< Tilbake til oversikten

Dere som har ammet

Nike sa for siden:

Gikk dere opp i vekt da dere sluttet å amme? Eventuelt hvor mange kalorier må man knipe inn på ved ammeslutt for å unngå å legge på seg?

Lindabtn sa for siden:

Og er det sant at man får skikkeli henge pupper av å amme???

Iset sa for siden:

Nei. Det er visst hormonene i svangerskapet som kan gi hengepupper, har jeg hørt (men er ikke sikker). Amming i seg selv skal i hvertfall IKKE gi hengepupper! Det virker som om noen er disponert for det. Noen får, andre ikke, uavhengig av amming. Mine pupper er skikkelig lekre etter vekttapet, NOT. :rolleyes:

Nike: tror ikke du må tenke kalorier når du går på lavkarbo? Noen må vel det, men ikke automatisk fordi man slutter å amme tror jeg. Så lenge du spiser naturlig lavkarbomat tror jeg nok ikke du vil legge på deg. :)

Nike sa for siden:

Tro meg - I will!!:mad: :(

Nike sa for siden:

Nei. Hengepupper ifm svangerskap og amming skyldes som Iset er inne på en kombinasjon av gener og hormoner. En tredje faktor som spiller en ikke ubetydelig rolle er at de aller fleste legger på seg ila svangerskapet, og når man så går ned i vekt igjen etterpå (og gjerne som følge av amming), vil puppene henge mer, fordi de har blitt strukket. Men mange opplever å få finere pupper etter svangerskap og amming også!:)

Iset sa for siden:

:klem:

luringen sa for siden:

Ilfg Jan Thomas så :knegg:

Jeg slanket meg 11 kg mens jeg ammet og etterpå. Fedon vettu...

Iset sa for siden:

Hehe tenkte på han der tosken da jeg leste spørsmålet om hengepupper.

Nike sa for siden:

Har på ingen måte slanket meg etter fødselen - har vel aldri spist så mye noen sinne egentlig, men har gått ned de nesten 23 kg (:eek:) jeg la på meg ila graviditeten, bare pga ammingen. Har lyst å gå ned 5 kg til, men vet jeg er nødt å spise mindre da, særlig ettersom jeg ikke fullammer lenger. Vet ikke helt hvor mye man forbrenner på amming - har hørt så mye forskjellig. Begynner å få litt angst for å fyke opp i vekt når det jeg egentlig vil er ned noen kg..

luringen sa for siden:

er det ikke 500 kcal om dagen da?? Ekstra altså? usikker..

Nike sa for siden:

Så da må jeg altså knipe inn 500 kcal bare for å ikke gå opp, og så ytterligere 500 få å gå ned noen kilo? Jaja, forhåpentlig avtar appetitten noe når jeg slutter å amme..

Er det ingen som har opplevd å ikke gå opp uten å slanke seg da.."håpe"...

Gracella sa for siden:

Jeg gikk ikke opp noe etter ammeslutt. Jeg tror ikke jeg kjenner noen som har sagt at de har måttet slanke seg for ikke å gå opp i vekt etter ammeslutt, heller... Men man vil jo gå opp i vekt hvis man spiser usunt, og det er vel der de fleste går i fellen :confused:.

Jeg gikk bare opp 12-13 kg i svangerskapen og 9-10 av de var borte da jeg sluttet ammingen. Men nå var jeg nesten vegetarianer under svangerskapet og spiste veldig sunt.

Tror jeg leste en plass at den ekstra energien man trengte under ammingen tilsvarte to-tre brødskiver ekstra.

Nike sa for siden:

Spiste sunt og trente jeg også, men kiloene kom på okke som..
Her har jeg definitivt spist langt mer enn tilsvarende 2-3 skiver ekstra, må være store skiver i så fall;)

Man vil jo gå opp i vekt så lenge man spiser det samme og plutselig forbruker mindre, selv om man spiser sunt?

Lindabtn sa for siden:

:lol: spm kom nok defra ja :p men synes det høres så ulogisk ut at man skal få hengis av å amme, men ikke av å pumpe :confused:

Nike sa for siden:

Pumpen driver ikke å drar og sliter i puppene...:p

Lindabtn sa for siden:

:lol: hahahah, ok, så det er grunnen asså :p

Nike sa for siden:

Jeg vil anta det er derfor myten om hengepupper og amming har oppstått. Men det er altså ikke ammingen i seg selv som eventuelt forårsaker hengepupper.

Jan-Thomas fremstår jo ikke akkurat som utpreget intelligent heller da.. Det er jo dessuten svært liten sjanse for at hans 19-årige boytoy utvikler hengebryst, så jeg fatter ikke hvorfor han bryr seg:rolleyes:

Lindabtn sa for siden:

Så enig så enig :ja:

Justina sa for siden:

Noen av oss som har fullammet på et bryst vil nok ha enkelte innvendinger mot akkurat det.;)

Nike sa for siden:

Har ikke det med at brystet er blitt "strukket" pga melkemengden da, og ikke selve ammingen? I prinsippet altså det samme som skjer hvis man får større bryster spga vektøkning, for så å gå ned i vekt igjen..
Men jeg skal ikke være for skråsikker altså;) Og samme kan det være - det kunne ikke falle meg inn å la være å amme fordi puppene muligens ikke strutter som en 18-årings etterpå - tyngdeloven og alderen setter sine spor uansett.. Og det finnes viktigere ting enn superpupper synes jeg.:) Jeg har desuten ingen planer om å vise dem til Jan-Thomas:rolleyes:

Men nå synes jeg denne tråden har digregert vel mye altså!;) Er det ingen flere som vil dele sine erfaringer med vekt og ammeslutt?:)

Megvel sa for siden:

Det ER svsk og ikke ammingen som gjør at brystet forandrer seg. Så de som ammer går rundt som Pamela en stund, og de som ikke gjør det går tilbake rett med en gang. For å unngå sæggis, kan man jo bruke godt støttende bh, og viktig, BINDE opp bysten når man slutter. For eksempel bo i sports-bh i noen uker etter ammeslutt. Da trekker alt seg så fint tilbake så.

Personlig så hadde jeg tidenes apetitt i ammeperioden og var tyngre enn på slutten av svsk på slutten av ammingen (ska sies at jeg ikke gikk opp mye i svsk da!), siden da har jeg gått ned 13-15 kg.

Justina sa for siden:

Jeg mener selvsagt ikke at det ikke er verd det, det er klart det er det. Men når man ender opp med to bryst med veldig ulik størrelse så virker det jo en smule sannsynlig at ammingen/ melken har noe med det å gjøre. Det var altså ikke et debattinlegg, bare en tanke. ;)

Megvel sa for siden:

(Det skal sies at jeg er ammehjelper så jeg har litt peiling her)
Det er ofte slik med ensidesammerne at de enten har hatt mye trøbbel med tette ganger, eller at melkeprod på (spesielt høyre side) ene siden gikk tilbake, mens andre produserte for fullt. For siste gruppe er det faktisk sammensetningen av brystvevet som gjør forskjellen. Ellers har de fleste damer større pupp på venstre side. Det finnes snedne silikoninnlegg som kan brukes til å fylle opp bh'n. Lindex har.

Nike sa for siden:

Så den avsindige apetitten avtar når man slutter å amme? Jeg er hul, enten jeg spiser karber eller ei..

Nike sa for siden:

Neida, tolket ikke innlegget ditt slik heller:) Ville bare understreke det jeg, sånn generelt:)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.