< Tilbake til oversikten

Mattips?

m19 sa for siden:

Jeg sliter litt med å få nok karbohydrater i kosten min.
En vanelig dag for meg ser slik ut:
-Frokost: 1 egg, bacon. = 1 gr KH

• Lunsj: 1 lavkarbo-polarbrød m ost: 1 gr KH
  • Middag: Diverse kjøtt, fisk, gr.saker, salat...: ca 3 gr KH
  • Kvelds: 1 lavkarbo- polarbrød, 1 gram KH.
  • Før treningsøkt: 50 gr hasselnøtter = 3 gram KH.
    Alt dette i små porsjoner, jeg blir veldig fort mett...

Dette er det jeg vanligvis spiser iløpet av en dag. Totalt ca 6-9 gram KH om dagen, varierer litt fra dag til dag.... Men så sies det at man helst ikke bør ligge under 15gram dagen... Sliter med å finne hva jeg kan spise da, for å få opp KH..

Noen tips?
Jeg vil helst ikke øke mengden av mat, da jeg veldig raskt blir mett...

Areola sa for siden:

Du spiser lite grønnsaker..
Hva med å lage litt ekstra middag hver dag, og spise det til lunch dagen etter? Det får fort opp karbene, og grønnsakene. Lag div. former, del de opp i porsjoner, og frys ned. Det er kjempegreit til lunsj, og for de dagene man ikke gidder å lage middag ;)

terry sa for siden:

Jeg bruker å lage mye middag slik at jeg spiser det samme til kvelds (med grønnsaker). Eller lag middag 2 ganger om dagen (middag og kvelds).
Eller hva med et knekkebrød til frokost. Jeg spiste de med 5 karber pr skive en stund (1 eller 2). Nå er jeg gått over til de med 10 karber pr skive for å få litt mer karber (2 stk til frokost med smør, kjøttpålegg, ost. majones og agurk).
Grei måte å holde oversikten på også :)

Max sa for siden:

Bytt ut lunsjen eller kvelds med en god salat, ta en tomat eller litt agurk, paprika eller noe annet grønt ved siden av frokosten :)

Skytten sa for siden:

Under 15 g karber om dagen:confused: Jeg har bestilt boka der det sikkert står noe om dette, men har ikke fått den ennå (venteliste..:(). Jeg har holdt meg mellom 5-15 karber om dagen. Er det helt feil??:eek:

m19 sa for siden:

Takk takk for mange gode tips! Det å lage litt ekstra middag var jo genialt da, så har jeg til kvelds også!:) Og ja, gr.saker bør jeg vel bli litt flinkere på, spiser mest salat, men er jo ikke så veldig mye næring i det da..

Knekkebrød med 5 karber pr skive? Finnes det? Fås de kjøpt på butikken, eller må jeg lage selv? ....oppskriften står kanskje i boka? Jeg har ikke sett så nøye gjennom boka enda, så hakke sett.

Ja, det sies så at det er feil å spise så lite karber. 5-15 karber som du sier du spiser daglig er visst ikke bra nok, du bør ligge så nært 15g som mulig. Jeg aner ikke hvorfor, men jeg er blitt fortalt det... Noen som veit hvorfor??

Elanessë sa for siden:

15-20 er nok det mest riktige ja. m19: du kan jo titte i journalene til folk og se hva de spiser her... det er veldig hjelpsomt har jeg erfart. Mine matlister ligger på hjemmesiden min her om du vil se.

Vibekebra sa for siden:

Eg bruker¨å ete 1 tynn skive med afroditebrød,i løpet av dagen. (som selges på Rema.) Det inneholder 6 karb på ei skive ( 20 karb pr 100 gr)

Fungirl sa for siden:

5 gr er nok altfor lite ja, bør ha 15 iallefall.

terry sa for siden:

Knekkebrød finner du i de fleste butikker. Wasa Fiber Pluss har 5 karber pr. skive.
Sætres Fiberrik Solsikke har 3,7 karber pr. skive. Tror det er de som har minst karber.

Fungirl sa for siden:

Men man skal jo helst unngå hvetemel på Ketolyse og da bør man vel helst få karbsene fra grønnsaker og fete produkter....

luringen sa for siden:

lavkarbo polarbrød?? hav er det?

m19 sa for siden:

Polarbrød man lager selv, inneholder ca 1 gram karbohydrater pr polarbrød. Lages av egg, ost, cottage cheese. Har spist de leenge nå, begynner nesten å gå lei av dem jeg :P

Fungirl sa for siden:

har du mer nøyaktig oppskrift? :)
Kunne virkelig tenkt meg å prøvd det :)

m19 sa for siden:

Du trenger:
150 gr cotta cheese (halv boks)
80 gr revet ost
3 stk egg
Salt, evt annet krydder om du vil.
(Jeg pleier å doble oppskriften) -men første gangen kan det være greit å ikke doble, for å finne ut om du liker disse eller ikke.

Del eggehviten og eggeplommene hver for seg. Stivpisk eggehvitten med saltet. Mos cotta cheese, osten, og eggeplommene i en annen bolle med en stavmikser. Tilsett krydder dersom du ønsker. Jeg veit at noen bruker oregano, jeg foretrekker uten krydder.
[font=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif][/font]
Vend så blandingen med cottage cheesen, plommene og osten forsiktig inn i eggehvitten med en slikkepott. Max 1 min, ellers faller eggehvitten sammen.
[font=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif][/font]
Stekes på en stekeplate med bakepapir. Bruk spiseskje til og lage små lapper. Stekes midt i ovnen på 175 grader, i ca 25 minutter til de har fått en fin gyllen farge.

10 stk = 0.7 karbohydrater gr pr skive. - kommer ann på hvorr store du lager de.

Da jeg første gang spiste dette polarbrødet syntes jeg ikke de var gode i det hele tatt. Men så når jeg begynte med å ha masse godt pålegg på, var det nesten så jeg ikke klarte å stoppe å spise de :P

Men dere må ikke tro at disse smaker som vanlig polarbrød. Det gjør de ikke i det hele tatt! :P

quebec sa for siden:

kanskje jeg skulle prøve meg på disse??

har akkurtat lagd ziggy sine lapper, og de er knusktørre og jeg kjenner soyasmaken laaang vei, noe har jeg gjort galt, siden alle skryter de opp i skyene her, litt oppgitt her ja. :)

Areola sa for siden:

Var ikke det her ziggy sin lapper da?

m19 sa for siden:

ziggy? hakke peilig jeg.. fikk denne oppskriften av ei venninna som anbefalte meg å lage disse.. men det kan godt være det er "ziggy" oppskriften hun ga meg.. Hva er forresten ziggy?:P

quebec sa for siden:

neeei:confused: tror ikke det.

for det var cc, kruskakli, vann, ost, egg(6), salt, evtnt oregano, hmmm, hva mer???

de ble bløte, fikk sikkert 30 lapper av den røra og når de ble stekt så knallharde:(

m19 sa for siden:

ja, de er litt tørre, det kan jeg være enig med deg i. men ha på litt smør, og MASSE godt pålegg:)

quebec sa for siden:

ok, har laget de for frokoster fremover, så jeg tenker "knekkebrød jeg" :)

søt uten sukker sa for siden:

Hehe.. man må prøve seg frem litt for å finne ut hva som passer den enkelte. Jeg har drevet å spist lollipop brødet en stund, og var helt frelst på dette. Så enkelt som matpakke! Men nå er jeg litt lei, så må nok prøve noen lapper / polarbrød av ett eller annet slag..

quebec sa for siden:

ja, de polarbrødene hørtes gode ut, så imorra blir det atter en bakedag :)

nellie sa for siden:

Anbefales IKKE.
De karbene man skal ha i seg, de SKAL komme fra grønnsaker, for det meste.
Sånn er det bare.

Skytten sa for siden:

Så flott hjemmeside du har Elanessë;) Nå har jeg fått noen flotte oppskrifter og bilder inn i permen min:D

luringen sa for siden:

benedictes brød er så langt det beste syns nu jeg. men lei blir man..av alt. variasjon! brødrister er også genialt.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.