< Tilbake til oversikten

Ketolysepølser i Oslo?

Torkil sa for siden:

Hei

Det går rykter om at butikken Jacobs , Ekebergveien 145, 1178 Oslo 23 18 01 00 Har tatt inn ketolysepølsene. :D
Ring før du drar ditt i tilfelle det bare er et rykte, MEN de har tatt inn bakemiksen, og bare den? :confused:
Det er en lavkarbobruker som har fikset dette. Hun beskriver Jacobs som Norges flotteste butikk, så det alene kunne jo vært en tur verdt.

Vennlig Hilsen
Torkil:)

Karbosara sa for siden:

Jacobs er en flott butikk!

Ketolysepølser...heter de det? Og hvilke andre typer pølser spiser folk og kaller det lavkarbo? Jeg har ennå ikke funnet lavkarbopølser som har mindre enn 6gk pr 100g.

Liedl hadde, men de likte jeg ikke...og dessuten er de nedlagt, tror jeg...

Torkil sa for siden:

Hei

Ketolysepølsene finnes som wiener, grill, ostegrill og middagspølse ( og julepølse i desember) De er merket med tydelig ketolyselogo.
Karbohydratinnhold ; 0,2 gram pr 100 gram.
Smaken er som andre pølser.

Vennlig Hilsen
Torkil :)

Photobscura sa for siden:

Jøss, så bra! Jacobs er en flott butikk, men den matcher ikke alltid lommeboka mi, dessverre...
En kompis som bor på Nordstrand har sett folk på Kiwi o.l. fylle varene sine i gamle Jacobs-poser, ser vel litt flottere ut, da:lol:

Man kan også kjøpe slakterpølser med forsvinnende lite karber, forresten. Ikke at jeg aner hvor det finnes slaktere her i byen, da :o

Veggpryd sa for siden:

:lol: :lol:

Hvilke andre butikker finnes det ketolysepølser? Nå fikk jeg lyst på pølser... :hungry:

LilleRosin sa for siden:

Så bra! Drar på Jacobs i morgen for å sjekke! :D

Georgine sa for siden:

Glimrende rosinen :klem:

mec sa for siden:

jeg har lett mye etter pølser med lite karbo, og har bl annet funnet Bratwurst røkt (urter og hvitløk) fra Grilstad, med 1 karbo pr 100 gram
Og Mills har kommet med laksepølser og lakseburger 2gk pr 100g, men de synes jeg er ganske smakløse
Skulle ønske at det ble solgt Ketolysepølser i ålesund også

Smula sa for siden:

Og jeg som trodde Jacobs var den på Torshov... :confused: Så feil kan man ta, sa piggsvinet.
Venter på rapport jeg også Rosin! Bor ikke så veldig langt unna Ekeberg, så det kan hende det blir en ekskursjon dit hvis du skyter blink.

Paradis-Oscar sa for siden:

Slakter Strøm-Larsen ligger på Torshov, i hovedgata Vogts gate, der trikken kjører.

Jacob's ligger ved trikkestoppet Holtet, 19-trikken. :)

Strøm-Larsen har melk i absolutt alle sine pølse og blandede kjøttvarer, ble litt skuffet av det (bor sammen med en laktose-intolerant), litt gammeldags synes jeg.

Jacob's har en fantastisk kjøttdisk og fiskedisk! Bra butikk, men de er så dyre at det nesten er latterlig på vanlige ting, frukt osv. - og det kommer fra meg, som handler på Centra som nærmeste butikk..:rolleyes: :p

Også ligger det en slakter på Adamsstuen (trikkestopp m samme navn) som er helt ok.

Det ligger jo innvandrer slakter-butikker i området rundt brugata/youngstorget/grønland/trondheimsveien/lakkegata - de har mye supre varer! Lammekotelettene der er fantastiske, like bra som de importerte fra New Zealand de har på Centra til dobbel pris...:)

fjanni sa for siden:

Har kjøpt pølser hos strøm-larsen, og mulig jeg er litt "picky" men synes de var alt for grove. Synes det er ganske ekkelt når jeg finner brusk i pølsene mine! ick!! I begge to faktisk! :( Kjæresten min sier jeg tar alt for små biter og tygger for godt! hehehehe! Ellers var det god smak på pølsene da, men lavkarbo er de nok ikke som noen over her også sa.

isola sa for siden:

Hvordan kan de ta det inn, når de som lager pølsene ikke kan levere? Eller har jeg misforstått helt, var det ikke kjøling under frakt som var problemet? Jacobs har forøvrig eget pølsemakeri, så hvis dette skulle vise seg å ikke stemme syns jeg godt de kan få lage de pølsene.. På lisens, ellerno.

Å, jeg kom på nå at på Centra har de noen pølser som er laget av Jacob's som er veldig rene kjøttvarer, bare kjøtt og krydder stort sett.

Da må de vel være ganske så lav karbo? Hm...skal huske å sjekke neste handletur..

• både jeg med candida og min laktoseintolerante hubby kan spise dem, så de er virkelig rene produkter - og skikkelig gourmet greier!
    De heter Ungarsk pølse, provenvalsk pølse og noen flere typer...

Ligger ved siden av Grøstad-pølsene (som ikke er fullt så karbovennlige) :)

Karbosara sa for siden:

Takk,Oscar!

Da skal jeg se om jeg finner en Centrabutikk!

Oi...jeg sjekket nå og fant ut at Centra bare har to butikker nå, den ved Colosseum i Oslo og en på Høvik! :o De hadde flere før, men tydeligvis ikke lenger..?

Kan jo ta det på en Oslo-tur kanskje? Også ta med Idsøe -pølsene på Gutta på haugen i sammme slengen kanskje, og possibly slå på stortromma og dra på selveste Jacob's? - selveste Moderkilden til pølsene :p

Karbosara sa for siden:

Hehe...pølsetur til Oslo!!!!

Pocahontas sa for siden:

Hei!
Jeg fant dessverre ingen Ketolysepølser da jeg var der på torsdag...:(
Marianne

Pocahontas sa for siden:

Meny på Oslo City skal vissnok ha ketosepølser!

Marianne:p

Jakten fortsetter! :D

(Jeg spiste ostepølser og krydderwürst fra Gilde med bare 3 gr kh i helga, og har lyst på meeeeer! Men om man finner noe tilsvarende uten noe som helst skit i, så må det være det aller beste!)

Var på Centra i går, og typisk nok...de hadde ikke Jacob's pølsene inne. Men jeg spurte, og de får de inn hver uke sa de, var bare utsolgt, så da kommer de jo til å fortsette med dem heldigvis.

Men om noen skulle reise et stykke for å kjøpe de, så kanskje en kjapp telefon først kan sikre at de har når man kommer! ;)

..skal visst ikke være lett å finne gode og sunne pølsevarer - det er visst meget eksklusivt!:p

nattfrue sa for siden:

Jeg har vært på Jacobs i dag. De har Ketolysepølsene :)

Veggpryd sa for siden:

Ligger det ikke en Centra-butikk på Manglerud? Gjorde det før jaffal... :)

Skrible sa for siden:

Det stemmer at de har ketolysepølsene på Meny på Oslo City. Der ble de i alle fall observert for noen dager siden. :)

Smula sa for siden:

Aha, det var den jeg tenkte på, da.
Det blir nok ikke noen tur dit uansett, bor ikke så nære Torshov som jeg gjorde før.... hvilket er litt synd.

Rubens - Manglerud senter har Meny og Rimi. Tror det må være en stund siden det var noen Centra der... og ingen av de to har ketolysepølser dessverre.

Det lå visst Centra-butikker mange steder før, jeg husker også et par, men av en eller annen grunn har de bare de to igjen nå - vet ikke hvorfor...

...vet ikke om jeg synes du går glipp av så innmari mye, for å være ærlig. Har alltid synes det virket som en så fin butikk, inntil jeg spurte om innnholdet i varene der. De har melk i absolutt ALT der - gammeldags, spør du meg, og da jeg spurte hvorfor fikk jeg en "man er nødt te' å ha i melk for å spe ut kjøttvarene, serru'"...ehem...javel.

Nå tåler jeg personlig å spise melk til det tyter ut av ørene mine, men det betyr ikke at det er så godt på smak å ha det i kjøttprodukter likevel....og det er dessuten mange andre enn meg som ikke tåler den melka så godt. Når du legger til at det i de fleste land utenom oss ikke er vanlig å ha melk i kjøttvarer, så ble dette for meg litt....tåpelig, og gammeldags.

Bare sånn for å være dagens gledesdreper... :p

Smula sa for siden:

Egentlig så tenkte jeg mer synd fordi det er så innmari koselig på Torshov, ikke butikken sånn sett... ;) Bodde på Rodeløkka før og savner det litt.

Men altså, jeg er en av dem som ikke tåler melk så godt heller, så da er det jo bare å styre unna.

LilleRosin sa for siden:

Så bra! Jeg har vært på ferie, og ennå ikke fått vært på Jacobs å sjekket jeg da. :o

Karbosara sa for siden:

I dag har jeg spist argentinske lammepølser fra Gilde, med 2gk pr 100g. De var faktisk veldig gode! Kunne ha vært ost i de, da hadde de blitt favoritter!

Mamma og pappa hadde sånne hjemme, jeg varma opp noen som var grilla dagen før med et par osteskiver over, og spiste med sennep og salat. Åhåhååå! Mmmmm!

nattergal sa for siden:

har selv laktoseinntoleranse- og kan derfor ikke spise eller drikke noe som inneholder melk. MEN det finnes tabeletter ( og dråper ) på apoteket som heter Kerutabs (100stk i en pakke ) som en kan ta før en spiser eller drikker melk, og da blir en ikke dårlig:) Bare til informasjon til dere andre som holder dere unna melk- det er ikke nødvendig ,selv om en har laktose int.

Jo, om man går på ketolyse er det nødvendig å holde seg unna melk ;)
Men det er jo noe laktose igjen i ost, fløte og rømme, så da funker jo tipset sånn sett!

Takk for tips, men... JO, det er nødvendig å holde seg unna melk!

• Dette enzymet du nevner som man kan innta i pille- eller dråpeform vil aldri kunne virke perfekt og erstatte kroppens egen evne til å produsere dette enzymet...
  • det vil derfor alltid være en viss belastning på kroppen å innta melk selv man man gjør det samtidig med disse dråpene elller pillene
  • Det er enorm forskjell fra en laktoseintolerant person, til en annen, hvor mye kroppen selv klarer å produsere av dette enzymet naturlig, om kroppen i det hele tatt klarer det, da - her er folk forskjellige
  • Needless to say, for de som da har minst eller ingenting av dette enymet naturlig i kroppen, vil det å spise melk sammen med disse dråpene/pillene være en større belastning enn for andre laktoseintolerante - her er folk forskjellige

For alle laktoseintolerante generelt, gjelder det at det er svært lite smart å hele tiden helle i seg noe som kroppen egentlig ikke tåler, her er den viktigste grunnen:
Når kroppen jevnt over får i seg melk med melkesukker i, som den ikke klarer å bryte ned (fordi den hos en laktoseintolerant mangler dette enzymet til å spalte det) så vil det typisk resultere i løs mage/diare/et fordøyelsessystem i ulage - dette vil slite på tarmtottene i tynntarmen, som vi trenger så sårt til å suge opp næring fra maten som vi fordøyer. Går man med løs mage /diare over lang tid, vil disse tarmtottene kunne slites ned helt - og da har man et problem - disse vokser nemlig ikke ut igjen av seg selv...

Det er sikkert en rekke andre negative konsekvenser på kroppen i tillegg til dette, som dårligere immunforsvar etc., men her er ikke jeg ekspert.

Når kroppen sier klart i fra at visse ting ikke er bra for den, så tenker jeg at det er bra å lytte til det, og ikke bare si "hysj!" til den, hehe. Som Photobscura sa et annet sted her inne, kroppen vår er en skjør sak, ta vare på den!
Som en nødløsning på ferie, hotellopphold e.l. der det blir nærmest umulig å få i seg en laktosefri kost, kan disse pillene og dråpene sikkert være en hjelp for mange dog. :)

Kitt sa for siden:

Hva mener du egentlig?:confused: Har aldri hørt/lært at diare ødelegger tarmtotter.
Cøliaki ødelegger tarmtottene dersom man spiser glutenrik kost, men de vokser da ut igjen dersom man holder seg unna gluten! Er jo derfor man ikke skal gå over på glutenfri kost før man har tatt gastroskopi, man ville i så fall ikke kunne stille diagnosen fordi tottene da ville se helt fine ut!:rolleyes:

Har du dokumentasjon på det du sier, vil jeg gjerne ha en link!:)

Jeg holdt på å skrive det i innlegget mitt over, at kildene mine til dette er min mor, operasjonssykepelieren, og det hun har lært gjennom sin jobb, og min hubby, den laktoseintolerante, og det han har lært av diverse spesialister han har vært hos og fått hjelp av. Så det er kildene mine, ingen link dessverre :) Kanskje noen andre har?

Mamma var den som fortalte meg at disse tottene kan bli så nedslitt over lang tid (med belasting, som f.ek.s diare) at de til slutt ikke vil kunne vokse ut igjen, hun har det fra jobbsammenheng.
Det var dette argumentet som til slutt fikk min bedre halvdel til å være strengere med sin laktoseintoleranse, for han tok det ikke altfor seriøst, og gikk og var mye dårlig. En lege han var hos, bekreftet dette når han spurte.

Bortsett fra det obvious negative med å gå rundt med diare hele tiden (...), så skal det selvsagt svært mye til å ødelegge tarmtottene, kroppen vår tåler jo mye hersing, det vet flere av oss her inne... ;)
Men poenget mitt med å fortelle dette, er at som alt annet: en negativ belastning på kroppen fungerer bare så og så lenge, det har sin grense.
At kroppen tålerer løs mage/diare en periode, er ikke det samme som at det er så bra for den i lengden.

Nå handlet ikke innlegget mitt om cøliaki, og jeg vet svært lite om det.

Kitt sa for siden:

Takk for presisering!:)
Er sykepleier selv og vet en del om laktoseintoleranse både gjennom jobb og av egen erfaring, men har aldri før hørt det du sier.

Poenget med å nevne cøliaki, var å si at tarmtottene i de fleste tilfelle faktisk vokser seg helt fine igjen!:ja:

...

Kitt sa for siden:

Lenge siden jeg jobbet i somatikken, desverre. Tror ikke noen av psykiaterne på jobben kan svare på noe sånt! Men, jeg skal lete litt rundt i litteraturen og se om jeg finner ut noe mer. Ble jo nysgjerrig!:)

Du skrev at "disse vokser nemlig ikke ut igjen av seg selv" (tarmtottene). Derfor min lille digresjon om cøliaki! Egentlig mente vi vel det samme!?!?

sivmp sa for siden:

Paradis-Oscar tusen takk for nyttig informasjon om hvordan kroppen oppfører seg etter lang tid med lakt.intolleranse.
Jeg fikk diagnosen etter mye press på legene, de tok meg ikke seriøs når jeg klagde på mye smerte i mageregionen. Det viste seg at jeg hadde gått så lenge med denne intolleransen at jeg haddde fått svært iritabel tykktarm. Så min kropp tåler veldig lite laktose, kjøper til og med laktosefri ost og salami fra Finland for å avlaste magen så mye som mulig.

Et tips når man er ute på restaurant eller i utlandet: når man har hatt denne lidelsen en tid lærer man seg å se og smak hva som har melkeprodukter og hva som er uten. Og er man usikker velger man en annen rett. Rent kjøtt og rene grønnsaker er jo det vi skal holde oss til:D
Jeg vet at dette ike er enkelt men man må lese mye varedeklerasjon og stille mange spørsmål:rolleyes:

Anne sa for siden:

Jacobs er uansett verdt en sight seeing. :p

Og deres egne pølser er det ingen som matcher i smak, syns jeg. Har ikke sjekket karbene, for skal jeg ha pølser en sjelden gang ( en gang i året eller noe) så blir det Jacobs sine uansett.

En annen ting...ikke bare varene, men personalet er også utrolig hyggelige, kunnskapsrike og hjelpsomme.

En fryd å stikke innom av og til:o

Pocahontas sa for siden:

Heisann!
Jeg ringte Jacobs forrige uke, og da hadde de ikke pølsene inne, men de kan ta i mot bestilling, sa de.

Marianne:D

LilleRosin sa for siden:

Jeg snakket med Meny på Kaldbakken i dag. De hadde ikke fått tak i Ketolyse pølser, men da jeg sa at Meny på Oslo City hadde de, så ble de veeeeldig interresert. Han lovet å prøve å få tak i de han også. Jeg skal ringe han i slutten av uka. :D

Karbosara sa for siden:

Det var gode nyheter!

Skal snart dit og foryne vitaminbeholdningen.

Adriane sa for siden:

Jacob`s på Holtet i Oslo hadde ketolysepølser i dag. Skal prøve de i morgen. De hadde også grisetarmer LOL.. Skal nå forsøke å lage pølser selv:spent:
Må bare vente til helga, for på hytta står det en gammel Kenwod med kjøttkvern og pølsehorn. Har funnet endel oppskrifter på nettet, og tror jeg har en Schønberg Erken på loftet.

Tulla 81 sa for siden:

Var på Meny Oslo City i dag, og de hadde IKKE ketolysepølser. Det hadde vært noen innom i går også og spurt om de samme pølsene... Rare greier...

Tror nok det kan være lurt å ringe før du setter deg i bilen å kjører til butikker langt unna...

Har såååå lyst til å prøve disse pølsene!

Go' kveld!

Smula sa for siden:

Har heller ikke funnet noen Menybutikker her i Oslo som ha slike.
Og nå i sommer har jo utvalget av pølser vært spinnvilt. Jeg tror jeg brukte en halvtime her om dagen på å snu og vende på absolutt alle pølsepakkene på Meny. Men intet hell. :(

LilleRosin sa for siden:

Det var jeg som var innom å spurte etter de på tirsdag. ;) Har skrevet ett eget innlegg om Meny på Oslo City. Sa de noe til deg om de hadde hatt de, eller fikk de inn?

nattfrue sa for siden:

Et alternativ til ketolysepølsene kan være Storfebratwurst fra Henriettes Smaksopplevelser. De har 0,1 gram karbohydrat per 100 gram. De er dyrere enn ketolysepølsene, dog, og bare 4 pølser per pakke - men veeeldig gode :) Bør finnes i Meny-butikker. Jeg har i alle fall kjøpt dem på Meny på Oslo City, og på Centra.

Tulla 81 sa for siden:

De sa ingen ting om de hadde hatt det inne, eller om de skulle få det inn igjen...
Jeg spurte, men det var i går ettermiddag og da var vel ikke de rette lederne til stede...

Dersom noen er der på dagen og får snakket med butikksjefen kan det hende at han/henne har mer svar å gi...

Bindi sa for siden:

Ikke melk? :eek:

Nå har jeg endelig fått et svar fra Centra ang. disse Jacob'c pølsene: de har det visst bare om sommeren! Jeje, da vet man det.

Da bærer det til Jacob's i dag, sal opp hestene! :hest:
:p

Smula sa for siden:

Signerer denne! :) Prøvde disse på fredag og de var veldig gode, om litt seige i skinnet. Kjøpte mine på Ultra.

Adriane sa for siden:

Kjøpte ketolysepølser På Jacobs i forrige uke, men det kommer jeg ikke til å gjøre mer. Billig var det ikke, og pølsen var veldig kompakt og nesten smakløs.
[color=#4b0082][/color]
Lagde pølser selv i helgen, og tenkte jeg skulle lage en ny pølsetråd.

nattfrue sa for siden:

I dag fant jeg noen andre pølser fra samme leverandør - reinsdyrbratwurst. Veldig gode! 0,1 gram kh/100 gram, ikke melk og gluten i. Men rimelig dyrt - var vel 80 kroner for 4 pølser. Ikke at jeg synes det gjør så mye (og med den smaken og kvaliteten synes jeg det uansett var verdt det) - det holdt jo lenge med 2 til middag, men det er kanskje ikke det man velger hvis budsjettet er åletrangt.

LilleRosin sa for siden:

Jeg fant dessverre ikke disse pølsene på min Meny butikk. :(

Smula sa for siden:

Sikker på at de ikke bare var utsolgt...?
Vet ikke hvilken Meny du var på da, men...

nattfrue sa for siden:

Du kan be dem om å ta dem inn hvis de ikke inngår i det vanlige utvalget deres. De fleste butikker er rimelig greie sånn :)

LilleRosin sa for siden:

Jeg kan høre med de om de har de, eller kan ta de inn jeg. :D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.