Lagde pizza i går kveld m jbk i stedet for soyaprotein i bunnen. Brukte ca 2 spiseskjeer, pluss 1 dl smeltet smør, 1 dl vann, 2 egg, salt, oregano og litt revet ost i bunnen. Pizzaen ble super god m fyll. Ble hard, fast og tynn bunn som bar pizzaen veldig godt.
Er det noen som vet hvor mange karber det er i jbk? Hvorfor blir ikke det brukt til eks pizzabunn?:confused:
Jeg stekte bunnen først på 200 grader ca 10 min, så la jeg på fyllet og stekte videre til ost var smmeltet, ca 10 min. Lot den ligge litt for å bli lunken før jeg skjærte i den. Ble veldig god.
Tok en god neve revet ost i bunnen.
Hvis det ikke er noen karber i jbk så blir dette en veldig lavkarbo bunn:)
Deigen blir veldig tykk og må smøres/trykkes tynn ut i en langpanne.
Jeg sikler!! Bokstavelig talt (måtte tørke meg under haka :D)
Har utrolig lyst på pizza. Kanskje grunnen til at folk ikke bruker jbk i pizza er at det er ganske dyrt? Mitt bittelille glass koster 54 kroner og 2 ss av det er jo halve glasset? Men jeg skal koste det på meg en dag :lol:
Jøss! Fikk lyst å prøve den nå i kveld men jeg har bare 1-2 stakkarslige teskjeer JBKM igjen i glasset. :sur:
Skal kjøpe Nestargel til uka, det brukes altså på samme måte som JBKM? Brukte det som anti-gulpemiddel til eldste da hun var baby.
Ja nestargel brukes istedet for jbjm, det var egentlig det jeg brukte. Best 2 bokser på apoteket, de hadde ikke inne. Har brukt en boks allerede på fløte og rømmegrøt. Må vel snart best mer:D Var iallefall veldig god å bruke til pizzabunn.....:)
Fantastisk! Jeg har brukt det til bla. vafler, det ble kjempegodt. Herlighet, en ny verden åpner seg jo etterhvert nå som JBKM blir mer "kjent" for oss lavkarbere. :hyper:
Tester denne nå! står i ovnen og stinker digg:p
Men jeg ble litt usikker på hvor mye jeg skulle smøre den utover. Det ble ikke nok til en hel langpanne syns jeg?
kanskje den ble litt tykk... jaja, det merker jeg snart :D
:D oppdetering. syns den er god, men litt kvalmende på en måte, blir litt mye ost.
Mulig jeg hadde for mye ost i bunnen. Føles som jeg har det samme over som under pizzaen :o
Og jeg har nettopp skrapt av fyllet og lagt det i bokser i kjøleskapet.. For det var veldig godt. Men min bunn ble litt improvisert av Iset sin bare med ketolysebakemiks, som ble for tynn, derfor et par ss JBK, fortsatt for tynn og så 100 g kruskakli. Det ble ganske massivt altså!
Forresten: på Kruskakli står det KH 20 hvorav sukkerarter 2 g. Betyr det at resten er kostfiber? At 18 faller utenfor regnskapet?
Iset sin er sikkert fin, smaken var helt bra.. men jeg turte ikke å stole på at jeg nådde tannkremkonsistensen! Synes den virket alt for flytende, så jeg pøste jo oppi til det ble sement!
Haha. Så var det godt jeg bare spiste to tygger med bunn da :D Men nysgjerrig: hva mener de med sukkerarter? Hva er det andre? Folk bruker litt kruskakli i brød og sånn, gjør de ikke?
Jeg prøvde denne bunnen i går, og det blir ikke siste gang:D Utrolig god!! Men kommer nok til å droppe oregano i den, men det er jo smak og behag. Takk for oppskriften:)
denne skal jeg sannelig prøve :ja:
men bunnen ble sprø sier du?? håper det, for alle de andre jeg har prøvd har vært så vassene og det synes jeg blir kvalmende
tusen tusen takk for fantastisk oppskrift!!! denne pizzaen ble helt fantastisk gos! har laget den tre ganger nå, og blir bare bedre og bedre! Til og med kjæresten som er ordentlig pizzafrelst elsket den, jeg kommer jo nesten ikke til å spise noe annet jeg nå:)
Denne pizza'n var knallgod :D Tror til og meg mannen vil like denne! Kan jo ikke smake at den er lavkarbo! Tusen takk for en flott oppskrift. Mektig var den, og så lettvint ;) Du får en kjempestor stjerne i boka!
Lagde pizzaen igjen på fredag. Sist gang syntes jeg bunnen ble alfor fettete. Så denne gangen prøvde jeg uten revet ost, men 1/2 dl soyamel, litt bakepulver og noen spiseskjeer med kruskakli i stedet. Bruker olje istedet for smør også. Lot deigen svelle en stund.
Resultatet passet meg bedre. Deigen strekte jeg i 10 minutter før jeg tok på fyllet. Og deigen ble ganske sprø den, knaste til og med da jeg tygget!
I starten lagde jeg majones fra bunnen, men nå har jeg gått over på Mills. Men det er nok litt sukker i den. Husker ikke hvor mye kh, men man bruker jo ikke allverdens da. Det skal litt til å spise 100 g majones :D
Må bare si det fordi jeg ser at stupedama nevner kruskakli...
de ha begynt å selge kruskakli med kun 9kh pr.100g. (bare så alle vet det)
oppdaget det i forige uke på rema1000.
boksen er den samme, men de har gjort endringer på innholdet.
tror heller ikke det er feiltrykk, fordi det var flere ingredienser enn karbene som var forandret på... og jeg så på tilnermeT alle boksene de hadde for å være sikker.. he he..
Ja, nå er det jo lørdag, og vi skal kose oss litt :D Har stekt 3 bunner ferdig nå, så det blir pizza-fest i kveld. Denne oppskriften er bare helt super!
Jøss! :) Denne må jeg bare prøve, har regna ut karber nå, da tok jeg 30 g ost i og det var ett hyggelig resultat må jeg si!!
1016 kalorier, 3.8 g karber, 24.2 g proteiner, 101.6 g fett
Og visst man da bruker det pizzafyllet på boks, hermetisk, jeg husker ikke navnet nå men har smakt det og er godt, det er veldig lite karber i, så kan man spise pizza med god samvittighet!! Jippi!:)
jeg ble så glatti ganen etter å spist den.som fett satt fast i ganen...jeg spiste bare et stykke, men barna spiste det og mannen ikte den men den var litt oljet sa han :)
Denne ble ufattelig god!!! Jeg er så imponert at jeg har ikke ord....
Rett og slett...!
Jeg og JBKM er som regel ikke de beste venner.. prøvde å løse det opp i vann, men det ble bare masse klumper, så blanda i smøret, fremdeles klumper. Så blanda inn eggene, men bare klumper.. Prøvde med visp og stavmikser og alt, men ble klumper..:s
Så jeg blanda inn ost og litt salt og lot det stå til, inn i ovnen med saken.. Ut igjen og på med fyll, tilbake i ovnen...
Jeg var skeptisk.. Men det er den beste lavkarbopizzaen jeg har smakt!:)
Bedre enn flere vanlige jeg har smakt og:)
Nå har jeg laget denne pizza'n igjen for ørtende gang, og oppskriften er klistret på mine bokmerker. Den er så ufattelig god! Har aldri likt tjukk brødbunn-pizza, så den tynne bunnen er helt perfekt! Masse godt fyll. :D
Lurer på om jeg skal lage mange bunner å fryse ned. Noe så kjekt å ha ferdig pizzabunner i frysen! :)
ooooh! herlig tiltak! denne pizzabunnen må prøves! og geniale å fryse ned til senere!
hva koster nestargel? smaker det det samme som melet man får på helsekost?
har forøvrig laget fylte paprika i dag fritt etter oppskrift fra matprat.no, ganske lite karber, bare se selv! masse fløte,ost og kjøtt! tok selvfølgelig myyyye mer ost enn oppskriften sier!
Nestargel koster rundt 70 kr. +/-. Husker ikke hvor mye det er i den, men det er iallefall mer enn 75 g. som det er i Johannesbrødkjernemelet. Et sted mellom 100 og 150 g. kan jeg tenke meg det er.
takk veggpryd! ringte boots apotek istad som bestilte den for meg, tror de skulle ha 84 el 86 kr for boksen. mener hun sa 125g så det høres veldig riktig ut veggpryd!
gleder meg til å lae pizza i morgen! er sånt jeg savner aller mest!
Wow!
Denne var sinnsykt god! Smakte skikkelig pizza :D
Var litt skeptisk, men ble gledelig overrasket. Smakte absolutt ikke egg, jeg hadde i 2 store ss med JBKM. Jeg stekte bunnen i ca 15 min på 200 grader varmluft og min fikk sprøde, gode kanter. Minnet igrunn litt om pai. (kanskje denne oppskriften kan brukes til det også?). Hadde på kjøddeig kryddret med hjemmelaget tacokrydder , hakkede tomater, bacon, fetaost og litt paprikabiter.
Spiste den med hjemmelaget kebabsaus!
Både jeg og samboern ble mette og fikk dessuten litt till overs, varmet opp et stykke til frokost og har med meg kall pizza til lunsj :D
Nydelig!!
jeg og JBKM er ikke helt venner, tror jeg. Syns jeg så ofte får klumper.
Nå fikk jeg en tjukk masse med masse klumper i, blandet i smør, egg og oregano og måtte bruke stavmikseren. Da ble det ca glatt. Ost droppet jeg.
Smurte bunnen utover en liten langpanne, og stekte den ca 10-15 minutter.
Så pøste jeg på med fyll og stekte den ca 20 min til. Bunnen var helt vassen og myk. Heldigvis smaker den ingenting da, så jeg kjenner bare noe svampete innimellom fyllet. :lol:
Er det fordi jeg droppet osten at den ble som en svamp, tro?
:D hm..jeg lager den veeeldig på "feelingen" så den blir aldri helt lik.
Men det jeg har i den er omtrent sånn:
Bruker som basis Tyrkisk Yoghurt (pleier å ta ca. 5 dl i en porsjon)
Blander den med omtrent 3-5 spiseskjeder med en god majones
En "sprut" med sukkerfri ketchup (går sikkert bra m tomatpure og)
Har oppi følgende krydder:
Paprika - ganske mye
Krydderblandingen som heter "kebabkrydder" - masse
Provance krydder
Ekstra med oregano
Chili og litt cayenne
Man må nesten smake til litt og finne ut hva man liker, håper jeg husket allt jeg pleier å ha i. Skal skrive ned mer eksakt neste gang jeg lager og poste det her :)
Dersom denne burde ligget i en egen tråd er det fint om noen flytter den ;)
Hvordan ble det med fiberhusk? Jeg prøvde det sist, men syntes bunnen ble litt seig med det. Tenkte det kanskje var fordi jeg ikke hadde stekt den skikkelig først (utålmodig :o ).
Huff, ble svært skuffet- Tenkte at denne pizzaen skulle bli god, men den var så bløt og oljete... Klarte ikke spise den. Kansje eg må steike bunnen mer, eller lage tynnere bunn? Har noen tips?
Jeg lager denne ofte. Smører deigen ut på et bakepapir, den er ca 4 mm tykk tipper jeg. Så steiker jeg den på full guffe i 10 minutter. Tar den ut og lar den bli kald. Så legger jeg ost på og fyll oppå der og steker til osten er ferdig. Jeg liker en enormt godt!
Har akkurat laget denne for første gang, synes den ble kjempegod! Brukte spekeskinke, tomat, tomatsaus og ost som fyll. Pluss at jeg hadde pesto og ruccola som tilbehør, kjempegodt!!!
De sluttet å selge det i fjor, men det går fint an å bruke fiberhusk i stedet. Har laget denne pizzaen utallige ganger og også med fiberhusk. Bare la røra stå i 10 minutter så den tykner litt før du smører den utover bakepapiret.
Fiberhusk kan kjøpes på Meny (sikkert andre butikker også, men jeg har ikke sett den på små Rema-butikker). Står sammen med glutenfrie produkter.
Jeg prøvde pizzabunnen, men hadde i ett egg isteden for to.
Røren ble klissete men jeg fikk smurt den utover. Mens jeg steikte den så badet den i fett, måtte stoppe underveis og helle av fra steikeplata :eek: jeg må ha gjort noe feil :confused:
Den ble sprø, og jeg tok den ut og hadde på litt tomatsaus, kylling og kjøttdeig og ost, og det ble en veldig god og mektig pizza :-):)
Hvordan er denne dagen etterpå?
Og hva kan jeg gjøre for å ungå at den bader i fett?
Står det TO egg i oppskriften? Ah, stemmer det. Jeg gikk over til tre egg etter andre pizza'n jeg lagde. Det var ikke så lett å spre to egg utover ei stekeplate, altså. hehe. Har holdt meg til tre egg siden, og det funker veldig bra.
Edit: Nå måtte jeg se hvordan oppskriften egentlig er, og jeg skjønner jeg har moderert den veldig. Min er ganske annerledes enn originaloppskrifta:
3 egg
En solid neve revet ost
2-3 teskjeer fiberhusk
litt salt
Hei!
Bladd igjennom de 4 sidene for å se noe om det står hvor stor pizza du får med denne oppskriften? Er litt fersk på det med baking enda, så klarer ikke se for meg hvor mange personer denne er for, eller hvor stor den blir.
Får venner over så tenkte jeg kunne servere noe godt som jeg også kan spise, så må nesten finne ut hvor mye jeg må bruke:)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.