Jeg var innom Narvesen i morges for å kjøpe noe så uskyldig som en flaske Farris Bris, da mine grønne skuet en liten eske Meller hvor det stod SUGAR FREE med store bokstaver på.
For de som ikke har vært borti Meller før, er originalversjonen myke karameller med melkesjokolade i midten. Absolutt nyydelige. Denne sukkerfrie varianten viste seg å være harde fløtekarameller.
Jeg gikk selvsagt ut i fra at dette var for godt til å være sant (no pun intended) og leste over boksen to og tre ganger for å finne ut nøyaktig hvor mye sorbitol og xylitol herligheten inneholder. Men så langt ingenting:
Karbohydrater per 100 g: 88,3 g
Hvorav sukkeralkoholer: 88,3 g
Søtstoffer: Isomalt, Acesulfam K
Så... ka dokker trur? Tok sjansen på å kjøpe en boks og de er virkelig nydelige. :p
Jeg har spist dem. Hadde ingen innvirkning på ketosen min, MEN jeg skal love deg det ga fart på magen. Jeg hadde stevnemøte med porselenet resten av kvelden....Veldig godt med én eller to, men ikke spis halve eller hele esken....Men de er jo så goooode..sukk :)
Regnet med det, ja - det står også på esken at de kan virke lakserende ved for stort inntak. Definisjonsspørsmål selvsagt, men jeg reagerer fort på søtstoffer, har jeg funnet ut.
Åh, jo, veldig gode! Men, som sagt, jeg tror jeg holder meg unna, og spiser heller en IFA med skogsbærsmak når det kniper :) Samme effekt for meg med bare et lite stykke av sukkerfritt.coms sjokolade. Tror ikke jeg tåler søtningsstoffet i denne typen produkter, og da er det ikke verdt det. Men karamellsmaken i Meller er helt nydelig, og hadde jeg tålt det, hadde jeg spist et par når jeg følte for det.
Jeg er visst litt heldig der, jeg elsker de Mellerdropsene og spiser hele esken (innholdet)uten antydning til problemer med magen :) Da skal det være sagt at jeg spiser ikke en eske hver dag, men kjøper gjerne et par esker om jeg er i en kiosk som fører de...
Ellers vil jeg si at jeg har trøkket i meg en slik boks på en dag uten å bli dårlig. Og jeg reagerer veldig fort på søtstoffer for tiden, spesielt maltitol.
HM, Kanskje jeg skal vente til jeg skal på vedlikehold før jeg begynner med slikt?
HAr s å vanskelig for å stoppe når jeg først starter på slike ting :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.