quebec sa for siden:
kan jeg bruke litt av den når jeg lager en salat med fetaost?
Orker ikke mer rømme etc, så tenkte at litt olje kunne gjøre salaten saftig, men er det lov på ketolyse???
det er den fetaosten i hvitløk.
quebec sa for siden:
kan jeg bruke litt av den når jeg lager en salat med fetaost?
Orker ikke mer rømme etc, så tenkte at litt olje kunne gjøre salaten saftig, men er det lov på ketolyse???
det er den fetaosten i hvitløk.
Gerd sa for siden:
Jeg har alltid brukt oljen fra fetaosten :ja:
quebec sa for siden:
:) godt :) da blir det en god og nytelsesrik forandring på salatene mine fremover :):)
energibunten sa for siden:
hva med kaldpresset olivenolje ? Det er da enda bedre sammen med fetaost....
sirimor sa for siden:
Enig. Jeg ville også ha gått for kaldpressede oljer:)
Torkil sa for siden:
Hei
Oljen er helt OK og så smaker den jo godt på salat med litt sitronsaft i stedet for eddik.
Vennlig Hilsen
Torkil :)
Photobscura sa for siden:
Om jeg ikke husker feil så har Eldorado sin enten kaldpresset oliven eller raps, eller så er det jo bare å skrive en mail til produsenten :)
blåbær sa for siden:
Jeg syns fetaosten til eldorado smaker gummi ... Jeg har pleid å kjøpe fetaost i blokk og så skjære opp og legge i kaldpresset olivenolje selv. Men det er egentlig mest fordi det er billigere enn å kjøpe fetaost i olje. Selvsagt et pluss at det er litt sunnere :)
Ja, det er faktisk sant :p Reagerte på det selv, men tenkte liksom på at oljen kanskje var ok :o
Jeg kjøper uansett fetaost på Sultan (tyrkisk grønnsakssjappe bl.a på Grünerløkka og Torshov), den feteste typen. Mmmm! Til å dø for!
blåbær sa for siden:
Uff, jeg går glipp av så mye ved å bo på vestkanten av Oslo ...
Du får ta deg en liten ekspedisjon til Løkka veit du! Mange fra vestkanten her for å eksplorere vår eksotiske livsstil :p Hihi! Legg det til en søndag, så får du med deg Blå-markedet og loppemarkedet på Birkelunden også :) Sultan er opp hver dag hele uka!
blåbær sa for siden:
Hehe, ja, det hender jeg gjør det :) Men jeg har aldri vært på markedet på Blå. Og ikke Birkelunden eller på Sultan heller, så her har jeg litt å ta fatt i skjønner jeg. Men ikke i dag, og ikke neste søndag for da er det jobbing. Jadda ...
Paradis-Oscar sa for siden:
Nei, det gjør du ikke! Nå vet ikke jeg nøyaktig hvor på "vestkanten" du bor, men akkurat nå bor jeg mer vest enn jeg noengang har gjort før:p, rett ved Frognerparken - og her er det TO tyrkersjapper som selger fersk fetaost i gåavstand herfra, en nærmere Majorstuen og en nærmere Frogner. Gidder jeg å gå littt lenger er det enda flere slike butikker rundt her...
Før bodde vi på Bislett (for noen vestkant, for andre midt mellom vest og øst...), og der var det da to slike tyrkiske grønnsaksbutikker i samme nabolag som oss. Den ene av de er nå nedlagt, men den andre lever i beste velgående:) Og det finnes flere, over hele byen.
Kanskje du ikke er så kjent i nærområdet ditt enda om du nettopp har flyttet dit? Ofte kan det jo ta tid å gjøre seg kjent med alt som ligger rundt der en bor. Ikke alle slike sjapper ligger midt i hovedgata i et nabolag heller, slik som Sultan på Grünerløkka. Om du vil, kan du si hvor du bor (i PM eller her, etter valg), så kan jeg tipse deg om slike butikker i nærheten av der du bor.
I tillegg er har jo mange av matbutikkene på vestkanten svært godt utvalg, så du finner jo alltid den opprinnelig greske fetaosten der - den er jo supergod. Bare se etter den som heter Olymp (+en annen, husker ikke navnet dens) og sjekk at den er importert fra Hellas - da er det ekta vare.
Så det finnes Fetaost -muligheter her vest også, fortvil ikke!:p
Den fra Olymp er dødsgod!!!
Ja, sant:)
Nå fant jeg ut hva den andre 'ekte' greske fetaosten heter også, jeg hadde den jo i kjøleskapet, hehe: den heter - hold dere fast - Feta! (ta-ta-taa!).
...nei, seriøst så står det faktisk bare det på pakka, men den er mørk blå, også står det et gult merke oppe i venstre hjørne med "laget av 100% geitemelk".
Og det siste er vel det beste tegnet på at man sitter med The Real Thing i hendene - er det blandet inn kumelk, så er den en dårlig kopi, gjerne dansk.;). Må ikke forveksles med den tyrkiske da, som kun er laget av kumelk - den er ekte nok for det - gresk og tyrkisk fetaost er bare litt forskjellige ting (den danske, derimot...er mer i sin egen ...ehm...klasse. Les: paria:p)
blåbær sa for siden:
Jøss, her var det mange tips :) Jeg bor nok en del lenger vest enn deg, og har ikke vært så veldig flink til å orientere meg, skal innrømme det! Blir lett til at jeg går mellom skole, jobb og hjem, uten å se meg om så mye ellers ... Men jeg har jo en Ultra like ved meg, men det er så dyrt at jeg prøver å holde meg unna :) Men at det er utlendingesjapper i nærheten har jeg faktisk ikke sett ... Blir alltid til at jeg drar til Grønland når behovet melder seg. Men jeg blir visst nødt til å prøve den fra Olymp, kanskje. Tror jeg har sett den i butikken.
Du er nok ikke alene om det, tror mange lever sånn til hverdags. Ofte tar det jo litt tid å finne de små snarveiene, gode stedene osv. i nærområdet - jeg bodde ganske lenge hvor her jeg bor nå, før jeg fant mange gode sjapper, og det er sikkert mange hemmeligheter igjen å oppdage for alt jeg vet...:)
Akkurat rundt der du bor er jeg ikke så lommekjent, men å dra til Grønland for å handle frukt & grønt var da veldig langt:p
Jeg kan i alle fall liste opp de jeg vet om i farten som ligger nærmere deg enn Grønland, om det passer i forhold til jobb-hjem ruten din osv, kan jo du se. Kanskje andre har behov for å vite om disse sjappene også?
Majorstuen og Frogner:
Tyrkisk frukt og grønt-sjappe ved Vestkanttorget på Majorstua i Oslo, ligger her:
www.gulesider.no/kart/map.c?id=c_Z0HIOEVN&imgt=
Tyrkisk frukt og grønt-sjappe i Thomas Heftyes gate på Frogner, ligger 10 meter fra Bygdøy allé der bussen kjører og hovedvei osv., finnes her: www.gulesider.no/kart/map.c?id=c_Z0HIOEVN&imgt=
Tyrkisk frukt og grønt-sjappe rett bak Kaffebrenneriet i Frognerveien (der trikken går, og 21-bussen rett ved)), ligger i en bakgate, men kart er her:www.gulesider.no
/kart/map.c?id=c_Z0GUCY3V&imgt=
4)...og når man først er der, så ligger det en frukt og grønt-sjappe i selve Frognerveien, rett på andre siden av veien for Kaffebrenneriet. Ikke så stor, but still.
Midt på Majorstuen, midt i hegdehaugsveien, ligger det jo også en tyrkisk frukt og grønt-sjappe - den er ikke så billig, tror jeg, men likevel - de har mass frukt og grønt og fetaost og alt det der, og den er jo sentral og tilgjengelig, har vært der i årevis. Her: www.gulesider.no/kart/map.c?id=a_1403990&q=Hegdehaugsveien+29%2C0352+Oslo
Ikke noen innvandrersjappe eller spesielt billig, men verdt å nevne for det: Skafferiet på Frogner. De har stort sett det meste i hele verden:p, mye frukt og grønt, og har lenge åpent også. Her: www.gulesider.no/kart/map.c?id=c_Z0024QR9&imgt=
På Adamsstuen/Bislett ligger det en tyrkisk frukt og grønt-sjappe i krysset Ullevålsveien/Brageveien, rett ved Norges Veterinærhøyskole. Dette er jo rett ved siden av 18 og 19-trikken som går mellom Rikshospitalet og Blindern og ned til byen, og 37-bussen som går fra byen og til St.hanshaugen bl.a.. Ligger ved trikkestoppet Adamsstuen.
På St.Hanshaugen ligger det en veldig fin tyrkisk frukt og grønt-sjappe i Ullevålsveien, de har fetaost og mere til, billig og stort utvalg: www.gulesider.no/gs/categoryList.c?q=frukt+gr%F8nt+ullev%E5lsveien&x=13&y=11
Samme bydel, samme gate: Gutta på Haugen. Ikke spesielt billige...men en institusjon i seg selv, og de har også stort sett...alt.:p www.gulesider.no/gs/categoryList.c?q=gutta+p%E5+haugen&x=0&y=0
...også ligger det jo en gammel og kjent frukt og grønt-sjappe på Vindern, rett ved Vindernkrysset, er det Gulden den heter mon tro?
Jepp - det var de jeg kom på så langt. Puh! :lol:
blåbær sa for siden:
Oj, det var litt av en oppramsing! :) Har hørt om/sett noen av de, men ikke vært inni noen. Ut på tur i morgen før kveldsvakt på jobben, kanskje?
Ja, sant...uff, meg og mine maratoninnlegg! Blir litt ivrig, hehe.:p
Føl ikke noen forpliktelse til å dra på tokt pga. min oppramsing da - men håper listen kan hjelpe til å finne frem, skulle man trenge en tyrkesjappe:D
Gutta på Haugen er geniale! Der handla jeg mye før :)
Ikke billige nei, men det beste av alt!
blåbær sa for siden:
Har ikke fått gått på noen av de nevnte sjappene ennå, men det kommer! Jeg liker jo egentlig oppdagelsesferd! I dag stakk jeg innom en butikk som ligger like ved jobben, som jeg egentlig ikke har lagt merke til før. Og jammen meg var ikke det en fin liten innvandrersjappe! :) Jeg vet ikke hvor de er fra de som driver, men de hadde mye rart der. Jeg endte opp med å kjøpe kanelstenger og fetaost :) Det ble den fetaosten der det står Feta med greske bokstaver utenpå. Gleder meg til å smake den!
Så bra! Ja, oppdagelsesferd er gøy :)
Jeg elsker å farte rundt til andre bydeler når jeg har tid og ork, mye rart å se i blant.
Det kan være veldig underholdende - men også schizofrent:blinke: - å dra fra Grønland til Frogner på samme dag - litt av noen kontraster, hehe! Men det er vel noe av det fine med å bo i by, alltid noe nytt å oppdage :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.