Har gått på ketolysekur i ca. ni uker nå, og jeg har og har hatt det veldig bra. Jeg er ikke lei og føler fortsatt at det er mange spennende oppskrifter å prøve. Jeg er i ketose og har trolig vært det hele tiden siden jeg startet. Jeg har ingen tanker om å vende tilbake til mitt gamle kosthold. Så det er ikke noe savn etter flere karbohydrater.
Det som gjør meg litt motløs er at jeg synes at jeg går utrolig seint ned i vekt. Virker nesten som at kroppen har vent seg till dette kostholdet og nekter å gi slipp på kiloene. Føler at det er litt urettferdig siden jeg selv mener at jeg har vært veldig flink. Jeg har ikke hatt noen sprekker (etter hva jeg kaller sprekker), min last er kanskje at jeg spiser noe cocosasjokolade med kokos og drikker litt pepsimax. Ja, og så har jeg spist en del store Ifa de siste ukene.
Jeg har gått ned ca. 4,5 kg på ni uker, og tre av kiloene forsvant den første uken. Etter den første uken har jeg gått opp og ned hele tiden. Jeg har fortsatt ti kilo til som jeg ønsker å gå ned, men med denne farten er det ikke godt å si om jeg noen gang kommer i mål :rolleyes:
Jeg har merket på meg selv at jeg har noen perioder hvor jeg spiser veldig lite fordi jeg ikke er sulten, da virker det som at vekten kryper litt nedover. Men etter en tid i denne tilstanden blir jeg mer sulten og må spise mer, og da er det opp igjen. Spiser nå når jeg er sulten og til jeg er passe mett. Prøver å få i meg nok fett og rett type karber gjennom grønnsaker. Drikker også mye.
Blir også litt forvirret når jeg hører snakk om å telle kalorier :confused: Har fått den oppfatningen at en ikke trenger å telle kalorier på lavkarbo. Har også lest boken "endelig slank" om en kvinne som har gått ned mange kilo på lavkarbo. Hun var også opptatt av å telle kalorier i tillegg til å spise lavkarbo. Er dette riktig da? (Det fungerte for henne da).
Uff, nå ble det mange spørsmål fra meg. Er litt frustrert :(
Jeg vet ikke om du har lest boka til Torkil P. Andersen: "Slank med ketolysekuren" før du begynte? Han skriver på sidene 82, 83 og 84 (i min utgave) om mulige forklaringer på at vekttapet stagnerer. Der kommer han bl.a. inn på:
ketolysetablettene er viktige for fettforbrenning
viktig å drikke mye væske
for stor andel protein i forhold til fett vil bremse vekttapet
proteiner til hvert måltid er en fordel
blandede salater og varierte grønnsaker viktig
for mye kunstige søtningsmidler (f.eks. i pastiller (- og pepsi-max?) kan stoppe vekttapet. Problemet er at noe sånn som at nedbrytningsproduktene fra en del kunstige søststoffer blir til karber som opptas fra tykktarmen og da kan det bli myyyye mer enn det som står på pakken
toleranse for karbohydrater er individuelt, det gjelder også reaksjonen på kunstige søtningsmidler
mosjon kan føre til økt muskelmasse som gjør at vekten midlertidig ikke går ned
at man bør bruke stix og sjekke om man er i ketose hvis vekttapet stopper
Hvis du ikke har boken, vil jeg anbefale å få tak i den. Jeg synes det er kjempenyttig å lese - om igjen og om igjen - både til nytte og inspirasjon. :)
Jeg ville nok i alle fall prøvd å kutte ned på pastiller og pepsi-max, tror jeg.
Takk for svar :) Jeg har boken og jeg har lest den ganske grundig vil jeg påstå. Punktene som du refferere til, kjenner jeg. Og jeg mener selv at jeg har passet på og tatt forhåndsreglene. Det jeg står igjen med da er å kutte ut alt av søtningsstoffer. Det har jeg forresten også gjort i en periode uten at det hadde så mye å si.
Jaja, jeg er ikke et enkelt kasus ;)
Forstår frustrasjonen din veldig godt..har selv holdt på med ketolyse i 1,5 mnd og gått ned 2 kilo (som kom av første uken..) føler seg jeg er kjempeflink og følger boken, trimmer også en del..Jeg har også myyyye å ta av.. Så jeg vet ikke.. lykke til ivertfall:) vi får vel bare holde ut, uansett blir det lavkarbo i fremtiden også, kanskje "løsner" det ettehvert?? håpe,håpe.... :rolleyes:
Uff, nesten stygt å si det, men det føles nesten som en trøst å vite at det ikke er bare jeg som ikke lykkes. Ikke fordi at jeg ikke unner deg å gå ned i vekt, men felles skjebne felles trøst :o
Jeg føler virkelig at jeg har vært flink og har hodt meg til opplegget. Tar også ketolystablettene. Og da er det frustrerende å lese om andre som kanskje har hatt sprekker i helgene, men likevel har gått ned flere kilo :(
Kanskje det er den plutselige varmen som gjør at jeg samler vann og føler meg ekstra feit? Og så har jeg ikke vært skikkelig på do på en stund. Ja, det ble kanskje litt for mange detaljer :o
Vel, jo, man teller ikke kalorier. MEN, det er stort sett fordi man totalt mister apetitten en plass ute i uke to? Hvor mye av kalorier er dagsrasjonen her da? Jeg måtte selv kutte majjo, det viste seg at jeg hadde en god tusing i majo hver dag. Det ble litt i overkant.
Det er mange som må ligge mellom 15-20KH hver dag, 100g protein (ikke mer!) og resten av cal i fett. Ellers, det er de som plutselig raser på fedon etter at ketolyse ikke virker.
Andre ting: Er målet realistisk? Tar du medisiner av noen sort? Har du noen sykdommer som kan gi problemer?
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.