< Tilbake til oversikten

Hvordan skal jeg løse denne helga lavkarbomessig?

Hannehk sa for siden:

På lørdag skal jeg i utdrikkningslag og det kommer uungåelig nok til å bli servert alkohol som jeg jo også har lyst å være med å drikke :rolleyes: Dette er for en veldig god venninne av meg så, ja, jeg vil svært gjerne bli med. Det som er litt verre er at det skal være kinamat som mat denne dagen. Altså ut å spise på kinarestaurant. Så dersom noen har noen strålende risfrie ideer fra kinamat registeret sitt så takker og bukker jeg :_online2l Hvilken alkohol kan jeg nyte? Liker IKKE øl så lavkarboøl kommer ikke på tale. Vet at vikingfjord har lavkarbo rusbrus men heller vel egentlig mer og mer over på vanlig brennevin og lettbrus???? går det? Skal ikke drikke mye altså for dette er noe jeg gjør maks 3 ganger i året hehe....:full:
Så har jeg bursdag på søndag så da får jeg gjester som vil bli servert sjokoladekake. Jeg tenkte også å lage ostekakeglass (uten bunn da)
Dette bli en helg som kommer til å bli vanskelig :(

Elanessë sa for siden:

Jeg får ikke i meg noen karbo når jeg er på fest :D Elsker drinker jeg, så drikker vodka blandet med lettbrus til den store gullmedaljen :D
Nå liker jeg ikke vin, så er ikke helt inne på området - men går ikke det greit? Tror ikke det er mange karbo i rødvin f.eks?

Ikke helt stø på kinamat heller, men jeg har vært på buffè der uten å gå ut av ketose. Spiste alt av kjøtt og grønnsaker de hadde. Ganske mye egentlig... det mest "farlige" der som jeg spiste tror jeg var at alt lå i en sånn saus da. Men som sagt, det gikk bra... Bare hold deg unna risen og det som er fritert.

Søster sa for siden:

Uff,har ikke så mange gode råd å komme med. Jeg skal selv gjennom en litt vanskelig helg sånn matmessig. Skal i bryllup på lørdag og vet ikke helt hva som blir servert eller hvordan. Men jeg har planlagt at jeg spiser det jeg kan av det som er lavkarbo (har mest lyst til å ta med blomkål i veska :p ), kakene dropper jeg (tar kanskje med en liten Anton Berg i veska), av drikke tror jeg at jeg satser på lettbrus og sprit, eller kanskje litt vin? Ellers så tenker jeg å ha med meg noen grove lapper med ost og skinke i tilfelle jeg ikke får spist meg mett.
Går nok helt fint for meg å måtte avstå fra karbomaten, men jeg gruer meg litt til å få reaksjoner fra andre som synes at dette (lavkarbo) bare er noe tull :(

nattfrue sa for siden:

Tror det går an å finne kinamat uten ris, evt. kan du jo bare la være å spise risen som kommer ved siden av :) Vet ikke hva slags sted dere skal på, men hvis de f.eks. serverer hot pot, så kan jo det være noe? (Hot pot er typisk noe som serveres for flere enn én av gangen; dere får en gryte med kokende kraft/buljong og friske grønnsaker, kjøtt, egg, sopp og gjerne melboller (de får du vel styre unna :-)) som dere kan velge fritt fra og koke i kjelen.) Kinesisk mat involverer gjerne noen sauser det ofte er sukker i - du kan jo spørre betjeningen, kanskje?

Vet de andre som skal være med at du spiser lavkarbo? Hvis ja, så ser de vel ikke rart på deg om du hopper over risen :)

Kake er verre, men det går kanskje an å f.eks. lage mandel- eler hasselnøttbunn? Med eggehviter, søtstoff og malte mandler/nøtter? Og en digg vaniljekrem på toppen? Bør får en god vaniljekrem hvis du gjør omtrent slik:
Ha 4 eggeplommer i en bolle og pisk dem sammen med litt søtstoff. Ta 1/2 liter fløte i en kjele, pluss en vaniljestang (del den i to på langs, skrap ut frøene og ha dem i kjelen - ha i selve stilken/stanga også, men den må tas ut før neste steg) og lar det koke opp. Hell litt av den varme vaniljeføten i de piskede eggene. Skru av varmen, og hell eggeblandingen oppi kjelen, rør kraftig til det tykner. La det avkjøles og ha det oppå mandelbunnen. Namnam :) Har ikke prøvd å lage dette med søtstoff før, men det er først og fremst smaken av vanilje som skal være fremtredende, så jeg tror det vil gå ganske greit. Sjokoladekake er det ikke, men det er vel i alle fall en ganske god kake du kan spise i din egen bursdag.

Lykke til, uansett :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.