< Tilbake til oversikten

Noen tanker på dag 4

Sporty sa for siden:

Hei sann :)

Tenkte å skrive ned noen tanker som har dukket opp i løpet av de fire dagene jeg har prøvd ketolysedietten. Kanskje det er noen andre nybegynnere som kjenner seg igjen. Noen ganger er det bare så godt å dele tankene sine med noen "der ute"..... Selv har jeg vært en svært nærings/kostinteressert jente og brukt flere år på nett samt nedgravd i bøker om kosthold og næring. Grunnet insulinresistens, tross "sunn" mat, har jeg nå valgt å prøve ketolysediett :D

Noen tanker/erfaringer:

1. Jeg føler meg skrekkslagen over det store fettinntaket mitt. Fet kjøtt og fete meieriprodukter inneholder arakidonsyre som er kjent for å være betennelsefremkallende, så at jeg nå er livredd for hva jeg begir meg ut på er absolutt tilfelle.

2. Jeg er endelig tørst og drikker jevnt. Høres rart ut, men tidligere har jeg aldri vært tørst og det har vært vanskelig å ta en slurk vann. Så dette er kjempepositivt.

3. Med økt proteininntak har jeg forventet å raskt få sterke smerter i nyrene. Dette har jeg hatt mesteparten av tiden før diettstart og regnet med at dette var et svakt område, MEN nyrene mine er heeelt smertefri etter fire dager med høyt proteininntak.

4. Et kvinnelig problem (som jeg av hensyn til de mannlige medlemmer ikke skal utbrodere) er allerede borte.

5. Jeg har ikke lenger sultfølelse 24 timer i døgnet. Er mett så og si hele tiden noe som er en befrielse.

6. Får litt angst i kassakøen når jeg kikker i handlekurven min og ser nesten INGEN grønnsaker. Tidligere var dette hovedkategorien.

7. Søtsuget som jeg har kjempet imot siden jeg var barnet og som har ført til mang en sukkerorgie og dertil nedslått følelse er totalt fraværende.

8. Jeg er veeeldig kvalm, svimmel og har en murrende hodepine.

9. Jeg har gått hjem fra jobben de siste to dagene pga. ovennevnte symptom. Føler meg ikke bra, nesten influensafølelsesyk.

10. Fikk utslett på hele overkroppen da jeg trente på dag 3. Har aldri opplevd dette tidligere.

11. Jeg svetter, noe jeg heller aldri gjorde før. Og svetten lukter IKKE godt.....

12. Jeg er svært stresset over å gå imot alt jeg har studert de siste årene: spise lite grønnaker, ingen "sunn" frukt, hovedsakelig kjøtt og fete meieriprodukter. Kjenner dette er en STOR kamp for øyeblikket og er bekymret for om jeg nå holder på å gjøre noe nærmest fatalt galt til kroppen og hjernen min.

13. Henter meg svært raskt inn etter trening...selv om selve treningsøkten er tøffere å gjennomføre.

14. Bekymret for at det er nesten ingen basisk mat i dietten. Kjøtt, meieriprodukter og spesielt egg er fryktelig syret mat. Hvordan skal jeg bli kvitt dette??? Vil syreoverskuddet fra maten tære på mineralene i skjelettet? Tar kal/mag for sikkerhets skyld.

15. Ble glad, men samtidig bekymret da stixen viste mørk lilla igår. Hva er det jeg gjør?

16. De konstante humørsvingingene er helt fraværende. Har et normalt jevnt humør.

17. Magen er ikke lenger så oppblåst, men jeg har istedet fått forstoppelse.

18. Mine kroniske magesmerter har vært totalt fraværende i alle fire dagene.

19. Har fått dårlig ånde og er derfor bekymret når jeg snakker i nærheten av folk. Kjenner de det også???

20. Tar en dag om gangen med ustøe skritt.............

Mvh Sporty :)

Flisa sa for siden:

Hei.

Må si at jeg kjenner meg igjen i det meste av det du skriver her :eek:

Men frykter nå at jeg er gått ut av ketose igjen!!! Jeg skal bli flinkere til å veie maten.
Jeg har også vært i bevegelse hver dag siden jeg startet kuren. Fikk hentet den hjem forrige fredag og merker noe av det samme som deg. Tror ikke jeg får i meg nok mat, fordi jeg hadde denne kvalmen, og orket ikke å spise så mye. Men nå når den er forsvunnet, skal det mer mat inn...

Lykke til videre!!

Chi sa for siden:

Noe av dette høres lovende ut - noe høres mindre lovende ut.
Jeg er på min første Ketolysedag.
Jeg er optimist og utrolig glad fordi noen deler erfaringene sine med meg som skal i gang og har en lang vei å gå.

Lykke til videre:)

Photobscura sa for siden:

Hei Sporty! Som erfarren ketogen kan jeg jo kommentere noe av de negative effektene du erfarer, for å berolige deg litt :)

Håper dette var noe til nytte! Masse lykke til :blomster:

nellie sa for siden:

mange fine tanker her:)
Eneste jeg stusser på er det med grønnsakene.
Det høres veeeeldig rart ut at du spiser lite grønnsaker nå..
Jeg har heller aldri spist så utrolig mye grønnsaker som jeg gjør nå.
Namnam:sikle:

Fungirl sa for siden:

Hiver meg med Nellie jeg og sier at jeg aldri har handlet og spist så mye grønnsaker som nå, karbsene man spiser skal jo komme fra grønnsaker.
Men mange fine tanker som jeg er veldig enig i :)

quebec sa for siden:

sign, :)

Sporty sa for siden:

Vil takke Photobscura for responsen. Mange gode svar, takk, takk :D

Må supplere med en positiv sak: I går fikk jeg ikke spist neste måltid før 8 timer senere enn frokost. Før ketolyse hadde jeg besvimt og vært ute av stand til å fungere hverken mentalt eller fysisk med et så langt avbrekk fra mat. Men, neida jeg hadde godt med energi hele tiden. Veeeeldig bra :)

Photobscura sa for siden:

Bare hyggelig! Håper det er til nytte, og grats med langvarig energi :heia:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.