< Tilbake til oversikten

Da er jeg klar, men lurer på et par ting :)

Kanutta sa for siden:

Har motatt pakke i posten og lest meg igjennom boken. Føler meg mye klokere og rimelig klar, men lurer alikevel på ett par ting.
Graviditet og amming, er det forenelig med ketolyse? Hva om en blir gravid, må man ev slutte tvert eller kan man fortsette, si de tre første månedene for å gå ned litt?
Hvordan løser dere det når dere er i selskap? Ser for meg at det kansje ikke er like poppulært å spisse masse kjøtt og lite tilbehør f.eks...
Synes dere det har vert vanskelig å kombinere ketolyse med familielivet og sosiale sammenkomster?

Beklager om jeg spør dumt, men er man fersk så er man fersk ;)
Jeg starter opp neste uke når vi kommer hjem fra ferie og gleder meg mye og gruer meg litt.

Marita sa for siden:

Det står i boka om ketolyse og amming/graviditet.. er ikke å tilråde, fordi man ikke vet effektene det har på barnet at moren er i ketose, mener jeg å huske.
Selskap løser jeg ved å spise så ketolysevennlig som overhodet mulig - jeg spiser det som er lovlig på ketolyse til middag om det er middag der, og så står jeg over kakene og desserten. Kun fordi man er tilbudt kaker og andre ting som vil ødelegge ketolysekuren, betyr det ikke at man MÅ spise det - verken for å være høflig eller for å glede andre! Slike sprekker vil bare nedsette effekten av "arbeidet" du har gjort før og etter en slik sprekk, siden det tar tid å komme i ketose igjen.. I hverdagen er det ikke no vanskelig å spise riktig etter ketolyse sine prinsipper :)

Ikke gru deg, det går så bra skal du se! Masse lykke til med starten :)

Nike sa for siden:

Hvis du blir gravid anbefales det å gå over til mer generell lavkarbo a la Lindberg, samme i ammeperioden.

Når det gjelder selskapslivet går det an å ta en hvit en og si man ikke tåler poteter eller pasta f.eks. De fleste serverer vel grønnsaker til, så da kan du jo forsyne deg av det - det er jo ikke slik at man på ketolyse skal spise store mengder kjøtt egentlig. Det er alltid utfordringer når man har et "begrenset" kosthold, enten det er pga allergi, slanking, sykdomsrelatert diett eller annet - kunsten her er for det første å se mulighetene, ikke begrensningene, samt verdien av å ha det kostholdet man har. Hvor mye man vil innlemme omverden i årsaken til kostholdet får være opp til hver enkelt. Om folk synes man er uhøflig som ikke spiser (opp) (all) maten som blir servert, så får det være synes jeg. Jeg synes det er uhøflig å ikke respektere gjestenes helse.. I de aller fleste tilfeller går det dog helt bra, synes jeg. :)

Kanutta sa for siden:

Tusen takk for fine svar!

Erfaringsmessig så vet jeg kommentarene som kommer:
Ett stykke kan da ikke skade...
Det går da fint å spise litt ekstra i helgene...
En dag kan da ikke skade...
Isj, du er da så fin og trenger ikke slanke deg...
Du er jo liksom DU slik, forstår ikke hvorfor du vil slanke deg...

Blir jo sur på forhånd og helt ærlig tror jeg ikke alle kommentarer er så velmendende heller. Kan det være noen er redd for ikke være den slankeste lenger?
Ja, jeg er vel stygg nå som kommer med slike påstander, men så får det da være :)
Nei, jeg tror jeg får være usosial til jeg kommer inn i dette. Denne gangen MÅ jeg bare stå løpet ut. Er godt i gang med 6kilo minus ved hjelp av GR allerede så selv om det er mange igjen er det en begynelse hvertfall.

Solhilsen fra meg.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.