< Tilbake til oversikten

Ketolyse i Russland?! (Frustrasjonsinnlegg)

Salt sa for siden:

:sint:

Jeg klarer ikke finne spesialprodukter her i Moskva. Splenda e.l. kan du bare glemme. Alt jeg finner er fruktose og sorbitol. Det er ikke noe vits i å bestille på nett, for det kommer ikke frem. Det meste av posten vår er åpnet når den endelig havner i postkassa. :rivesegihåret:

Utvalget av grønnsaker er dårlig. Det ser ut som om det har ligget der siden revolusjonen, og ser ikke særlig fristende ut.

Fløten har klumper (Jada, jeg vet det er vanlig, og at det skjer i Norge og, men her er det KLUMPER).

Rømme finnes naturlig nok ikke, men de har en variant av creme fraiche, сметана, som smaker fjøs (helt sant - mannen, som er oppvokst på gård, var faktisk helt enig da jeg nevnte det).

ARGH! At det skal være så fryktelig vanskelig, da... :( Jeg vet det er masse andre ting jeg kan spise altså, men dette er liksom de tingene jeg synes er best, og da er det vanskelig å ikke finne det.

For å toppe det hele da, så er det kun 2 butikker i nærheten av oss, som er sånne svinedyre gourmetbutikker. Jeg må ta banen 3 stopp for å komme til den eneste butikken med OK utvalg, som vi har funnet. Russerne gjør ikke sånt, og ser rart på meg når jeg kommer med posene mine på banen. Det å handle er blitt en vegringsgreie, og det synes jeg er fryktelig dumt. :rolleyes: Langt, tungt og varmt..

Sånn, nå har jeg sytt ferdig for denne gangen. :o

Gerd sa for siden:

Ja det høres litt "vilt" ut, i verfall i forhold slik som vi er vandt til her hjemme :ja:

Men håper du finner ut av det og at du klarer å få til et variert kosthold... :)

Levita sa for siden:

Heisann!

Jeg har selv bodd i Russland, selv om det begynner å bli ei stund siden. Dessverre bodde jeg i St.Petersburg, og ikke i Moskva, så kan ikke gi deg så mange tips om hvor du kan gå (utenom at jeg husker det var et ganske bra supermarked på Starij Arbat, ikke så langt fra den norske ambassaden, men jeg vet ikke om det finnes lenger).

Men i alle fall, også i St.Petersburg var det langt mellom butikkene da jeg bodde der, og vi lærte oss å handle inn for noen dager av gangen. Fant et par "favorittsupermarkeder", som selvsagt var mye dyrere enn alt annet, men hvor vi fikk tak i en del "vestlige" ting, bl.a. spekemat, grillet kylling, bra kjøtt, ost, osv (fin-fin ketolysemat). Av smetana fant vi også noen merker vi synes var kjempegode, men husker ikke i farta hva de het. Nå levde ikke jeg lavkarbo der borte, og jeg har full forståelse for at det er vanskelig, men vil anbefale deg å teste ut noen forskjellige merker. Akkurat som med flaskevannet der borte, er det noe som smaker veldig godt - og noe som smaker ganske dårlig. I tillegg fant vi ordentlig god og feit finsk rømme på et par supermarkeder. Grønnsaker handlet vi stort sett på et stort marked, rynok, som vi fant. Der var grønnsakene stort sett veldig fine, og av en helt annen kvalitet enn i den lokale butikken. I tillegg fikk vi kjøpt fine egg der. Ja, all matlaging utover å koke poteter og spise dem med en klatt smetana på krevde en helt annen planlegging enn i Norge, siden man ikke bare kunne gå ti minutter borti gata og plukke opp noe på butikken. Og når man kom til en butikk, hadde de stort sett ikke alt man trengte, slik at man måtte gå flere steder, men man vente seg til det etterhvert.

Russerne er også gode på forskjellige majonessalater, noe vi kjøpte en del i en spesialbutikk for sånt. Kylling, skalldyr,grønnsaker osv i majones er ganske godt.

Et annet spørsmål er om du kanskje skulle gått over på en mer generell lavkarbo så lenge du er der borte, for å sikre at du får i deg det du trenger. Grove knekkebrød kan jo være et fint tilskudd i matveien, og det fikk vi i alle fall kjøpt der borte. Ketolyse er nok ikke det enkleste, nei...
Men har du ikke spist georgisk mat ennå, så vil jeg anbefale deg å gå en tur på georgisk restaurant og spise de gode grillspydene de lager..mm... :-) Adsjapsandali er jeg litt usikker på om du kan spise, dette er krydret grønnsaksstuing med auberginer som basis, men husker ikke hva annet som er i den. Hadde du ikke levd på ketolyse hadde jeg anbefalt deg å spise khachapuri også, verdens beste, hvite myke "pitabrød" med herlig salt, smeltet geitost i...Åhh, vil til Russland!

Ja, ja, dette var sannsynligvis ikke til noe hjelp, men tror jeg skjønner litt frustrasjonen din, lavkarbo i Russland kan ikke være enkelt. Lykke til i alle fall, og stå på! :)

Salt sa for siden:

Åh, tusen takk for svar! Det var utrolig morsomt og hjelpsomt å høre fra noen som har bodd i Russland selv.

Mange av tingene du nevner har jeg oppdaget ja, som f eks det med å handle for flere dager av gangen. Har lurt på å ta med oss trillekoffert til den stoooore butikken langt unna (4 + 3 tbanestopp), som har godt utvalg til OK priser.

Har ikke spist georgiansk, men har spist en del shashlik i parkene i helgene. Utrolig godt! Og veldig fin lavkarbomat.. :)

Mulig som du sier at generell lavkarbo er lettere for meg. Jeg får se hvordan det går med å planlegge ukeshandlinger på den store butikken - kanskje det blir lettere da :)

matti sa for siden:

jeg synes dine erfaringer er merkelige. jeg har vært mange ganger i russland, dog bare i murmansk. der finnes mye god mat og få kjøpt. har du sett etter "Eurorus" butikkene. det er et slags russisk rema eller rimi system som skal finnes overalt. der handler vi mye når vi er der. de har også importerte matvarer, blant annet melkeprodukter fra finland.
men russiske grønnsaker er jevnt over gode, særlig tomat og agurk. det er mye mer smak av de enn de vi kjøper i norge. særlig de korte knudrete agurkene er gode.
ta og rådfør deg med russere du kjenner om hvor disse tingen finnes.

Gracella sa for siden:

Jeg har også vært i Murmansk et par ganger :). Jeg har riktig nok ikke handlet dagligvarer, men den maten vi har fått når vi har spist ute, har vært NYDELIG og mye var naturlig lavkarbo (dette var før jeg begynte her, men jeg synes å huske at vi spiste mye grillmat og grønnsaker)
Jeg spiste en del pannekaker med rømme og raspa, sure epler i, og det var himmelsk godt - synes ikke det smakte rart av rømmen.
Rart at det ikke er bedre i Moskva. :confused:
Håper at du i alle fall klarer et lavkarbokosthold. :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.