Alyssa sa for siden:
Gluten er jo det i melet som gjør at gjærbakst hever, pluss at det fungerer som bindemiddel.
Men klien har jo ingen sånne egenskaper, derfor lurer jeg: er det gluten i kli?
Alyssa sa for siden:
Gluten er jo det i melet som gjør at gjærbakst hever, pluss at det fungerer som bindemiddel.
Men klien har jo ingen sånne egenskaper, derfor lurer jeg: er det gluten i kli?
Nike sa for siden:
Ja.
Alyssa sa for siden:
Javel? Hvor mye da? Hadde selvfølgelig ikke regnet med at hvetekli var glutenfritt, men det kan jo ikke være like mye gluten i hvetekli som i hvetemel? I og med at du ikke får kli til å heve, eller henge sammen i det hele tatt.
Nike sa for siden:
Det vet jeg ikke, men nok til at de med cøliaki og glutenintoleranse ikke kan spise det. Jeg antok det var defor du lurte..
Alyssa sa for siden:
Nei, det var ikke derfor. :) Ved glutenintoleranse og cøliaki kan man jo ikke ha spor av gluten engang.
Ble bare veldig nysgjerrig på hvordan dette henger sammen. Gluten hever og binder, men det gjør definitivt ikke kli ... Derfor lurer jeg på dette ... :)
Nike sa for siden:
Hmja, nei aner ikke hvorfor det er slik.
Nike sa for siden:
Forresten - det er jo gjæren som gjør at gjærbakst hever? Man får jo glutenfritt mel til å heve også, og da bruker man jo gjær, ev. bakepulver/hornsalt/natron. Det er nytt for meg at gluten er en forutsetning for heving.
energibunten sa for siden:
ja gluten er et protein og det er karboen og gjæren som danner gass og deigen eser. Men gluten binder bra. Jo mer man elter jo seigere blir det.
nøtta sa for siden:
jeg tror man skal bruke bakepulver når man baker med glutenfritt mel... men er ikke helt sikker.
Nike sa for siden:
Det er jo gjær i alle ferdige "glutenfrie" bakervarer som er å få kjøpt. Men disse er jo faktisk ikke helt glutenfrie da, kun rensede produkter, men de inneholder faktisk mikroskopiske andeler gluten. Mulig det er derfor?
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.