Jeg begynte for litt over en uke siden med å spise under 15 g karbohydrater om dagen. Etter dag to viste testen at jeg hadde ketoner i urinen. Nå den siste uken har jeg hatt maks utslag av ketoner i urinen men jeg har bare gått ned to kilo. Det er veldig frustrerende for jeg spiser mellom 1000 og 1500 ckal om dagen.
Jeg trener hard styrketrening (noe som jeg har gjort de to siste årene) så jeg burde jo klare å forbrenne en del.
2 kilo er jo kjempebra? Husk at det å gå ned i vekt ikke skal være noen "quick fix" på vektproblemer - du skal ha med både hodet og huden på laget ditt i prosessen også! De fleste anbefaler faktisk ikke å gå ned i vekt mer enn rundt 1 kilo i uka :) Lykke til uansett :)
Holder med de øvrige her - 2 kg på en uke er jo kanonbra! Synes dog du spiser veldig få kalorier - 1000-1500kcal høres lite ut i mine ører. Strever med å klare å holde meg under 2000 jeg..
For det første så har de som har skrevet over her helt rett. Jeg synes du skal være kjempefornøyd med dette resultatet! :heia: Hva forventet du egentlig på en uke? Kjempebra, synes jeg :)
En annen ting er at å telle kalorier virker for meg litt håpløst på lavkarbo, jeg ser ikke på energi fra en type matvare som den den samme typen energi som fra en annen, dermed så lar jeg magemålet bestemme (sammen med kh så klart). Er jeg sulten spiser jeg, når jeg er mett slutter jeg etc.
Om du har mørkt eller lyst utslag på stixen har null og nada og nix å si for ketosen, utslag er utslag. Men det kan faktisk heller indisere at du drikker for lite vann, sånn at urinen din er konsentrert. Det ser du også om urinen er veldig gul.
Hei,
Tenkte at det var lite å gå ned siden det står at man går ned fire kilo i uken hvis man er i ketose. Men tusen takk for positive svar:)
Ang de ketose testeren så er det jo en skala som sier hvor mye man har i urinen.. mine er i hvertfall sånn:) Liker at den blir mørkelilla jeg:) Og jeg drikker masse masse vann så tviler på at det er derfor den blir så mørk.
Jeg skal prøve å spise litt mer også. Fikk tips av en om å spise mer fett så jeg skal prøve det:)
Hvor står det at man går ned 4 kg i uken? Synes det er en ganske drøy påstand. Meg bekjent er det nærmest umulig å miste 4 kg fett i uken uansett kur, fordi det krever et energiunderskudd på ca 21000 kcal. Mange går ned mye i begynnelsen fordi de har mye vann i kroppen.
Leste det et eller annet sted. For noen år siden da jeg var på maxvekt begynte jeg på fedon lindberg sin ketogene fase og da gikk jeg ned masse de første ukene. Men nå veier jeg mye mindre (>20kg mindre) så tror ikke jeg har så masse vann i kroppen nå. Men vekten har stått helt stille i over en uke nå, i dag hadde den gått litt opp også... så jeg får vel bare håpe at det snart snur og går i riktig retning.
Jo mer overflødig man har på kroppen, det være seg vann eller fett, jo fortere går man ned. Derfor er også de 5-10 siste kiloene ofte så vanskelig å få bort.
Det er for øvrig helt naturlig at kroppen tar seg små pauser innimellom. Gi kroppen tid til å tilpasse seg, så begynner du nok å gå nedover igjen snart. Dersom du skal ha mensen kan du oppleve at vekten står stille eller går opp litt (hormoner+vann). Slik er det nå en gnag å være kvinne..;)
signerer de andre over her.
Jeg er vel en av de som går ned mye den FØRSTE uka, men så legger det seg på et fornuftig nivå, noe som både jeg og kroppen skal være fornøyd med. Kroppen skal jo ha tid til å omstille og "akseptere" hver kilo som mistes.
2 KILO er knallbra, du skal så absolutt være fornøyd med det.
skjønner frustrasjone din. selv om man skal være fornuftig, så blir man jo med på det som står i boka til torkil- og der står det at man kan forvente å gå ned mellom 3-7 kilo etter første-andre uke.
Jeg vet at det står på de ketostixboksene (har prøvd alle typer, tror jeg) at det har med mengde ketoner i urinen, det er delvis sant, det det ikke står er at mengde også har noe med mengde vann i urinen ;) Det er derfor at det IKKE HAR NOE Å SI om den er lyserosa eller mørk lilla for om du går ned i vekt eller ikke. Dette er ikke en påstand, men en ubestridelig sannhet! Det er ikke en gang alle som får utslag, mens noen får veldig mørkt utslag til tross for stort væskeinntak (pluss minus tre liter vann). Det jeg sier er at det KAN være en indikator på lite væskeinntak :)
Har du allerede gått ned tjue kg med lavkarbo så synes jeg i alle fall to kg på en uke er imponerende :ja:
[quote=Lavinia;498713]siden det står at man går ned fire kilo i uken hvis man er i ketose.
Man raser ned masse vann i starten. Når vannvekten er borte, kan man gå ned 0,5 - 1 kilo i uken. Det blir 4 kilo i måneden, om man er heldig. Og flink å gå masse tur. Går du ned fortere etter at vannvekten er borte, taper du muskelmasse, og det er en indikasjon på at du slanker deg på feil måte.
Husk at det forekommer platåer, der du tilsynelatende ikke går ned i vekt, men mister cm likevel.
2kg er jo kjempebra:D
Men du spiser litt lite karbohydrater. Man skal ligge mellom 15 og 20. Ikke under 15 for da tror kroppen en sulter.
Ckal er litt lite også. ca 2000 har jeg hørt er bra.Men det er viktigere og telle karber enn ckal.
Lykke til videre:heia:
Du har jo gått ned masse..! Enig med de andre at det er kjempebra.
Jeg har vært i ketose nesten konstant i tre måneder nå, og er snart på -5 kg :rolleyes: Folk er forskjellige ja, og ikke alle går ned like mye og like fort.
Takk for alle svar!:) Jeg har fotsatt ikke gått noe ned og fettprosent og midjemål og alt står bare helt stille... men skal prøve noen uker til. Før jeg begynte på ketogen fase spiste jeg generelt lavkarbo, men spiste frukt også. Spiser aldri pasta, ris eller poteter. Så når jeg drar på ferie kommer jeg nok til å spise sånn igjen. Får håpe jeg ikke raser opp i vekt da:)
Man kan ganske enkelt regne ut hvor mye man kan forvente å gå ned.
Hvis du bruker 3500 kal per dag - som er mye, men la oss si du trener virkelig mye, så bruker du da 24500 ut kalorier på en uke. Du spiser 1500 per dag - det er da 10500 kalorier inn på en uke. Resten kan du da gå ned i vekt - og 14.500 kalorier er ca to kilo fett. Hvilket er kjempebra!!! :smile:
Og angående de stixene - de viser hvor mye ketoner som er igjen i urinen din. Etterhvert som kroppen venner seg til ketogen drift så blir den flinkere til å utnytte disse ketonene og slutter da å sende ut overskudd gjennom pust og urin - de blir brukt opp isteden. Da kan stixen slutte å slå ut, men likevel er du i en flott ketose.
De måler også antall ketonlegemer fordelt på vannet - altså gir mer vann færre ketoner per liter vann og lysere stix. Men det er jo bare hva som finnes i urinen. I forbrenningssystemet ditt, der det faktisk skjer, der er det full orkestermusikk åkke som. Så stå på - du har flott resultat, dette går kjempefint! :klem:
Da regner du ut i fra en kaloristyrt vektnedgang. Skaldeman (uten dermed å si at lavinia følger SSS) opererer med det han kaller hormonstyrt vektnedgang, og da har ikke kalorier noe å si. Selv har jeg et kaloriinntak på mer enn 3000 kcal i døgnet, men går likevel ned i vekt uten å trene.
Jeg er på langt nær noen ekspert på dette, men egne erfaringer sier at de ukene jeg har liggest høyest på kcal-inntaket, har jeg også gått mest ned i vekt. Men da kommer mesteparten av kaloriene fra fett.
Sier meg enig med David, det er veldig mange andre faktorer enn kalorier å gå ut fra når man går ned i vekt. Selv spiste jeg også mellom 2500 og 3000 ckal uten å trene nevneverdig da jeg gikk ned tjue kg, så det så :D
Joda - det er mange andre faktorer også. Som at kroppen ikke klarer å nyttegjøre seg alle kaloriene man spiser osv - dermed kan man spise mer. Men med to kilo i uka, så ser det jo flott ut så langt synes jeg da :smile:
Hei. Jeg spiser rundt 15 karber om dagen, og de kommer fra grønnsaker og fløte/rømme. Jeg har ikke gått ned noen ting de siste to ukene. Var første uken jeg gikk ned 1-2 kilo. De siste to ukene har jeg prøvd å spise så mye fett jeg bare klarer og klart å komme meg opp i kalori inntak på rundt 1700 kcal om dagen.
Så nå skal jeg bare fortsette på dette opplegget frem til jeg drar på ferie 1 august. Håper jeg kan klare å gå ned litt i hvertfall innen da.
Jeg trener masse styrketrening 3 ganger i uken og løper ellers noen ganger i uken i over 30 min.
Har justert litt. Spiser nærmere 2000 nå og har klart å gå opp 500 gram. Veier meg om morgenen og det har stått helt stille.. helt til i dag. +0,5 kg... sukk:)
Ikke gi opp, Lavinia :smile: Det løsner til slutt :klem:
Jeg rotet noe helt forferdelig i starten. Den første uka gikk alt strålende, gikk ned et par kilo i en jafs og store greier. Så fulgte en lang periode hvor ketosen kom og gikk og vekten snilet seg ned såvidt det var, sto stille, gikk opp osv osv.
Til slutt sluttet jeg å måle på annet enn om hvorvidt jeg er sulten eller ikke, samt antall karber - i forhold til hva jeg tillot meg. Da begynte det omsider å røre på seg. Og nå går det sakte, sakte ned. Men det gjør ikke noe om det tar lang tid. Jeg skal jo spise sånn her resten av livet - og jeg planlegger et langt liv :lol:
Jeg hadde noen ønskedrømmer om å bli strålende vakker før jul - kanskje enda fortere, men nå har jeg skjøvet de drømmene langt unna og bestemt meg for å ha det bra akkurat så pen som jeg er i dag - så får endringene komme når de kommer ;-)
Men det hjelper til slutt altså - noen av oss trenger bare tid på å få ketosen til å spille på lag med kroppen helt.
Takk for fine tilbakemeldinger. Jeg er fortsatt i ketose men står fortsatt bom stille. Har lest litt om blodtype diett her inne og skal fra i dag av spise grønnsaker og kjøtt som er bra for meg som har blodtype 0. Leste at blomlål virket hemmende på vektnedgang og jeg har spist det masse, så kanskje jeg klarer å gå ned hvis jeg spiser andre grønnsaker:)
Du spiser helt sikkert alfor lite i forhold til vekt og aktivitetsnivå.
Det du tar av første uka er som regel en del vann, da ketogen diett i seg selv er vanndrivende.
[color=#800080][/color]
Du bør ligge rundt 20 karber til dagen. IKKE under 20. De fleste som ikke tar av ved 15 må gå opp og ikke ned i antall karber. Og du skal IKKE telle kalorier. OM du teller kalorier er det mest optimale på en ketogen diett at kalorienivået ligger 10-12 ganger din kroppsvekt i pund år dag.
[color=purple][/color]
F.eks: Du veier 70 kg = 154.3 lb x 10 = 1543 kcal - 154.3 x 12 = 1852 kcal.
[color=purple][/color]
Veier du 70 kg bør kaloriene ikke ligge under 1543 pr dag og ikke over 1852.
[color=purple][/color]
Dette "forholdet" er det gjort en del forskning på ui USA med folk som har problemer med å ta av på ketogen diett. De som er nærmest normalvektige opplever ofte liten effekt av ketose om de ønsker å gå ned i vekt. Dette var ogås Dr. Atkins sin erfaring på grunnlag av rundt 60-70.000 pasienter ved hans klinikk, for ca. 10 % opplevde problemer med vekttap fordi de spiste for lite.
[color=#800080][/color]
Presiserer at normlt IKKE skal behøve å telle kalorier på en ketogen diett. Man oppnår ingen fordel med å telle kalorier om man tar av 0.5 - 1,5 kg pr uke. Det er kun i unntakstilfelle at noen MÅ telle.
[color=purple][/color]
Det er heller ikke likegyldig ha slags kabrohydrater eller fett du får i deg. Om du har problemer lønner det seg å kutte ned på meieriprodukter. Spesielt fløte er kjent for å være en partystopper for mange. Mange reagerer også på nøtter/mandler.
[color=#800080][/color]
Lykke til ! :D
[color=purple][/color]
Nille - skal jeg som veier 104 da spise mellom 2200 og 2700 kal per dag egentlig? Det var jammen veldig mye... Jeg kommer kanskje opp i 2000 hvis jeg virkelig stapper meg, men som regel er jeg rundt 1500 når jeg har det godt.
Men på den annen side går jeg jo ikke direkte fort ned heller...
Men på den tredje side så føler jeg meg ikke på sparebluss heller. Huden er varm og fin og formen god...
Hm. Kanskje jeg skal gjøre et ukeseksperiment med å spise mer...
Vil anbefale at du går inn i journalene til de som har gått ned mye og kopierer dagsplanene deres. Funker som fy.
Husk og at det går treeeeeigt om du ikke har så mye du skal ned, og om du NÅ er lavere enn BMI 20-22 kan du faktisk gå opp. For en ketogen diett bringer ofte kroppen i balanse.
For å gå fra en BMI på 25-22 brukte jeg omtrent fire mnd. Det var åtte knallharde platåkilo...men da det endelig slapp måtte jeg slutte da jeg plutselig ble for tynn...
Hei:) Jeg har BMI over 25. Da jeg veide meg i dag hadde jeg gått ned en halv kilo:) Om det skyldes at jeg syklet rallarvegen i helgen, sluttet med blomkål eller jod tabletter jeg har begynt å ta vet jeg ikke:) Men håper det bare fortsetter nå:)
Om du legger inn en typisk dagsmeny for deg selv er det kanskje noe man kan justere på i matveien din også. La andre se om det er noe du selv overser i kosten din...
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.