Jeg føler plutselig at kostholdet mitt er blitt veldig ensidig. Altså ikke sånn over tid egentlig, men i løpet av dagene.
I dag har jeg f.eks. spist karbonader til tre måltider, egentlig bare fordi de lå i kjøleskapet og er veldig enkle å varme.Registrerer med skam at jeg ikke har fått i meg noe annet grønnsaker enn blomkål.
Jeg spiser veldig mye blomkål, har byttet det ut med poteter. Er det dumt, eller kan jeg bare fortsette?
Og er det dumt å ha så ensidig kosthold i løpet av en dag? Jeg tar vitaminer: A, B1, B2, B6, B12, Folsyre, Niacin, Biotin, C, D, E, Sink, Jern, Kobber, Jod, Mangan, Krom, Selen og Molyden (de fleste er i samme tablett altså..hehe) Jeg vet at vit. tilskudd ikke skal erstatte variert kosthold, men gjør jeg noe galt med å spise slik jeg gjør og ta de vit.? Er det noen andre vit. jeg burde ta? Jeg fikk bare anbefalt et vit. tilskudd av legen min, men det var før jeg begynte på lavkarbo.
Squash! Det har virkelig vært livredder ehr...stekt i ovnen, i skiver med litt olje salt og krydder...namme. Og prøv å blande blomkål og broccolli, mos det opg ha i litt smør og rømme...Rosenkål, smørdampet! Deilig nykål, med smør på..stekt paprika, aubergine, løk ....
Etter min mening så spiser du altfor lite variert mat, og du spiser alt for lite grønnsaker! Kosttilskudd erstatter som du selv sier, ikke et variert kosthold. Bare for å nevne det så finnes det forskning som viser at folk som tar mye kostilskudd, også har høyere forekomster av kreft. (sannsynligvis på grunn av et lite variert kosthold, og ikke på grunn av selve kostilskuddene).
Ja, det var jo det jeg sa selv jo. Uansett er det et faktum at jeg spiser mer variert nå enn jeg gjorde før. Jeg synes det er vanskelig å spise variert når jeg er allergisk mot veldig mange av de tingene jeg gjerne skulle spist. Jeg kan ikke spise sopp, skalldyr, sitrusfrukter, nøtter (annet enn mandler, av en eller annen grunn), rosenkål, erter, spinat, løk (det er min store sorg at jeg ikke tåler vårløk) og en hel haug med andre ting. :mad:
Mandler er ikke en nøtt, men en frukt. Peanøtter er i ertefamilien, men ettersom mange med nøtteallergi har kryssallergi med erter, kan de derfor heller ikke spise peanøtter.
Selv tåler jeg mandler og pistasjenøtter, men ikke nøtter og erter.
Var litt upresis i forhold til Vitamintilskudd og kreft, husker dessverre ikke kilden. Her er noen kilder i forhold til vitamintilskudd og dødelighet. www.dagbladet.no/dinside/2008/01/03/522817.html
Alle de tre artiklene henviser til samme studie, forøvrig en studie som ble totalslaktet av endel mer seriøse forskere og professorer innen bla. ernæring. Tilskuddene var syntetiske, og de kalte dette for "multivitaminer" selv om det bare dreide seg om 2-3 vitaminer, og ga blaffen i synergi- og antagonist-effekter. Helt sykt.
Forresten er det litt morsomt å lese at enkelte hevder vitaminer og mineraler i pilleform har null effekt. Hadde de hatt det, hadde ikke vektopererte levd særlig lenge. :lol:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.