< Tilbake til oversikten

Rabarbara

Hannehk sa for siden:

:lesebok:Ser at rabarbra ikke inneholder særlig mye karber pr 100 gr og fikk skikkelig lyst å lage noe av denne. Bare for avvekslingen, pluss at det nå er rabarbratid. Noen som har god oppskrift på rabarbrasuppe el.??

LineJM sa for siden:

Rabarbakake har jeg:

Ovn på 2oo,
rens og skjær opp rabarbra i biter, legg i en ildfast formsammen med litt søtningsmiddel og hell på vann så det nesten dekker rabarbraen. Sett dette i stekovnen og kok rabarbraen til den er begynt å bli passe mør og mesteparten av vannet er fordampet.
Lokk:
en pakke mandler( vanligvis 250g)
Kjør i matmaskin til ganske grovt "pulver"
før var det ca 250 g melis i men det er nå erstattet med splenda som jeg kjører i mixern til konsistens som melis.
ha i 3-4 egg til en tykk røre.

bre dette over rabarbraen og sett det hele tilbake i stekovnen til mandellokket er blitt fint og gyldent.

Serves varm med iskrem om du kan spise det, er også godt med krem eller rømme eller lignende.
:rolleyes:

Dette er en oppskrift fra mamma etter typen gjør sånn og gjør slik til det blir "passe" ER usikker på nøyaktig hvor mye rabarbra man trenger men det er fint om det ihvertfall dekker bunnen og litt til på hvaforen form man vil bruke. :)

Yonah sa for siden:

Noen bor tydeligvis på en annen kant av landet... for her har ikke rabarbrabeddet mitt tint frem enda....

Perdita sa for siden:

Jeg vil bare minne folk på at det er lurt å spise en form for melkeprodukt til rabarbra fordi rabarbra inneholder mye oksalsyre som ikke er så bra for oss, men kalciumen i melkeprodukter nøytraliserer syren. Dessuten er det jo veldig godt ;)

Yonah sa for siden:

rabarbra med krem er godt! Nammenam!

Hannehk sa for siden:

hehe dette er et gammelt innlegg fra i fjor sommer :p

Yonah sa for siden:

Hihi, ikke rart jeg stusset, trodde det sto 16.04 på datoen jeg;) Godt at det ikke er så tidlig på`n visse steder da. Men du som jeg gleder meg til rabarbraen kommer opp!

achillea sa for siden:

Her i området er rabarbraen klar for innhøsting etterhvert. Gleder meg allerede. Muligens jeg prøver denne oppskriften til helgen.

Hapylady sa for siden:

Er det noen andre oppskrifter på rabarbra??? Som f.eks. rabarbra saft? Eller noe uten nøtter? Jeg har nå fått rabarbra her og har så lyst til å lage noe men har ikke aning på hva ennå:). Rabarbragrøt går vel ann kanskje???

Lava sa for siden:

Man bør spise melk til rabarbra etter st.hans, pga syre i produktet,
men om man høster hele tiden, og stadig har nye skudd,
er ikke dette noe problem!
Det er kun stengler som har stått fra de kom opp og videre utover som
er "farlige"

OG, her kan vi snart ha rabarbra suppe/grøt (stenglene er snart godt 12 cm, de lengste)

jeg koker rabarbraen opp i "passe mengde" vann, og noe sukker,
smaker meg frem til en god smak, og har tilslutt i en dose potetmel,
og thats it!

(potetmelet blander jeg ut i litt vann før jeg har det i gryta)

Carisma sa for siden:

Menneh.... potetmel? (Leste først en POSE potetmel :lol:) Kan bruk jbkm kanskje?

Hannehk sa for siden:

Ja tror nok jbk fungerer like bra :ja:

Hapylady sa for siden:

Jeg brukte JBK og det gikk kjempebra :).

Hannehk sa for siden:

Juhu, det blir rabarbara dessert i dag!! Gleder meg, selv om det nok er jevnet med potetmel :rolleyes: - sånn er det når en ikke lager maten selv :ja:

Yonah sa for siden:

Da har jeg smakt på årets første rabarbra, stenglene var hele 15cm lange og 1cm i diameter på det meste:D 3 slike, vann, sukrin og en dært johannesbrødkjernemel=rabarbragrøt!

SKal jammen prøve den "kaken som står over her!

tina therese sa for siden:

Det hørtes sååå godt ut Imse!!
Jeg skal ha en kjedelig restemiddag i dag
og da skal jeg jammen ta jeg meg bryet
med å lage rabarbara grøt til dessert :p
med fløte på....mmmmm...:D
gleder meg allerede!!!

Timona sa for siden:

Tusen takk for tips, hadde det som dessert i dag. Kjempegodt :D
Må jo være godt med jordbær/bringebær grøt også. Nam :)

Ana sa for siden:

Mmm, rabarbragrøt med fløte til frokost :D

Hannehk sa for siden:

Er rabarbara frelst! Noen som har prøvd kaken over enda? Tror det blir kosekake til storebrors bursdag ja :ja:

Ana sa for siden:

Har ikke prøvd, ble bare kjempeglad når jeg oppdaget hvor lite karbo det var i rabarbra. Jeg har fryst ned resten av årets første fangst, har mer grøt stående på kjøkkenet, og når de vokser opp igjen skal jeg prøve meg på kaken. lykkelig

slektskap sa for siden:

Takk for tipset - må ut og høste inn før den blir for stor og ødelagt! Og fryse, det var et godt tips!

carfro sa for siden:

tid kan jeg se at de er modne?? Mine er skikkelig lange i hagen nå. Blader så store som stoler eller noe sånt... Lange på halv meter å greier..Jeg har ventet og ventet på å få ta dem opp men alle jeg har spurt om tid dem er modne vetikke... Noen som vet? Og er den grøten noe god?

TrillTrall sa for siden:

Du må ta dem før de blir for store og dine høres kjempedigre ut!!! De er best når de er 20-30 cm lange og ikke for tykke synes jeg.

Rabarbragrøt er det beste som finnes... Nesten i alle fall... :sikle:

Kitt sa for siden:

Kan spises fra de kommer opp egentlig, vil ikke kalle det å modnes. Er bare det at det blir mer mat om man lar dem vokse seg litt tykkere enn en tommel feks.

Etter St. Hans blir de her på Østlandet litt bitre i smaken og ganske grove/trevlete om de får vokse seg store!

Trulte67 sa for siden:

Nå fikk jeg lyst til å prøve å lage rabarbra-iskrem! Noen som har laget det?

TrillTrall sa for siden:

Du gjør det sikkert bare på samme måten som med bringebærisen jeg har plukket opp ett eller annet sted på nettet (på Lena Beatrice sine sider tro?).

Jeg har akkurat gaflet i meg en deilig porsjon!
Tok 150 g frosne bringebær og halvtinet dem i microen (ikke mye tålmodighet her nei!), blandet så med 0,5 dl fløte (hadde holdt med en god del mindre) og klemte bærene istykker i fløten. Hadde så i bjørkesøt (eller det søtningsmidlet du foretrekker) til det ble passe søtt, jeg liker det syrlig så det ble vel bare 1 ts tror jeg. stønn NAM!!!! Og fryseren er full av frosne bringebær fra i fjor som vi aldri rakk å gjøre noe med... :stortsmil

Trulte67 sa for siden:

Har akkurat kokt rabarbra nå, 550 gram (før koking).
Kokte sammen med litt vann og en del sukrinmelis. Står til avkjøling, skal fordele litt til grøt og litt til en slags iskrem, tror jeg. Tipper gubben vil juble når han kommer hjem fra jobb i kveld :D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.