< Tilbake til oversikten

Nøtter

msplum sa for siden:

Jeg lever på en ganske streng (og kjedelig) lavkarbodiett. De aller fleste av mine karber kommer fra nøtter.

Frem til nå har jeg ikke telt karber i grunnen, men etter at jeg slutta å røyke så har jeg jo blitt litt småsugen på både det ene og det andre - ergo jeg har spist enda mer nøtter. Jeg skal ikke skylde på nøttene alene, den napolonskaken og en og annen sjokoladebit har vel også vært med på å sende ketosen min avgårde.

Det jeg lurer på er: hvordan skal jeg finne ut hvor mange karber mine nøtter faktisk inneholder pr. 100 gram?

Jeg spiser mye paranøtter. Det står på posen at de inneholder 5 gram karber pr. 100 gram. Mat på data sier at paranøtter inneholder 3,1 gram pr 100 gram.

Utenom paranøttene (som koster det hvite i øyet) så spiser jeg mye peanøtter, slike usalta med skall på. Det står ikke noe på posen hvor mye disse inneholder av verken det ene eller det andre. Til nå har jeg trodd (av en eller annen grunn) at de inneholder ca 17 gram karber pr 100 gram (muligens fordi det er rundt der salte peanøtter ligger). Nå ser jeg at Mat på data sier at peanøetter inneholder 12,5 gram mens RSY-tabellen (som jeg har funnet her inne et sted) sier 9,9 gram.

Hvem skal jeg stole på?

For de som nå har tenkt å si noe om at jeg MÅ spise grønnsaker:

Jeg er en innbarka grønnsaksmotstander. Har aldri spist grønnsaker og kommer aldri til å spise dem heller. Det har gått glimrende greit til nå (ta vitaminer og antioksidanter og Omega både ditt og datt, så jeg tror jeg er dekket der), og det skal gå glimrende greit videre. :D

Distrea sa for siden:

Jeg går etter det som står på pakka :ja: Der det ikke står noe går jeg ut i fra det høyeste i de forskjellige tabellene Aller helst holder jeg meg til en tabell. Er den feil, så har jeg hvertfall gjort mitt beste :)

Men asså!.... du må spise grønnsaker :lol:

måtte bare :lol:

Pearl sa for siden:

Jeg er også en eks røyker som mer eller mindre var avhengig av å tygge tyggegummi (extra) for å holde suget på avstand. Det gikk ikke så bra for ketosen. Har skiftet dem ut med Fribol drops som jeg kjøper på apoteket. Det hjelper meg når jeg blir sugen på ett eller annet, og jeg faller ikke ut av ketose selv om jeg av og til tar mange.

msplum sa for siden:

Jeg har også spist en del av de dropsene, men de koster jo det hvite i øyet. 30,- for den lille boksen.... Men jeg bruker alltid å ha en stående.

noli sa for siden:

Jeg safer og går utifra det høyeste tallet jeg finner.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.