hva kan jeg bruke som tacokrydder? vi har en pose hjemme, men den er det uhorvelig mye karbser i. kan jeg kjøpe tacokrydder på glass, feks santa maria el hindu? bruker masse krydder ellers, så nå ble jeg da helt nervøs! er det noen krydder man ikke kan bruke også???:eek:
Tacokrydder lager du selv, så blir det helt uten karber og mye bedre på smak!
Slik blander du:
2 deler salt
2 deler cumin/spisskummen (fås kjøpt i innvandrerbutikker og velassorterte dagligvarebutikker)
1/2 del koriander
1/2 del chilipulver
1/2 del hvitløkspulver
1 del paprikapulver
litt pepper
Skriver det i deler, fordi da er det enklere å blande etter hvor mye du vil lage.. jeg pleier lage i spiseskjeer for å være sikker på å få nok smak, og da blir det f.eks 2 ss cumin og 1/2 ss koriander.. Blander alt sammen i en kopp og så strør jeg over kjøttdeigen og sper med litt vann sånn som når du bruker posene.. smaker på det litt underveis for å sikre at jeg får nok smak på kjøttdeigen :)
:eek:Har akkurat spist en god posjon med kyllinkjøttdeig krydret med masse taco krydder:eek:og salat til..... Hmmm får håpe jeg ikke har gjort noe dumt:rolleyes:
Cumin er det som gir tacosmaken, jeg bruker ofte bare det og kanskje litt hvitløk og chili.
Skjønner ikke hvorfor Hindu kaller tacokrydderet sitt for tacokrydder, for det inneholder jo ikke cumin og smaker jo hoppetau.
Jada, det går bare godt det og :) Eneste som da sikkert er lurt, er å riste på glasset før du bruker krydderblandingen igjen, sånn at det blander seg skikkelig på nytt? :D
Vi lager porsjoner og oppbevarer på glass ja, men vi bruker bare en del salt og det holder i massevis.
Hvis jeg har det rett i gryta bruker jeg fersk hvitløk foreks., fersk chili og paprika og fersk koriander noen ganger.
Cumin er i hvertfall det viktige.
Idag har jeg laget taco krydderet, og det smakte kjempegodt.
Har laget opp endel og har det på glass.
Takk for godt tips!!
Lag oste-chips og dryss på dette krydderet, så har du chips til tacoen!
ostechips???? har jeg ikke tenkt på!!!!! sluuurp! steker du bare osten sånn litt sprø da el?
i ovnen?? eller er det skikkelige chips du mener? (as in:kan vi spise doritos feks.????hæææ??)
forvirra og snacks-sugen her jeg nå!!:D
Hei
Jeg er så lat at jeg bruker tacokrydder fra Hindu. Det er laget av:
chili,paprika,salt,løk,pepper,muskat, timian, ingefær, selleri og sennep. Jeg regner med 1 gram KH pr porsjon som jeg krydrer med 2 ts av krydderblandingen.
Vennlig Hilsen
Torkil :)
aaaahh, endelig en lating til!;) også selveste doktorn da:D!
synes det er veldig kjekt å få alternative og "sunnere" oppskrifter på ting, men er samtidig av den typen som ofte ender opp med "posen" istedet. så alle tips er gode å ha! hjertelig!
Denne oppskriften er veldig god, men for meg ble det litt for salt. Reduserte saltmengden fra to deler til i underkant en del salt, og det ble bra :D Falt i smak hos hele familien.
Hei, eg er tacospiser av de sjeldne. Taco er livet mitt! :D
Var nedtur for meg at eg ikkje kunne bruke santa maria tacokrydder å var desperat da eg prøvde denne oppskrifta.
IMPONERENDE GOD!! :D
Rene krydder er somregel greit, men man skal være på vakt og titte på innholdfortegnelsen på f.eks. -krydder i butikken. Taco- og Fajitakrydrene er det en del sukker (el.l.) i og spesielt Fajitakrydret der nesten halvparten er karber.
Når man først kan lager eget tacokrydder så kan det jo være en velsignelse å ha noe mindre salt enn i de kommersielle. Dette er det jeg gjør:
Tacokrydder (til 600g kjøttdeig)
2 ts Spisskumin (Cumin)
1/3 ts hvitløkspulver (ikke nødvendig)
1/2 ts løkpulver (ikke nødvendig)
1/2 ts Chllikrydder eller piri etter smak (ikke nødvendig)
1/2 ts salt (hvis ikke det er nok i kjøttdeigen)
Fajitakrydder (flere posjoner, oppbevares i kjøleskap, ca 2ts til en porsjon)
6 ts paprikapulver
2 ts cayenne pepper (Piri piri)
3x45mg stevia (tilsvarer 3ts sukker)
3ts løkpulver
1ts hvitløkspulver
21g (2 store) hønsebuljongterning smuldres i
3ts spisskummin (Cumin)
1,5 ts salt (seltin for min del)
For Taco står Spisskumin og salt for 80% av smaken og jeg er så lat at når jeg tacokrydrer rema1000-krydder så har jeg 2ts spisskumin i som eneste ingrediens siden den er salt nok og det ikke trengs noe mer siden den går i salaten på jobben :)
For Fajita så er det ikke en ingrediens som står for 80%+ av smaken og at den er både søt og salt er et must.
Hvor mye krydder bruker dere på kjøttdeigen når dere har blandet dem ferdig? Laget etter oppskrifta Marita skreiv i innlegg 2 og smaken blei god, men jeg måtte ha rundt 3 ss av blandingen oppi en pk kjøttdeig. Stemmer det?
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.