for meg. Man kan da ikke forvente at overvektige skal begynne å klatre i hinder med alle kiloene på slep. Skal de ut i krigen etterpå eller? Ja, det stemmer jo forsåvidt psykisk at de er i krigen, men de er jo ikke på noen militærleir heller. Det er jo akkurat som om de skal trenes for å komme til OL. Og Kari og han andre gjør en bra jobb som sersjanter. Jeg har inntrykk av at de presser dem og maser på dem for mye. Det er jo ett slit i seg selv å prøve å gå ned i vekt, da skal man jo ikke presses for hardt, da blir det enda mere slit.
"Du SKAL trene 2 timer hver dag". Istedet: "Begynn rolig, 15 min. annenhver dag, klarer du mere så bare øk litt".
[size=3][/size]
Han på 170 kg hadde gått i 4 timer og det er jo utrolig bra. Jeg vil si det er altfor mye. Heldigvis sa Kari at det var bra og bedre enn ingenting. Men jeg følte hun nølte litt, hun så ikke helt fornøyd ut med hans prestasjon. Det hadde vært supert om han hadde gått 1 time også. Jeg husker den perioden jeg gikk 1 time hver eneste dag. Det var ett slit men jeg kom meg ut hver eneste dag i flere måneder men det kunne ikke gå i lengden. Ble jo kjempelei etterhvert. Og 1 time minus i ett allerede for kort døgn går bare ikke. Går jo bare å tenker på trening hver eneste dag. "Nei og nei, i dag må jeg ut igjen". Man må ha en hviledag i mellom, det er veldig viktig. Det vet jeg nå ihvertfall. Men det er ikke lenge siden jeg holdt på å gå meg fra Gård og Grunn, neida. :p Faktisk så ser jeg på mine notater at jeg gikk min siste gåtur den 22. februar 2004, og før det hadde jeg gått bare mindre og mindre. Jeg var jo flink, jeg hørte jo på bedriftslegen min som ga meg dette gode råd.. Men den 8. mars begynte jeg heller på styrketrening, 30 minutter à 2 ganger i uken, det var mye, mye bedre trening! Altså fra 7 timer trening i uken, til 1 time!
[size=3][/size]
Jeg beundrer han på 170 kg. Selvtilliten og det at han tørr å ta av seg på overkroppen og bade og vise seg foran hele Norge. Kanskje jeg må tenke over litt hvilket "stort vektproblem" jeg har i forhold som veier nesten det halve av ham. Ja jeg begynner å tenke...
[size=3][/size]
[size=3][/size]

mam sa for siden:

Fy f... så dårlig! Jeg leste bare positiv omtale av dette programmet, og tenkte jeg skulle se neste episode. Men nå tror jeg ikke det, nei. Har nok å ergre meg over ellers som det er. Jeg blir så utrolig provosert og såret på andres vegne, jeg som også har slitt med overvekt i lang tid.

Jeg trodde dette var et seriøst program, og så lar de en drittsekk sitte og spise gullbrød foran deltagerne, og den kanoepisoden høres ikke ut. :mad:

Zoë sa for siden:

Jeg reagerer akkurat som dere andre.

Det er helt utrolig dårlig kvalitet på opplegget - og veilederne irriterer meg grenseløst!!
Kostholdsveilederen snaker til deltakerne som om de skulle vært små barn! "Heeei!! Så koooooselig å se DERE igjen!! Dere har vært fliiinke, altså!!"
Og psykologen.....(eller hva hun er) virker rett og slett lite flink. Hun har jo egentlig den aller viktigste rollen her. Det er selvfølgelig følelsesmessige grunner til at deltakerne har blitt store, og det vi får se av samtaler er bare pjatt, synes jeg.

Hinderløypa er mer for seerne enn deltagerne, tror jeg. På kanten til latterliggjøring.
Jeg hadde ikke følt meg respektert som deltager i dette programmet.

Og at kostholdet er utdatert, er det ikke noen tvil om.

Skammelig, hele opplegget :mad:

Carisma sa for siden:

Jeg er forsåvidt enig i det meste.
Når det gjelder kostholdet så virker det som de har plukket litt her og der fra alle filosofiene. og lagt til litt og trukket fra som de syns passer.
Både Lindbergklinikken og sats ble spurt om å være med i programmet, men de ville ikke pga at de var redd for useriøs vinkling.

Og noe av treninga er kanskje for hard, men på den andre sida trenger man å bli "sparket i gang" litt også. og de har jo et mye større tidspress på seg også enn man har på et vanlig kurs. Og utover det har hver og en frivillig meldt seg på og godtatt vilkårene. Og kan hoppe av når de vil... Selv om jeg ser at det ville være et nederlag :)
Og jeg tror nok at det er foretatt en viss vurdering av nivået før de ble sendt inn i det her, for jeg tivler på at hverken TVNorge eller panelet vil stå ansvarlige for eventuelle skader deltagerne pådrar seg. Og de fleste klarer faktisk mye mer enn de selv tror.... selv om jeg nok hadde tatt livet av både trimdama, og ernæringsdama hvis jeg hadde vært med der... :D
Men hinderløypa er ikke sååååå hard da. Det er tross alt unge, relativt friske mennesker som er med. Det finnes nok av gymlærere med mye mer sadistiske tester rundt i norge enn det der....
Også har vi det med klipping også da.... Hva som skjer mellom klippene av vurderinger, samtaler og målinger som vi aldri får vite om. Vi får tross alt bare innblikk i 1 time av de ca 60-70 de tilbringer der i løpet av en helg.

Mannen til jeanett, er det han greske? Jeg syns han virker ganske søt jeg, han er alltid flink til å backe opp og pushe henne på de riktige tidspunktene, og trøste henne. Og de andre backer han opp også. han gir bedre guiding i f.eks hinderløypa han enn de egentlige trenerene gjør.
Problemet hans er vel mer at han ikke vet helt hva som er riktig og feil å gjøre enda. Det gjelder så vidt jeg veit de fleste gutter, de har tross alt ikke voskt opp med samme tankegangen og veninnepraten rundt dette som jenter har. En jente ville nok ikke spist den sjokoladen, frodi hun garantert en eller annen gang har vært på diett selv.
En som derimot irriterer meg mer er han Kenneth. Snakk om typisk bergenser a! :cool:

Hmm, nå endte jeg visst veldig opp med å forsvare de her, selv om det ikke var meningen. Men jeg så et par episoder av den opprinnelige Fat-camp-serien fra nederland, og sammenlignet med den er dette virkelig høy kvalitet.
Forøvrig har det gått en lignende serie på svensk tv et par sesonger nå. Hvor man følger perosner som ønsker en generell økning i formen enten pga sykdom, over- eller tilgog med undervekt. Heldigvis er tjukkholmen mer lik den enn fatcamp... :)

MHM sa for siden:

Nå sitter jeg og tørker tårene etter en rørende og fin slutt på Tjukkholmen. Ble superinspirert jeg. Og skal vel ikke legge skjul på at det er moro å se ati alle ble så mye PENERE på fire måneder. Helt rått å ha gått ned 37, 30, 20, 17 og 16 kilo! Også så spreke de har blitt! Glad jeg har fulgt med på det, skal garantert se på eventuelt neste runde også.

Anne sa for siden:

Jeg signerer MHM's innlegg.

Motiverende å se at det går. Jeg har ihvertfall fått en aha opplevelse rundt trening:cool: Kan kansje ikke klage på dårlig vektnedgang når jeg ikke beveger meg mer enn jeg gjør. Selv når jeg trente 3 ganger i uka, trente jeg mye mindre enn noen av dem.

Jeg tror lederne måtte være litt "drittsekker" innimellom for å få et fengende program. Det kunne vel ikke være et program uten provokasjon heller. Det er jo en realitysak som skal bevege....:D ...og som det sies så riktig av Carisma; Vi vet ikke alt som blir sagt og gjort når vi ikke ser.

Tøft av deltagerne å stille opp på den måten. De tok jammen en skikkelig utfordring.
:blomster: til dem....

Gir sa for siden:

Jeg blir skikkelig inspirert av å se på programmet jeg. Sånn at jeg var ute å gikk en lang god tur etterpå. Hehe
Men en god ide til en eventuell neste runde av Tjukkholmen, må jo være at noen av deltagernesom var med nå, kan være med som programleder/instruktør!! Det ville ihvertfall vært motiverende, for det som irriterer meg med programmet er spesielt hun kostholdseksperten som bare er der med pekefingeren hele tiden! Hun vet garantert ikke hvordan det er å være overvektig. Derfor hadde det vært perfekt at de heller hadde valgt et "levende eksempel".
Synes deltagerne var skikkelig flinke jeg :)

Carbokiller sa for siden:

Det jeg ønsker aller mest er at ingen av dem nå blir overlatt til seg selv. For da er jeg veldig redd for at vi ser dem som deltagere på neste Tjukkholmen også. Jeg tror og nesten VET at fire måneder med endret kosthold og livsstil ikke er godt nok til at man for alltid har endret seg. Jeg tror man må ha minst et år på nakken med DEN livsstilen før det blir en vane og en selvfølge å fortsette på den slanke veien. Det er fort gjort å falle tilbake til gamle vaner når mediaoppstyret har lagt seg, og det ønsker jeg ikke for noen av dem.

Synes det var utrolig spreke alle mann, som stillte opp på dette. Det har gitt et skikkelig fokus på vektproblematikk, og alle de som har sett dette må jo nå fatte hvor mye motivasjon, og trening som må ligge bak for å oppnå vektnedgang. Synes det var skikkelig søte alle sammen og man ble jo nesten "glad" i dem!

Carisma sa for siden:

Har hørt at Espen skal starte egne kurs... Vet ikke hvor mye hold det er i det, men det er hvertfall ryktene.

Forøvrig syns jeg det er veldig festlig at han greske mannen til jeanette har lagt på seg minst like mye som hu har gått ned i løpet av serien! Fått den pondusen jo! :D Et tydlig eksempel på at han sniker seg til å spise "den gode maten" før han kommer hjem, og sikkert sunn mat med henne i tillegg... :rolleyes:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.