< Tilbake til oversikten

Sukkerfri sjokolade og hodepine?

Sandy sa for siden:

Ble så glad i forrige uke da jeg leste at det var helt ok å spise sukkerfi sjokolade og løp for å kjøpe Anton Berg sin - med god samvittighet - etter å ha "smugspist" 70% Bocca noen ganger :o Har hatt mye vondt i hodet denne uken, og det har alltid kommet på kvelden, så da den kom igjen i går, begynte jeg å tenke gjennom fellesnevneren disse siste dagene... og jepp, det er den sukkerfrie sjokoladen. På tirsdag kom faktisk smertene umiddelbart etter at hele var fortært, men jeg turte ikke engang å tenke på sammenhengen... Så jeg får spørre: kan det væe en sammenheng mellom sukkeralkoholen Maltinol og hodepine? Har lest at det kan ha innvirkning på fordøyelsen... Takknemlig for svar - tenk om også dette bli fy fy :confused:

Nike sa for siden:

Det er mange som reagerer på kunstig søtning. Man kan meget vel få hodepine. Beste måten å finne ut på er å teste noen dager uten - forsvinner den vet du svaret...;)

Alyssa sa for siden:

Det er også en del som får vondt i hodet av selve kakaoen, men hvis du ikke har pleid å få vondt i hodet av vanlig sjokolade, kan det jo ikke være det.
Ellers finnes det sukkerfri sjokolade uten maltitol også, så det går an å prøve seg fram litt.

Sandy sa for siden:

Takk for svar. Har nå kuttet ut sukkerfri sjokolade og prøvde 86% istedet, og dagen etter hadde jeg ingen hodepine! MEN- i går spiste jeg ingen sjokolade eller kunstig søtstoff, og har igjen hodepine. Så nå er jeg likelangt... Er det sånn at et lavkarbokosthold kan gi hodepine? Hadde jo mye vondt under ketolysekuren. Blir litt frustrert av dette. Har altfor mye vondt i hodet og må finne årsåken!

Linn H sa for siden:

Jeg får vondt i hode når jeg ligger slik på karbene at jeg vipper mellom ketose og ikke ketose. alle har jo forskjellig grense for hvor mye karbs de tåler, hvis du vet din grense kan du jo telle litt og se om dette kan være årsaken. Lykke til:D

Sandy sa for siden:

Ja, har tenkt at det også kan være årsaken. Altså at jeg "nesten er i ketose". Men jeg spiser jo mye mer karbs enn det jeg gjorde da jeg gikk på ketolyse. Men nå kommer det store spørsmålet som jeg gjerne skulle har ekspertens svar på: hjernens viktigste drivstoff er jo som kjent karbohydrater, sant? Kan det være at hodepine er hjernens måte å protestere på??? Er nemlig redd for at kroppen prøver å fortelle meg noe... Kanskje det hjelper å spise mer fett? Er ikke redd for fett, og passer på å få i meg riktig fett, men kanskje ikke nok?

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.