Jeg lurer på om noen vet sånn cirka hvor mange karber en vanlig person spiser i løpet av én dag?
Misforstå meg rett når jeg skriver vanlig person, men det blir vel feil å skrive høykarboperson også!?
Det er jo mulig å regne ut sånn cirka.
Jeg kan kanskje spørre mamma om hun vil være brydd med å veie all maten hun spiser i løpet av en uke og sende info til meg, hehe!
Frokost: 2 brødskiver med prim, ett eple + melk
Lunsj: 3 brødskiver med saltpølse, 1 karbonade med løk + melk
Mellommåltid: 1 banan
Middag: Fiskepinner, poteter, blomkål, gulrøtter + melk
Kvelds: 3 brødskiver med ass. pålegg + melk
Hehe - sleng på en grandiosa og masse brus også.........
De fleste vil oppgi at det er det som står i lista de de spiser, men hvis du ser på hva som går inn i munnen følger det ofte med sjokolade og brus, og kanskje en burger også :-)
Ja, tenkte på det, men jeg mener at det jeg har skrevet er en typisk dag for de fleste, f.eks. mamman min.
Hun spiser ikke frossenpizza og drikker heller ikke brus. Av godteri spiser hun peanøtter og potetløv, veldig lite sjokolade.
Jeg mente en vanlig persons kosthold, ikke en megahøykarboperson, hehe :)
SHIT!!! :eek: tenk hvor mye lavkarbomat man kunne spist for å nå 2-300 karbs da!!! Foretrekker heller Biff med soppstuing, fløtesaus og masse brokkoli, enn ertesuppe med masse poteter, potetsatppe og pølse eller tørre fiskepinner :rolleyes:
Jeg tror det blir litt feil å tenke på "høykarbofolk" som så veldig mye usunnere enn "oss", fordi de mener jo de spiser sunt. Jeg tror ikke folk som spiser karbohydrater uten å tenke på dem nødvendigvis spiser så voldsomt mye mer sjokolade, chips osv. Når jeg ser på lavkarbo-mat er det jo veldig mange som spiser en del sjokoladebarer og sånt da.
Jeg mente ikke å si at alle ikke-lavkarbere lever usunt da. Og heller ikke at alle lav-karbere lever helt sunt heller...
Mente bare å si at det er mange som skal oppgi en liste over hva de spiser, også kommer bare det de burde / har tenkt til åspise på lista, og ikke alt som faktisk spises. Og det er gjerne syndene som utelates.
Men alle atkinsbarene, maltitolsjokoladene og pakkene med splenda som mange av oss bruker en del av er ikke helsekost det heller.
Eller.... for å være helt nøyaktig er det jo helsekost, men det er ikke bare bra for oss...:rolleyes:
Nå ble jeg så nysgjerrig at jeg slo inn dette på mat på data: Dette er egentlig en ganske "snill" dagsmeny, for som regel hører det gjerne med en is, sjokolade, kakestykke eller en brus innimellom denne "sunne" maten.
Frokost: 2 skiver grovbrød med mager prim
1 eple
1 glass lettmelk
Mener du hvirkelig at de fleste mennesker spiser en is, et kakestykke og en bruss "innimellom maten" til hverdags? I så fall må min omgangskrets være merkelig, for her er det svært få som gjør det.
Det er ofte her ja... kan jo ha noe med alderen å gjøre, men i min aldersgruppe så er det veldig vanlig å stikke innom butikken og kjøpe seg en halvliter med brus hvis man er tørst ja. Og is blir det jo gjerne 2-3 stk av på varme sommerdager.
Jeg mener jo ikke både is, sjokolade, kake og brus hver dag! :p Men, det er jo noen som tar seg en sjokolade på vei hjem fra jobb - eller en is når man er å handler mat osv....
Vi er jo like gamle, og det er svart lite av sånt i min omgangskrets. Det er noen som er slik, men de er også gjerne helt ekstreme, spiser middag på McDonalds to-tre ganger i uka osv.
Iflg de siste forbruksundersøkelsene i Norge, var inntaket av karbohydrater i snitt 265 gram pr dag (tall for 2003-05), fett 86 g pr dag og protein 74 g pr dag. I energiprosent tilsvarer dette 49 % fra karbohydrat, 34 % fra fett og 14 % fra protein.
("Utviklingen i norsk kosthold 2007", Sosial- og helsedirektoratet)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.