< Tilbake til oversikten

Fløtegratinerte neper

Levita sa for siden:

Fløtegratinerte neper

Hadde sååå lyst på fløtegratinerte poteter her en dag, men den slags går jo ikke, så da tenkte jeg at å gratinere neper må jo vel gå an. Neper har, etter det jeg har funnet ut, under 5 gram karbo pr.100 gram. Så da gjorde jeg som følger (som vanlig ble dette litt på slump, og det ble nok ca.3.porsjoner):

300 gram neper
1/2-3/4 boks kremfløte
1-2 fedd hvitløk
1/2 liten løk
Grovmalt pepper
Parmesan
Gulost

Nepene ble vasket, skrelt og skåret i løvtynne skiver og lagt utover i et ildfast fat. Hvitløken ble finhakket og løken ble skåret i fine strimler og spredt over nepene. Krydre med så mye pepper som ønskelig. Hell over fløte og strø til slutt revet parmesan og gulost over.
Stekes ved 200 grader i ca.30 minutter, eller til nepene er møre.

Veldig godt til litt grillet kjøtt, som f.eks. kylling.

luringen sa for siden:

hmm.. bare vant t il neper naturell jeg. Snedig.

Pearl sa for siden:

Jeg blir stadig overrasket over hvor fantasifulle folk er i matveien. Tusen takk for tips.

Levita sa for siden:

Det smaker faktisk veldig godt! Muligens litt søtere, litt nærmere kålrot, i smaken enn poteter, men i tynne skiver og med hvitløk og pepper, synes jeg ikke det sto tilbake for fløtegratinerte poteter. Snarere tvert i mot! Anbefales :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.