< Tilbake til oversikten

Gaah!

Sense sa for siden:

Dette er min 2. uke på ketolysekuren. Fra forrige mandag til fredag gikk jeg ned 3,4 kg -altså en skikkelig pangstart. I helgen har det gått litt opp og ned +/- 0-1 kg (?) har vært i ketose hele tiden (veldig lilla). Fra søndag til mandag hadde jeg gått ned ytterligere 100 gram, men sååå.... nå har det stått stille mer eller mindre siden fredag, veide i dag det samme som fredag. Fikk mensen på lørdag, kan det være det som gjør at jeg holder væske i kroppen? Noen med erfaring? Når pleier kroppen og slippe denne ekstra væske i fornbindelse med mens, når mens er ferdig??

Litt frustrerende selv om jeg vet det er normalt at det kan gå veldig raskt i starten. Likevel... syns det var litt vel tidlig å komme på et vektplatå allerede i uke 2.... mister jo litt motet :(

Jeg er ikke så veldig flink å drikke så mye vann jeg bør enda... og heller ikke trimme.... syklet ca. 1 time to ganger forrige uke, denne uka har jeg ikke fått sjangs til noe. Men styrer mye med husarbeid og blir god og varm (svett) til tider. Spiser salat hver dag, stixen er veldig lilla (senest i går kveld).

En typis matdag ser slik ut:

Frokost: 2 speilegg + 3 baconstrimler
Lunsj: Hjemmelaga tomatsuppe eller polarlapper med ost/skinke.
Middag: Rødt kjøtt, fisk eller kylling -alltid med minst halve tallerken salat. (I går sommerkoteletter med sopp og fløtesaus)
Kvelds: Litt hasselnøttkjerner, eller polarlapp med ost.

Drikker mye pepsi max....

Blir veldig glad om noe gidder å ta en titt på dette! Takk.

Marita sa for siden:

For det første, gratulerer med flott start med -3,4kg! Godt jobba! :D

Når det kommer til det du skriver videre, så er det vel litt vanlig at det ikke skjer så mye på uke 2 når man får en slik pangstart? Husk at kroppen din slapp over 3 kg på noen få døgn, det blir jo ikke å gå så fort hele veien? Hodet ditt og huden din skal også henge med på denne kuren, og kroppen blir å begynne å slippe kiloene igjen - såfremt du spiser riktig i følge boka :)
Vær forresten obs på at pepsi max inneholder aspartam, som kan få noens vekttap til å stagnere.. cola light inneholder sucralose, et søtningsstoff som ikke har de samme virkningene :) Og drikk mer vann! :p
Ikke stress med vekttapet, kos deg heller med maten og ta stikkprøver med ketosticksene for å se om du gjør ting riktig.. så ser du på ukesveiingen om det gir utslag også på vekta! :ja:

Masse lykke til videre :klem:

Nike sa for siden:

Hvis du drikker for lite (vann) kan kroppen samle vann, også når du ikke har mensen. At stixen er veldig mørk tyder på at du drikker for lite.

For en del er hindrer light-produkter vekttap, kanskje du skal prøve å kutte ned på pepsi maxen litt?

Jeg stusser litt på polarlapp og tomatsuppe - er dette lavkarbo (nok)?

Får du i deg nok fett?

For øvrig er det litt tidlig å snakke om platå - du har jo nettopp begynt, og kroppen må få tid til å omstille seg.:)

Sense sa for siden:

Det er 1 kh pr lapp og 1 kh pr del suppe.... Oppskrifter herfra (ziggy og Iset?)

Tror jeg får i meg nok fett ja... har ofte fetaost i salaten + olje, bruker fløte/rømme/CF i maten, hasselnøttkjerner er det mye fett i.... steker alt i mye og ekte smør... men kan prøve å kutte ut pepsi max`en da... ihvertfall redusere kraftig.... det kommer til å bli hardt...

Sense sa for siden:

Tusen takk! Ja jeg tror jeg skal prøve å redusere pepisen litt.... ellers er det jo logisk det du sier at kroppen må få tid til å omstille seg etter en slik start...

En annen ting som er rart er at mannen spiser det samme som meg, men han gikk ut av ketose i går kveld... han hadde spist et eple i går, det var vel det eneste som jeg ikke spiste. I såfall skal det utrolig lite til før en beveger seg over på feil side..

Nike sa for siden:

Aha - tenkte på polarlappene fra butikken jeg..:o Sorry.. Hva om du gjør en avtale med deg selv om at du skal bytte ut halvparten av pepsien med vann, og at du for hvert glass pepsi du tar må drikke like mye vann..? Eller noe i den dur..;)

Ellers sier Marita nye lurt..

Får du bevegd litt på deg? Slik at kroppen effektiv får kvittet seg med avfallsstoffer og sånn?

Gerd sa for siden:

Heisann :)
[i][/i]
For det første: Grattis med pangstart:heia:
[i][/i]
Du er ikke kommet til et platå. Et platå er når vekta ikke rikker seg på flere uker. Du er i din 2. uke og med den starten du har hatt, må du regne med at kroppen "tenker" seg litt om. Uvant for den også ;)
Og at man går opp og ned dag for dag er helt normalt. Det kan ha med væskeinntak, hvor mye salt i maten, hormoner osv... Jeg anbefaler å veie deg en gang i uka max. (men det er min mening)
[i][/i]
Ja, mensen kan ha MYE å si, noen opplever opptil et par kilo vektoppgang ( også under eggløsningen).
[i][/i]
Viss stix er mørkest kan det indikere på for lite væske. Kroppen trenger mer vann når den er i ketose.
[i][/i]
Så, jeg tror du bare skal ta det heeelt med ro og fortsette i vant lavkarbo-dur :ja:

Sense sa for siden:

Ikke dumt det der..... ;) Må nok bli flinkere å trimme ja!

Sense sa for siden:

Takk for oppmuntrende ord Gerd! Ble lettere til sinns nå.... ;)

noli sa for siden:

Jeg veier alltid et par kg mer under mensen, og omtrent en kg mer under EL, men nå er det så sjelden jeg har noen av delene at jeg sjelden får mere det.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.