< Tilbake til oversikten

Peanøttsmør uten sukker?

kristine89 sa for siden:

Hei.

Ser at peanøttsmør uten sukker er nevnt flere steder her. Selv er jeg stor forbruker av peanøttsmør, og lurer på hvor jeg får kjøpt dette uten sukker? Og hva er næringsinnholde?

Takk :)

Areola sa for siden:

Økologiske peanøttsmør inneholder ofte kun peanøtter og salt.
Jeg har kjøpt mitt på mega eller meny.. Vet helsekost også har.
Mitt glass inneholder ca 13 karber per 100. tror jeg kom fram til at jeg brukte ca 10 gram pr brødskive, og da er det jo ikke gærnt. og så godt da :sikle:

Nike sa for siden:

De fleste velassorterte matbutikker har dette, som Meny, Safari etc. Eller helsekost. Noen selger også peanøttsmør uten salt. Har ikke oversikt over næringsinnhold, men vær obs på at det er en del KH i peanøttsmør selv om det er uten sukker.:)

Nike sa for siden:

Ville det ikke være enda bedre å lage sitt eget paranøttsmør? Paranøtter har jo adskillig mindre KH enn peanøtter..:)

leeha sa for siden:

peanøttsaus er jo og digg til all slags kjøtt. det er bare å frse charlotteløk i en gryte sammen med litt chili, helle over peanøttsmør og jevne med fløte til den er passe tykk . nam nam
:)

Nike sa for siden:

Å herregud det høres godt ut!:sikle:

Sandra sa for siden:

Hva har dere under peanøttsmøret?? Brød, knekkebrød, rugsprø, eller noe annet?

beths sa for siden:

Almond butter (smaker peanøtt likevel) fant jeg på innvandrerbutikk. Husker ikke merket men det er klart minst karber i dette! Og veldig godt

martefie sa for siden:

Stangselleri! Høres jæ... ut. Er kjempegodt. Tro meg.

Sandra sa for siden:

Ååå, det har jeg ikke tenkt på!! Kanskje godt med annet grønt og. Hmmm, kanskje ikke agurk, men.... brokkoli??

martefie sa for siden:

Det er noe med den saftige, friske stangsellerien sammen med det mektige "tråkke" peanøttsmøret som bare er nam (Ellers passer stangselleristilker supert i bestikkrommet til laptoplunch-boksene (www.laptoplunches.se) :D

Paprika? Eller kanskje det blir for søtt? :rolleyes:

dingpot sa for siden:

Mandelsmør er (i min munn) 10 ganger bedre enn peanøttsmør! Smaker helt nydelig! :sikle: Er søtt nok i seg selv, men kan søtes med stevia eller splenda om man ønsker søtere smak. Har kjøpt det på helsekosten :) 6,5 g karbo/100g. Har også smakt cashewnøtt-smør. Smaker søtere enn mandelsmøret, og er også helt nydelig! 16,7g karbo/100g. Begge disse anbefales!

Ble også anbefalt av hun i butikken å prøve hasselnøttsmør. Æsj og fysj!!! kjempebittert! Prøvde å søte det, men smakte fremdeles ikke noe særlig. Smakte nesten harskt! Kanskje jeg kan bruke det i en kake? (eplekake f.eks?)

niomi sa for siden:

Mandelsmør hørtes dritdigg ut!

Paradis-Oscar sa for siden:

Jeg kjøper også mitt på helsekosten, funnet et crunchy et fra Biona som smaker himmelsk! Prøvde et fra Helios også, men det var ikke så godt.
Begge inneholder bare peanøtter + salt. :)

Han på helskeosten sa at produsente av 'vanlig' peanøttsmør faktisk fjerner den naturlige oljene i peanøttene, og så tilsetter de billigere, dårligere olje som soya- eller palmeolje! :eek:

Fantasien har visst ingen grenser i å ødelegge i utgangspunktet sunn mat, alt for profitten... Derfor burde vi som forbrukere bli mer bevisste, ikke støtte sånn ekkel fabrikkmat.
Hear, hear! :p:D

Dingpot: som svar på det med hasselnøttsmøret, så låner jeg noe Andreas Viestad svarte i et nettreff en gang: "Hvorfor lage noe, ut av noe du i utganspunktet ikke liker? Hvorfor ikke heller lage mat som er god?"
:D

Fikk forresten veldig lyst til å prøve mandelsmør nå!

Elanessë sa for siden:

Jeg har lagd noen kjeks etter oppskrift her inne. Jeg bruker et peanøttsmør som har 7karb ca tror jeg det var? Fant det på Maxi, og det har blått lokk :p

dingpot sa for siden:

Haha! Du tok meg der. Men jeg har en ide om at hasselnøttsmøret kanskje smaker godt i eplekake. Hasselnøtter+eple må jo være godt :o Liker ikke å kaste, det er for mye av et bruk og kast samfunn allerede. Støtter deg forøvrig 100% i det om å velge rene produkter for å få produsenter til å endre på "standarden" med å ødelegge maten for profitten.

Haha, bra respons!

Ja, det finnes vel noen ingredienser som forandrer seg og blir bedre når de kokkeleres, eller sammen med andre matvarer, sant det. :)

Når det gjelder det med bruk og kast, så er jeg litt ambivalent: jeg er selvsagt 100% for å kaste så lite som mulig, vi kaster altfor mye i samfunnet, enig der. Men samtidig så har jeg sett det argumentet bli brukt av folk for å tvinge i seg usmakelig mat, eller bruke kroppen som søppelkasse - og det er jo heller ikke ideellt.

Men det var jo ekstremversjonen da ;)

Sugarpill sa for siden:

Hvorfor nøye seg med et peanøttsmør som er fritt for sukker, når man kan få et som er fritt for sukker, fett, protein- ja, til og med peanøtter? :D

Utrolig, men helt sant!

Hahahaha, ja hvorfor har ingen tenkt på DET før liksom? LOL! :D

Det der blir litt som sånn "Egg-free mayonnaise"...sånt er humor!

Jeg tror nesten vi må ha en sånn tråd om syke matprodukter, hadde vært god underholdning tenker jeg!

Sugarpill sa for siden:

Jeg digger produktene fra Walden Farms, jeg, det er vi flere som gjør her inne. Har bestilt dette peanøttsmøret nå for å teste, de andre produktene jeg har smakt fra dem har vært helt ok.

Jeg liker tanken på å spise noe som ikke inneholder noe naturlig i seg. :D

Oida, tråkka jeg i salaten nå, og dissa noe du liker? :o

Naturlige ting ja... who needs 'em! :D

Sugarpill sa for siden:

Du har ikke tråkket i min salat ihvertfall, jeg synes disse produktene er geniale, men ser jo humorverdien i den. Det er jo sprøtt!

Hurra for sci-fi-mat!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.