< Tilbake til oversikten

Dr. Torkil, pause etter 6 mnd?

Evelyn sa for siden:

Nå har jeg gått på ketolysekuren i 6 mnd,og har gått ned ca 22 kg.:)
Ser i boken din at du anbefaler en pause etter 6 mnd.Jeg har ikke vært i kontakt med lege siden jeg startet kuren,har ikke følt noe behov for det.
Kan jeg fortsette som før,eller bør jeg få sjekket nyre,lever og kolestrol,før jeg eventuelt kan fortsette? Synes denne kuren går så greit at jeg ikke har lyst til å ta noen pause,er også livredd for å legge på meg igjen.
Har iallefall 15 kg til som må bort....Ser at du har kommet med en ny bok,bør jeg i såfall prøve det som står i den,før jeg fortsetter på ny kur?
Takker for svar:o

screwball sa for siden:

Ja dette lurer jeg også på...
MorStine har jo i signaturen sin "Fulgt slavisk ketolyse -28kg på ett år"...
Om det betyr at hun har gått på ketolyse i ett i ett helt år vet jeg ikke.
Jeg har 3mnd igjen før 6mnd-grensen er nådd, men greit å vite hva som er grunnen til at Torkil anbefaler 3mnd pause da.

Fungirl sa for siden:

Etter det jeg skjønner anbefaler han dette for å stabiliserer vekttapet, men hvis man tar alle prøver hos legen og de er fine + at man føler seg i god form så har jeg forstått det slik at man kan fortsette :)

Photobscura sa for siden:

JEG kan i alle fall ikke se noen grunn til å change a winning team :)
Men det er mitt personlige råd og mening.

Fungirl sa for siden:

Joiner Photo her eg, har du det bra så hadde eg bare kjørt på :) Eg sjøl er innom legen av og til for å ta prøver.... Da er jeg iallefall helt sikker på at det funker for meg :)

MorStine sa for siden:

Ja, det er nesten det jeg har i signaturen, men det er ett komma der;) :

Jg nådde målet etter 5 mnd, jeg, tok så Atkinstrappen i 9 uker. Etter jul ville jeg ha av noen kilo som kom på med all kosen og startet på to mnd ketolyse igjen. Så jeg hadde 10 ukerpause fra ketolyse. Nå har jeg ikke vært i ketose siden februar.
Hadde jeg ikke nådd målene mine hadde jeg nok ikke stoppet fordi om bka anbefalte det, ikke føe etter ett år...

Torkil sa for siden:

Hei
Hvis prøvene er i orden ved 6 mdr kontrollen og MAN FØLER SEG BRA OG I GOD form, kan man fortsette 6 mdr til. (Dette gjelder de som har behov for et betydelig vekttap - ikke hvis man sliter med det siste kilo av 11!)
Vennlig Hilsen
Torkil :)

screwball sa for siden:

Hvilke prøver er det man bør ta?
Jeg passerer 6mnd neste uke, har ikke veid meg siden jeg nådde "målet" for noen uker siden. Jeg vil gjerne bli kvitt noen kg til - det sitter litt spekk her & der. Men folk rundt meg (som selvfølgelig ikke har sett meg uten klær) mener jeg ikke må ta av mer. Men jeg føler meg i kanonform med denne kosten jeg har spist det siste halvåret - og er redd for å endre på noe. Tror ikke jeg går ned noe særlig mer anyway. Blir vel på sikt å kjøpe oppfølgingsboka av Torkil.

Funderer på å gå til legen for en check-up bare for moro skyld, og litt fordi jeg håper at mitt kolesterol er så bra at jeg kan slå i bordet til alle som mener alt fettet kommer til å tette igjen blodårene mine og føre til en snarlig død. Og for om mulig få bakgrunn for å fortsette med kostholdet mitt.
Men som sagt, hvilke prøver bør jeg be om?

Photobscura sa for siden:

De samme prøvene som refereres til i Ketolyse-boka, som Dr Torkil Andersen anbefaler at du bør ta før!
Da særlig LDL, HDL, triglyserider, gjerne diverse vitaminnivåer, blodtrykk, c-peptid (insuilnverdier), diverse hormoner kanskje. Åh, det er så mange prøver, jeg husker ikke alle. Men som sagt, det skal stå en liste i boka.

Mange som lever ketogent over lengdre tid. Det har jeg vondt for å tro at er usunt. Men du kan i alle fall slutte å telle på kh, etter seks måneder vet du vel ca hvor mys som ugjør hva. Eneste faren er kanskje at det blir ensformig, og at man savner flere alternativer?

Torkil sa for siden:

Hei
Jeg anbefaler "Etter Slankekuren" eller et annet generellt lavkarboopplegg, det vil medfører at du beholder energien og de gode kroppsfunksjoner, og det er den beste måte å stabilisere vekten på.
Du får mye større frihet i matvalgene og kan kose deg med diverse frukt og alle grønnsaker. Du må redusere på mengden av fett, spesiellt umettet fett og melkefett når du ikke lenger er i ketose.
I praksis er ikke overgangen til generell lavkarbo så stor. F.eks fortsetter man med salat til lunsj og grønnsaker eller salat til middagene og lite potet/ris/ pasta.
Brød kan man bruke men kun de groveste typer og i begrenset mengde.

Gratulerer med de 22 kilo.

Lykke til
Torkil :D:D:D

newbe sa for siden:

hmm... ok, ser at Torkil muligens har svart på dette, emn det li likevel litt uklart for meg..
Jeg passerer 6 mnd om to uker og har gått ned 13,5 kilo. Er storfornøyd!! problemet er at jeg har igjen 4 kg til jeg har nådd målet som jeg satt meg og har jobbet mot. Det er veeeldig LITE fristende og gi seg nå, for så å slite seg ned de få kg ned på en annen måte! dette går jo så bra!

jeg føler meg i stor-form, vekta går nedover, men det går selvfølgelig saktere nå enn tidligere. men det går ned! jeg har tatt blodprøvene hos legen, og de er helt flotte...

Da skjønner dere sikkert hva jeg skal spørre om? hadde dere gitt dere nå? går jo mOt sommer, ønsker å "være i boks" til da, lyst å bare fortsette til jeg har nåddd målet, sikkert en mnd eller to, og så bruke atkinsstigen.... hva synes dere? hadde dere gitt dere, eller fortsatt??? Ble i tvil da torkil skrev "dette gjelder ikke de som skal ned siste kg av 11!"... hvorfor ikke...??? :S

Kula sa for siden:

Torkil anbefaler i utgangspunktet en pause på 3-6 måneder etter 6 måneders kur.

I boken skriver han: "Føler du deg derimot vel og full av energi, har jeg ikke noen betenkeligheter med å anbefale fortsatt ketolysekur utover 6 månder, der behovet er tilstede. En forutsetning er etter min mening at du gjennomfører [ovennevnte] sjekk hos fastlegen din."

Husk på at et ketogent kosthold er helt naturlig, og det å være i ketose er helt naturlig for mennesker. Visse folkeslag lever ketogent mesteparten av livet.

newbe sa for siden:

hmmm... ja, da kan jge hvertfall vurdere det! vil jo ikke skade kroppen min heller. Selv om vekta går opp og ned noen hundre gram, innenfor en kilo ca. så står den stille i noen uker,så litt opp og ned,... så går den ned igjen.... så går det til syvende og sist nedover...! lyst å bare holde ut, selv om det jo er ganske demotiverende at jeg ikke kan ha et jevn og trutt vekttap slik som i starten... M

Fungirl sa for siden:

Har vært i ketose siden mai utenom ved ett par anledninger og har ingen tanker om å stoppe før målet er nådd. Er hos legen og sjekker ståda innimellom og så lenge eg føler meg i fin form ser eg ingen grunn til å stoppe :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.