< Tilbake til oversikten

Allergitråd

Nike sa for siden:

Det er ikke alltid like lett å leve lavkarbo når man reagerer på mye av den maten som anbefales. Regner med at det er flere her inne med allergi og intoleranser, og tenkte det kunne være hensiktsmessig med en tråd hvor vi kan samle alt fra erstatninger for ulike matvarer til ferdige oppskrifter, tips og råd.. Enten det er gluten, melkeprotein, laktose, soya, nøtter, gjær eller andre næringsemner man ikke tåler - det finnes alternativer til det meste, og i motsatt fall er det kanskje annen god mat å lage i stedet? Selv er jeg mest sannsynlig intolerant mot alt det ovenstående, og erstatningsprodukter som i tillegg er lavkarbo er ingen enkel sak. Fremover blir det massiv eksprimentering på kjøkkenet, og gode resultater postes her. Så håper jeg andre vil bidra også - håpet er at vi kan bygge opp en anstendig allergivennlig oppskrifts- og matvareoversikt som kan forenkle hverdagen og øke variasjonsmulighetene - også på lavkarbo.:)

Nike sa for siden:

Glutenfritt mel:

-Quinoa
-Bokhvete
-Hirse
-Mais
-Ris
-Mandel
-Spesialdyrket havre
-Linse
-Potet
-Soya
-Polenta
-Sago

Nå er ikke alle disse like godt egnet på et lavkarbo kosthold, men er tatt med for oversikt og mulighets skyld. Suppler gjerne hvis jeg har utelatt noen.

Nike sa for siden:

Alternativer til kumelk:

-Soyamelk
-Kokosmelk
-Rismelk
-Havremelk

Personer med laktoseintoleranse kan ta tilskudd av enzymer (tror det heter laktase) slik at kroppen klarer å bryte ned laktosen, og dermed tåle melkeprodukter. Personer med melkeproteinallergi har ikke hjelp av enzymtilskudd.

Megvel sa for siden:

Som melkeallergiker så finner jeg det veldig vanskelig å holde meg med "erstatninger" i ketolyse. Det er fløte, rømme, CC, smør, over alt!

Men REN MAT ruler!

Nike sa for siden:

Jeg er klar over at alternativene over ikke alle er like lavkarbovennlige (og helt fy på ketogene dietter) - hensikten er først å lage en oversikt slik at det skal være lettere for dem med allergi å finne alternativer til vanlige næringsemner, for deretter å se nærmere på næringsinnhold (herunder kh), og senere poste fiks ferdige oppskrifter og tips som er egnet for et kosthold med relativt lite kh.

Tanken er også å poste tips og oppskrifter som er egnet for dem som gjerne må unngå flere vanlige matvarer på en gang som melk og egg (gjengangere i lavkarbo-oppskrifter) og gluten, så man slipper å lete igjennom hele oppskriftsforumet først..

tulla sa for siden:

Så lurt :)

Chantelle sa for siden:

flere meltyper:
-Amaranth
-sorghum
-fibra teff

Det finnes også endel blandinger man kan bruke. feks semper, finax, jyttemel, holmens melblanding, Orgran osv

Chantelle sa for siden:

Dette må være tråden for meg! ...helt supert forslag dette NIKE:)
Min datter og jeg har allergi/intoleranser for:
melk
gluten
svinekjøtt/gelatin
Sitrusfrukter
Dette har vi felles.
I tillegg har vi eggehvite, gjær, sukker, jordbær, tomat, eple, kiwi, kakao, soya som en av oss har.
Lavkarbo i tillegg selvsagt:)

Synes ORGRAN produktene er greie innimellom. Ikke lavkarbo, men et bra produkt i sin klasse. Ellers har jeg funnet flere gode oppskrifter her på forumet. Og det finnes også noen gode kokebøker å få tak i.

Nike sa for siden:

Supert om du legger inn oppskrifter Elisabeth - gjerne hvor overskriften viser hva maten ikke inneholder (f.eks. "melke- og nøttefri" eller "brød uten gluten, gjær og egg"). Så blir det lettere å finne frem.

Chantelle sa for siden:

kan jeg godt:)..
mener du at jeg skal legge ut oppskrifter i denne tråden?...eller under "oppskrifter"?

Nike sa for siden:

Tanken var at vi skulle samle både tips og oppskrifter i denne tråden, så slipper vi lete oss gjennom alle oppskriftene hver gang.. Når vi har samlet en del kan vi jo heller dele opp tråden og organisere slik at det blir lettere å finne frem. Om det er stor interesse - kanskje det kunne være en ide å lage en egen allergi-kategori? :)

Chantelle sa for siden:

ja god ide:)
ops..så ikke at jeg var på oppskrifter jeg allerede.. Ok skjønner den!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.