< Tilbake til oversikten

Fedmefaktor

Iset sa for siden:

Jeg hadde ikke heelt sansen for Svihus før, han snakket bare om kalorier i brødet og at dette var årsaken til at brød var fetende, samtidig som han var like redd mettet fett som resten av røkla. Fettet er han redd fremdeles, men det ser ut til at han er litt mer på glid nå.

Aline sa for siden:

Har sett han i tv debatter... han er på sporet, men tar jo allikevel feil.
Fedmefaktor.. du legger på deg 20 gram for hvert 100 gram med brød du spiser...
It makes no sense!

Og han unnskylder seg hele tiden med disse kcaloriene...

Jeg forstår ikke helt hvordan det kan være så vanskelig å forske på kosthold, jeg...!

Nike sa for siden:

Så at nøtter hadde HØY faktor, er vel pga fettinnhold det, men høyere enn potetchips? Synes det var litt underlig. Kommer han egentlig med noe nytt, eller er det kun energitetthet i ny innpakning?

Aline sa for siden:

Det er et forsøk på å lage noe som ligner Gi, spør du meg, og ja, alt handler om Kcal..
Det eneste han kommer med av "revolusjonerende" art er at matvaretabbelen har vært feil og at mel har mer kcal enn antatt... :rolleyes:

noli sa for siden:

Det er vanskelig fordi det er så mange forskjellige potensielle feilkilder. Det ser ut til at mennesker har ulike "evner" til å lagre fett og at dette er arvelig betinget. Dermed ville forskningsrapportene blitt omtrent sånn: "Dersom du har x-gen kan du spise sånn, og har du andre forutsetninger kan du spise sånn, om du er xxx eller yyy kan du spise sånn osv...." Kosthold er ikke, og kan nok heller aldri bli, noen eksakt vitenskap, derfor vil man kunne få ulike resltater alt ettersom hvilke premisser man legger til grunn for forsøkene man utfører.

Aline sa for siden:

Det er greit nok, men sånn som Svihus holder på...? Merkelig!
Trodde virkelig at kroppen ikke omgjorde sukker til fett. Mens derimot gjør sukker i kosten av man lagrer fettet man spiser...?

Nike sa for siden:

Joda, kroppen omgjør sukker til fett. I motsatt fall kunne jo vi bare spist masse karber og null fett, og så hadde alle vært slanke..

Photobscura sa for siden:

Ok, han er på glid, men dette er langt på vei å forvirre folk. Og "fedmefaktor"? Skal det være en litt mer publikumsvennlig versjon av GI det da?

Jeg lurer på om disse forskerne som begynner å forstå betydningen av å kutte karbohydrater men fortsatt er redde for fett, i det hele tatt skjønner at vi trenger noe å brenne av i kroppen.

Aline sa for siden:

Men man vil aldri spise null fett... Og om man mot formodning skulle klare det, så vil vel kroppen niholde på det den har?

Zincite sa for siden:

Og vi overlever ikke så veldig lenge uten at vi får i oss fett og aminosyrer(proteiner) tror jeg. Det er ganske essensielt for kroppen til vedlikehold - eller for yngre/barn, til å bygge :)

energibunten sa for siden:

Karbo i maten gir rask energiøkning i blodet og overskudd av energi. Insulin hjelper oss å lagre unna dette som glukogen og dersom det er altfor mye så lagrer vi unna som fett. Fett er fett for kroppen om det er omdannet blodsukker eller fett fra maten. Jeg tror set har mye å si hva man spiser sammen. Det er kombinasjonen rask karbo og fett (være seg sunt eller ikke sunt fett) som gir størst fettlagring da det også påvirker sultfølelse og mengde mat man spiser.

Det Svihus kanskje bidrar med er å få ned brødinntaket i Norge. Det er altfor ensidig koshold i Norge. Mer variert bør det bli sier nå jeg.

Hadde en karbodag igår med karbo til lunsj, så kake og karbo på kvelden. Jeg ble karbosulten på kvelden og det skjer aldri ellers. Idag var jeg slakk og hadde vondt i hodet, men etter en lavkarbo dag og trening er jeg tilbake. Interessant at blodsukkeret fortsatt var ujevnt dagen etterpå. Ser ut til at jeg reagerte anderledes på de karbene jeg spiste idag enn ellers.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.