< Tilbake til oversikten

Sunn olje i kjøpemajones?

Netofas sa for siden:

Jeg er usikker på om oljen som brukes i kjøpemajones som Mills bl.a. er av det sunne slaget. Den bør vel være kaldpresset. Ser flere her sier at majones kan man spise mye av, men hvis kjøpemajonesen inneholder varmebehandlet olje, er vel ikke det så bra?

Iset sa for siden:

Rent karbmessig kan man "fråtse" i majones, men helsemessig er det ikke så sunt med Mills majones nei. Oljen er IKKE kaldpresset. Jeg bryr meg ikke siden jeg ikke spiser så voldsomme mengder majones uansett, men du kan gjerne lage den selv eller bruke Hellman's. Hellman's er visstnok kaldpresset, tror Nille her inne sjekket det for et par år siden. Den selges i de fleste større butikker.

Photobscura sa for siden:

Jeg stusset litt på Hellmans. De har det på Sultan her, og det står vitterlig soyaolje på flaskene om jeg ikke husker heeeelt feil.
Lidl hadde en god majones med kaldpresset raps, men den er vel borte sammen med hele butikkekjeden...

Iset sa for siden:

Da er jeg ikke så sikker på det med Hellman's. Ser om Nille svarer i tråden. :)

Jeg hadde det også for meg at den var bedre, men jeg skal på Sultan i dag, så jeg kan sjekke.
Innmari god er den i alle fall!

Netofas sa for siden:

Takker for svar så langt. Jeg har lagd majones av kaldpresset rapsolje endel ganger, men det er jo ikke så veldig billig da, så derfor lurte jeg på om kjøpemajones kunne brukes. Vel, inntil jeg eventuelt skulle finne en "sunn" majones, så får jeg lage den selv. ;-)

Fikk ikke kommet meg på Sultan i dag, men kommer innom med info når jeg vet :)

blåbær sa for siden:

Det er moro å lage majones da! :) Oppskrifter her inne. Gidder ikke finne fram nå, men det er jo bare å søke! :)

Alkazelters sa for siden:

Det som gjør hellmans bedre, trodde jeg var at den ikke hadde tilsatt sukker?

Ah, det er mulig!
Har enda ikke fått meg til å lage min egen majones, men har veldig lyst til å prøve.
Dog er Hellmanns sin omtrent like dyr som å lage sin egen, men den er så utrolig god!

Paradis-Oscar sa for siden:

Helmann's og - så vidt jeg vet - alle andre kjøpemajoneser, inneholder sukker.

Så det er vel ikke så veldig forenlig med et lavkarbokosthold å spise kjøpemajones?
Å holde seg unna sukker er vel halve poenget med lavkarbo?

Hellmann's, ingredienser: vann, vegetabilsk olje (77%), pasteurisert egg og eggehvite (8%), vineddik, salt, sukker, sitronjuice, sennep-smakstilsetninger, antioksidant (kalsium disodium EDTA), paprikaekstrakt.

Jeg er vel litt rar som gidder å sitte å skrive hele ingred. lista her, men det litt for å se hvor mye rart som faktisk er i fabrikkmaten vi kjøper også...ikke alt vi selv ville puttet i på kjøkkenbenken. Jeg mener, EDTA, hva er det liksom? Høres ut som TNT eller noe i den duren...:p

Jeg mener nå å huske at fordelen med Hellmans er at den tåler varmebehanding uten å skille seg.
Jeg vurderer nå å lage min egen, har en plasttube som snart er tom, hvor lokket lar seg skru av, så da har jeg noe å ha det i også :D
Og om man kjøper egg fra First Price eller innvandrerforretning (for å igjen dra fram Sultan, så får man førti egg for femti kr :)). Og så behøver man ikke å kjøpe den aller dyreste olja, men raps eller annen smaksnøytral som er kaldpresset :)
Juhu, jeg skal lage majo!

Her er en tråd med oppskrifter forresten!

DET var en genial idé, må prøves.:)

Forøvrig kan ikke Sultan nevnes for ofte, det er jo den beste frukt og grønt-sjappa i byen!

Speaking of the devil...bydelen altså, ikke Sultan: etter flere mislykkede forsøk med å lage hjemme-majones, dristet jeg meg til å spørre på Hotel Havana på Grünerløkka hva slags olje de brukte i sin gode majones, og det var det samme som du sier her, en nøtral olje, næermere bestemt solsikkeolje (nå er vel raps sunner enn solsikke da,men..funker sikkert like bra).

Hotel Havana, ja! Bra sted :)
Hørte at noen hadde prøvd olivenolje i majoen, ikke helt vellykket nei.
Det finnes kanskje kaldpresset solsikkeolje også? Den smaker i alle fall nada.

Nei, jeg har aldri helt skjønt det der...det skal liksom være så godt med fin olivenolje i majonesen, og i aioli-landene bruker de jo helst det - men for meg smaker det bare ekkelt - samme hvor mye jeg liker den samme olivenoljen ellers. Det burde man jo funnet ut kanskje, hm...

Jeg kikket i en kokebok av Eivind Hellstrøm (Bagatelle-duden), og hans mayo er som følger:

4 eggeplommer
4 ss Dijon-sennep
salt
pepepr
kajennepepper
4 dråper tabasco
1 ss worcestershiresaus
litt varmt vann

...i aiolien sin, derimot, bruker han e.v. olivenolje. :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.