< Tilbake til oversikten

Grønne epler og nypoteter

Båten sa for siden:

For ei stund siden var det ei som gikk på Ketolyse som sa at det er ok å spise grønne epler. Stemmer det? Og i går fikk jeg høre at nypoteter er bedre enn vanlige poteter (mht karbene selvsagt :p)....er det sant?

Iset sa for siden:

Hun mente kanskje grønn paprika? :p Grønn paprika har noen få karber mindre enn rød, men noen tror sikkert dette gjelder alt grønt, noe det selvsagt ikke gjør. Nei, du skal ikke spise grønne epler på ketolyse. Eller, du kan vel gjøre det så lenge du holder deg til karbogrensen, men epler, både grønne og røde, inneholder ganske mange karber. 10 gram per 100 gram, tror jeg. Et eple veier vel som regel 100-150 gram, kanskje mer?

Hvis nypoteter er det samme som "tidligpoteter" (se tabellen her) så har de litt mindre karber enn vanlige poteter ja, men allikevel for mye, i tillegg til effekten de har på blodsukkeret, så jeg ville helst holdt meg unna. Jeg spiser selv litt poteter av og til, men jeg skal ikke ned i vekt, og jeg spiser kanskje 1 liten og pøser heller på med andre gode ting. :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.