Etter at vi (jeg og mannen) for to uker siden gjorde helomvending i kostholdet vårt og valgte å starte med lavkarbo og aller først litt vektnedgang med ketolyse så har vi blitt møtt både positivt og negativt.
De aller fleste er nyskjerrige og spør og graver.
Men enkelte er svært skeptiske og negative og mener vi vil gå opp i vekt straks kuren er ferdig og da gjerne MER enn vi i utgangspunktet startet på (motiverende å høre slikt ja... :rolleyes: )
Prøver å svare så godt vi kan utifra boka og etterhvert erfaringen vi får. Så ble jeg litt nyskjerrig.... er det tilfelle at det er like lett å gå opp i vekt etter endt ketolysekur som ved andre slankekurer? Tenker på GR, div. pulverkurer, tablettkurer etc. Jeg prøver å forsvare det med at vi jo har valgt en varig kostholdsendring og at vi sikkert hadde gått opp i vekt igjen om vi hadde fortsatt som før kuren, men at vi akter å leve på lavkarbo i etterkant også. Men njaaa... veldig skeptiske er de nå likevel. Flere sier de har kjente som har prøvd lindberg og de gikk bare opp i stedet for ned... :confused: blir litt forvirra for er ikke lindberg noe som er anbefalt å fortsette med etter ketolyse da?
Dere som anser dere for ferdigslanket og som fremdeles vanker litt her inne på forumet, har dere hatt vanskeligheter med å holde vekten stabil i etterkant av kuren? Hva ligger dere på KH nå og gikk det fint å ta steget over fra ketose til kun lavkarbo?
Nå er ikke lavkarbo, verken forumet eller kostholdet bare til for slanking. Jeg har ikke den grunnen i det hele tatt, bare helsa.
Dersom dere vil ha gode argumenter for et varig lavkarbokosthold, anbefaler jeg boka "Bedre uten brød" av Lutz og Allan. Veldig informativ og grundig!
:)
Sannsynligvis ikke like lett som etter en sultekur ala Rode, men ja. Går man tilbake til det kostholdet som gjorde en overvektig i utgangspunktet så vil man antageligvis få akkurat samme resultat etter en tid :)
Jeg tror det er mange som "går på" Lindberg, Atkins, Ketolyse, mm uten å egentlig forstå hva det dreier seg om. En kompis fortalte meg en gang at han hadde begynt på "Atkins" mens vi sto i kassa på Burger King med hver vår Bacon whopper meny etter noen øl på byen. Høflig som jeg er så lo jeg bare litt ;)
Det gikk helt knirkefritt, men jeg fulgte Atkins, og gjeninnføring av karbohydrat i kostholdet er en del av planen. Så gikk jeg over på the anabolic diet, og trives storveis med det.
Du skal se skepsisen gir seg etter hvert :) Hvis ikke så ligger det kanskje noe annet bak?
Jeg har også opplevd at folk trekker på skuldrene av denne livstilen. Mange er rett og slett negative. Jeg tror det har noe med at å leve slik vi gjør, nesten uten kh, er å gjøre det motsatte av det som blir anbefalt. Ellers anbefales det jo at man teller kalorier. Når en går slik imot allmenheten må man nesten forvente at det kommer reaksjoner. Men dersom vi er åpne om det vi driver med, og forteller om våre erfaringer vil dette nok pirre nysjerrigheten til veldig mange mennesker. Det er nå engang sånn at dersom man vet lite om noe så er man skeptisk til et bevis er lagt frem på at det virker.
Dette er første gang jeg har funnet noe som virkelig har virket logisk i slankeverden og selv om jeg er relativt ny her så skjønner jeg at denne livstilsendringen kan jeg klare dersom jeg går inn for det. Det er jo ikke sånn at du aaaldri mer kan kose deg liksom, man må bare hele tiden være mere bevisst på maten man spiser i det daglige.
Jeg tror at denne livstilen kommer til å gå helt fint for mannen din og deg og jeg tror ikke dere kommer til å oppleve problemer med at dere flyr opp i vekt igjen. Motbevis påstandene folk kommer med så får de noe å tenke på de også!
Jeg er så rar at jeg forteller om dette til færrest mulig. Den eneste som egentlig vet det er samboeren min, de andre tror kanskje at jeg bare er blitt veldig flink til å takke nei til kaker og sånt..
Litt skepsis vil man nok alltid ha, men det som betyr noe er at man tror på det man gjør selv. Jeg vet at dette fungerer, og jeg ser jo resultatene på vekten hver gang jeg veier meg. For meg er ikke dette noen kur (men jeg driver jo bare med generell lavkarbo), dette er resten av livet mitt. Jeg har oppdaget så mange andre fordeler med dette kostholdet annet enn vektnedgangen at jeg ser ikke for meg at jeg noengang får lyst å spise store mengder karbo igjen.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.