Jeg steker kun i smør og så har jeg lettrømme til agurken.... Men ville ha gratinert broccolien jeg... Det høres jo godt ut :)
Sausen som jeg lager til den kyllingen som jeg har fortalt om bruker jeg til mye. Den er knallgod :)
thanks snuppi:)
tok fløte sammen med broccolien jeg. blir dette for lite fett da tror du? i så fall kan jeg vel klaske på en dæsj smør på fisken når jeg spiser den??
Fungirl:
klaska på ganske mye smør jeg, faktisk;P
Flisa:
den er kjempegod!! og verdens enkleste å lage! krydre med hva du vil kan du også! jeg brukte pepper, littegranne seltin (men egentlig unødvendig) og skjærgårdskrydder. har du mange karbs til gode er det jo nydelig med agurk og rømme til laksen;) anbefaler deg å gjøre som Summer sier; ha grønnsakene sammen med fisken oppi folien. NAM!
Summer:
også en smart måte å sikre at man får i seg litt fett på ja, å ha olje sammen med fisken. og grønnsaker bruker jeg egentlig alltid ha, men idag ble brokkolien ved siden av. mest fordi vi ikke hadde ferske grønsaker og at klokka var LeGGETID for minsta her..;)
Lettrømme? :eek:! Seterrømme eller creme fraiche, ketolyse-jenter!
Jeg har to favorittoppskrifter med laks:
Stek fire laksefileter, løk og sopp, rør i en boks seterrømme/creme fraiche og litt chilli og la surre litt
Eller:
Stek fire laksefileter og eventuelt litt assorterte grønnsaker i små biter (brokkoli, paprika, løk, squash etc), bland en halv boks arla feta (eller tilsvarende i løsvekt, hundre gram, kanskje? Husker ikke), med en boks seterrømme/creme fraiche og ha i masse rosmarin og salt og pepper, legg laksefiletene i ildfast form og hell sausen over og gratiner i ovn på ca 200 grader til det begynner å bli gyllent :)
Det er faktisk ikke så stor forskjell i karboinnholdet på lettrømme og seterrømme, og Mat og Helse anbefaler økologisk lettrømme fremfor vanlig seterrømme. Jeg liker best smaken på lettrømme, så jeg bruker den. :)
Jeg gjør det samme som deg Iset. Men vet du hvem av de som tåler best varme?
Beste dressing jeg kan få er lettrømme, litt frisk sitron, salt&pepper samt litt finhakket hvitløk:)
Ja sånne dressinger er knallgode. :D
Seterrømme og Creme Fraiche skal visstnok tåle koking bedre enn lettrømme, men jeg har aldri merket særlig forskjell. Men i gryter og sånt bruker jeg som regel CF og så bruker jeg alltid lettrømme når jeg skal spise den "naturell".
Jeg synes CF og Seterrømme så utrolig mye bedre enn lettrømme, så jeg priset meg lykkelig når jeg fikk vite at det var en helt lovlig vare på lavkarbo :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.