< Tilbake til oversikten

Aldersbetinget vektoppgang?

Nike sa for siden:

Er det slik at man vil legge på seg etter hvert som man blir eldre, og at man bare må akseptere en slik oppgang (eller evt spise mindre/trene mer for å kompensere), eller er vektoppgang forbundet med endret livsstil heller enn at man har bikket 20, 30 , 40 eller 50 år?

nattfrue sa for siden:

Det er vel mer slik at det blir vanskeligere å ta av når man blir eldre, såvidt jeg vet. Men i utgangspunktet så trenger jo også kroppen ulike ting ettersom hvor man er i livet, så da kan det nok hende at mange legger på seg etter hvert hvis de ikke endrer kostholdet litt underveis?

Nike sa for siden:

Ja, men det er vel to sider av samme sak egentlig?

nattfrue sa for siden:

Joda, til en viss grad :) Men det jeg mente å si, var at jeg ikke tror det er slik at man plutselig våkner opp og har lagt på seg bare fordi man har kommet i en viss alder - men det kan kanskje føles slik for noen, fordi livet endret seg uten at livsstilen gjør det - og man tenker "hva har skjedd? jeg spiser da akkurat som før?", også er det nettopp dét som er problemet.

Kitt sa for siden:

Av grunner som har med naturlig aldring å gjøre, synker forbrenningen etter fylte 35- 40 år.
Dersom man ikke er klar over dette og fortsetter som før når det gjelder mat og aktivitetsnivå, blir det uungåelig vektoppgang.

Er ikke snakk om store endringer (1 % pr år?) men på sikt vil det jo spille inn.

Veggpryd sa for siden:

Jeg vet nå ikke helt - Skaldeman gikk ned 60 kilo på ett år i en alder av noen-og-seksti.... Og nå har han holdt samme idealvekt (80 kg.) i flere år.

Nike sa for siden:

Kan det være slik at insulinfølsomheten synker med årene?

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.