Hei på dere.. er det kanskje noen snille sjeler her inne som kan hjelpe meg med følgede spm??
plages nemlig med kneet mitt, og så har ei venninne tipset meg om at jeg burde investere i sykkelsko+ pedaler. i dag sykler jeg til jobben på vanlig gammeldags måte, og jeg kjenner at dette ikke er godt for kneet mitt.. nå er ikke gange så godt for kneet mitt heller, så derfor velger jeg det minste av to onder..
så over til mitt spørsmål: hvor får jeg tak i billige, bra sko? hvilke sko er de beste? det er jo er hav av sko der ute, og jeg vet lite/ingenting om dem, eller hva jeg skal se etter osv.
mvh Matvraket ;)
Kjøp Specialized sko, de har en del sykkelsko med noe som de kaller Body Geometry som visstnok skal være laget for å unngå slike problemer som du beskriver.
Et tips til er å gå på en sykkelbutikk (en spesialbutikk for sykler) å be de om å hjelpe deg med å stille inn sykkelen riktig. For høyt eller lavt sete kan gi problemer med knærne. Det anbefales også å kjøpe en sykkelbukse i stedet for et stort sette eller i stedet for å sette setetrekk på setet. Sykkelbukser finnes i store størrelser også, men ofte er de meget små i størrelsen så ikke bli lei deg om du må gå opp både 2 og 3 størrelser mer enn du bruker i andre klær.
Edit: et tips til. Øk tråkkefrekvensen din. Du bør ligge på ca 80-100 tråkk i minuttet. Når du har funnet det giret du vanligvis bruker, gir ett gir ned til et lettere gir. Det hjelper også.
takk, jeg tror jeg skal få noen spesialister til å stille inn sykkelen min og.. jeg liker å klare meg selv, men skal ikke la kneet mitt lide for stoltheten min. skal stikke innom MX sport så snrt jeg får tid :)
Tommygutt er vel en svoren syklist her inne? Han kanskje har noen tips. Ellers er jeg samboer med en som lider av kronisk syklisme, og jeg har skjønt såpass at det er vanskelig å få perfekt justering av setehøyde og fotvinkel og alt sånt, samt at de ikke alltid er superflinke på alle sykkelbutikker (diplomatisk).
Og når du vel har funnet en sko du vil kjøpe, sjekk prisen på cyclecomponents.com. Svensk side med priser som ikke kan matche norske engrospriser engang, nok en gang i følge min kroniske syklist.
Det er nok nesten bedre tror jeg, for da slipper du å høre laaaaaaaaaaaaaaange utgreiinger om hva det koster på cyclecomponents (eller psykocomponents som jeg kaller det) og chainreactioncycles med og uten moms og toll og henting i Sverige. river seg litt teatralsk i håret
Kjøp en sko som passer foten din i en butikk hvor de kan hjelpe med riktig plassering av "klossen" under skoa i forhold til pedalen. Dette er viktig med tanke på å unngå knesmerter. Derfor, velg kompetanse framfor samlebånd og dårlig service når det kommer til et så viktig punkt som sykkelsko, er mitt tips.
Et klart og konsekvent "NEI" fra mannen her. Kun kr 108 som kommer i tillegg og det er frakt. Flat rate, samme om du kjøper en skrue eller hele sjappa.
Gå til en skikkelig spesialbutikk for sykler. Det er dumt å ha spart 500 kr, for så å ikke bli fornøyd.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.