< Tilbake til oversikten

Laaang fjelltur på Ketolyse

ebbeto sa for siden:

Jeg planlegger en fjelltur. 4-5 timers oppstigning og 2 timers retur.

Dette er for meg normalt en tøff, men fin, flott og gjennomførbar tur, normalt. Nå er jeg imidlertid i ketose, og er redd jeg kommer til å gå i kjelleren underveges. Jeg merker at småturer og trappegåing går dårligere under kuren.
Er det noen som har erfaringer med denne type aktiviteter under ketose. Er "langkondisen" mye dårligere enn med glukoseforbrenning?
Hva skjer hvis jeg begynner å gå tom, vil jeg merke det slik at jeg kan snu i tide?
Hvis jeg går tom, kan jeg stappe i meg et par pakker rosiner og en sjokolade og være tilbake til glukoseforbrenning?
Hvis jeg velger å "sprekke" før turen, hvordan gjør jeg dette smartest?

gullahar sa for siden:

Jeg gikk en lang og tung skitur etter å ha vært på ketolyse i ca 1 mnd. Og jeg merka godt at kroppen ikke fungerte på samme måte som tidligere, for å si det slik.

Jeg hadde ikke med meg karb-mat, men tok en god matpause halvveis der jeg spiste eggerøre og spekemat. Så venta jeg en stund slik at kroppen kunne hente seg inn igjen, og jeg klarte å gjennomføre turen uten store problemer.

Men det er klart at ved slike fysiske anstrengelser, så blir man ganske energiløs når man ikke kan fylle på med litt raske karbs ved behov. Nå har jeg imidlertid vært på ketolyse ganske lenge, og merker at formen er bedre. Det jeg også har gått mye ned i vekt gjør jo at jeg orker mer.

Tror nok du vil klare turen - men lytt til signalene fra kroppen og ikke kjør deg for hardt.

noli sa for siden:

Du kan jo f.eks. kjøpe sportsdrikke tilsatt kh?

energibunten sa for siden:

Fettforbrenning gir utrolig lang utholdenhet, men om du har for stor intensitet vil du lide under av at du ikke har tilgjengelig glukose. Den berømte veggen er når man går på større glukoseforbrenning og plutselig er tom for glukose.

Jeg anbefaler bare at du tar det rolig nok så går det fint. Om du pusher opp en fjellside kommer det kanskje til å gå tungt, men det er bare fordi du presser oksygenopptaket tøft for å gi mulighet til enda større fettforbrenning.

Sjøl går jeg på lavkarbo, inntar ikke karbo før eller under, men etter en hard trening så spiser jeg rask karbo for å erstatte glukoselagre. Trenger ikke spise sukker når jeg trener, bare ha det lagret i kroppen. Da har jeg best kontroll på blodsukker og forbrenning under trening.

Pearl sa for siden:

Jeg var på skitur i pinsen. Det gikk fint på flatmark, men opp fjellsidene måtte jeg ha mange flere småpauser enn jeg pleier. God tur.

nøtta sa for siden:

jeg ville anbefale og spise ting som inneholder litt mer karbo men sportsdrikk er unødvendig synes JEG. Ta med deg nøtter, oppkutta grønnsaker og en skikkelig fjellmatpakke med lk brød og næringsrikt pålegg.

God tur !!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.