Både mannen og jeg skal gå ned i vekt, og jeg har oppdraget med matlaging og forberedelser. Hva trenger jeg egentlig å handle inn? Skal rense ut av skap og skuffer, og låse det inn - og fylle etter med sunne saker:D.
Noen som har erfaring og gode forslag?
Har en tanke om å bruke minst mulig av sjokoladebarer ol, det får evt komme seinere, men regner med å bake lavkarbobrød av noe slag (har sett flere oppskrifter her inne), siden det er lettvint i hverdagen å ta ei skive til lunsj.
Tips?
Det er veldig lurt å lese boka grundig, gjerne flere ganger. Det er en helt ny måte å tenke på (for meg i alle fall) og da er det kjekt at man forstår litt av tanken bak dietten.
Sunne matvarer er først og fremst ren, hel mat som rent kjøtt og fisk, dvs ikke farseprodukter som fiskekaker og pølser. Grønnsaker er svært viktig og i starten er det vel blomkål og brokkoli som blir gjengangerne siden de har relativt lavt karboinnhold. Generelt er det grønnsaker som vokser over jord som er tillatt på ketolyse.
Egg, ost, fløte, rømme og meierismør er også gode varer, men noen opplever at melkeprodukter stopper vektnedgangen, men det er individuelt.
Og husk å spise når du er sulten og spis deg passe mett :ja:
Her er ei liste over diverse i mine skap :D
I mitt kjøleskap: Smør, fløte, soyamelk, rømme, creme fraishe, cottage cheese,fete oster, skinke, bacon,egg,baconost på tube, blomkål,brokkoli,squash,aubergine,fersk sjampinjong, hvitløk,løk,salat,agurk,tomat,paprika.
I fryseren er alltid: Kyllingfilet,kyllingvinger,laksefilet,mer bacon, nakkekoteletter, kjøttdeig. I tørrvareskapet: Linfrø, diverse nøtter og andre frø, krydder og tørka urter, johannesbrødkjernemel,soyaprotein, bakemix, seltin, buljongterninger av forskjellige slag, grovhakka tomater på boks (landlord har minst karber)
Spis mest mulig ren mat i starten, prøv erstatningsproduktene etterhvert. Har noe med å bryte de gamle vanene å gjøre også :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.