< Tilbake til oversikten

Vektoperert og lavkarbo?

savoy sa for siden:

Hei
Jeg lurer på om noen her er vektoperert og har hatt et godt resultat med lavkarbo kosthold? Om noen i såfall kan skrive litt om hvordan matdagen ser ut etc.

Iset sa for siden:

Jeg har hele tiden levd noenlunde etter Lutz sine anbefalinger, selv om jeg ikke har vært så flink som jeg burde. Har nok vært en av de heldige når det gjelder vekttap og har gått ned mer enn det jeg skulle (skulle ned 55-60 kg). Men skal jeg oppsummere kostholdet mitt, ligger det nok ganske nær Lutz. Har du lest boka "Bedre uten brød"? Det beskriver Lutz-kostholdet ganske bra. Maks 72 gram netto karbohydrater per dag, men ellers ikke så mange restriksjoner, ingen matlister osv.

En vanlig matdag for meg kan se sånn ut (i helgene spiser jeg gjerne sjokolade, kaker osv):

Frokost: eggerøre og bacon (2-3 gode never hakket bacon stekes, så helles en blanding av 1 egg og 2 eggeplommer + 0,5 dl fløte oppå baconet og røres til eggerøre)
Eller 1 knekkebrød/rugbrød med mye meierismør og pålegg.

Lunsj: salat (har dilla) med kylling, feta og avokado. Eller 1 avokado delt i to med feta, rømme og krydder. Eller 1 knekkebrød/rugbrød med masse smør og pålegg.

Mellom: frukt og/eller nøtter, evt. et knekkebrød.

Middag: vanlig mat, ikke alltid så lavkarbo men jeg prøver. Mye grønnsaker, men jeg spiser som regel proteinene opp først (kylling/egg/kjøtt/fisk) så jeg får i meg DET før jeg blir mett.

Mellom: en smoothie eller et knekkebrød/rugbrød, evt. noen nøtter.

Kvelds: som regel middagsrester, eller samme som frokost/lunsj.

Albertine sa for siden:

Næmen Savoy, er du her også? :D

Iset sa for siden:

Jeg tåler også alt (men kan fort få løs mage eller dumping om jeg spiser for MYE av raske karber eller fettrik mat). Er egentlig litt glad for det så jeg kan kose meg i selskaper og sånt uten å ha do tilgjengelig. :knegg: Men ja, man må være litt mer påpasselig når man tåler det meste.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.