til en side som teller kh? Da mener jeg en som jeg kan føre inn antall gram av en matvare også regner den karber? Jeg er nemlig tallblind og dette blir for avansert for meg :kadetgaar.... bruker jo hele dagen på å veie matvarer og ikke komme noe lenger enn det jo. Har ikke gått særlig bra på kuren til nå for det eneste jeg har klart er å gå opp en kilo så noe gjør jeg nok feil...... grrr lite motiverende kan du si.
Og er det helt umulig med en slik side så hva med en ekstremt god formel?
Jeg synes jeg har vært veldig flink denne uka så det er surt når det ikke går som jeg hadde trodd det skulle.
vet ikke om noen sånn side, men hvis du ser i loggen til karbolia så er matprogrammet hennes utrolig bra. Kanskje du bare kan sakse noe derfra så slipper du all matematikken?
Jeg har ikke brukt programmene selv, men det jeg gjorde i begynnelsen av ketolyse var to ting: For det første lagde jeg en liste med hva 50 gram av hver type grønnsak veier.. sånn sett ble det enklere å regne seg frem til ca hvor mange karber jeg spiste, spesielt av salatgrønnsaker! Brokkoli og blomkål osv er enklere å holde styr på synes jeg :)
Den andre tingen jeg gjorde, var ettersom jeg fant nye middager, gjorde jeg en grundig måling, veiing og regning første gangen jeg lagde maten. På den måten har jeg etterhvert fått meg en "oppskriftsbok", der jeg har skrevet hvor mange gram jeg skal ha av hver ting, og jeg har regnet ferdig ut hva det måltidet vil gi meg av karber osv :)
Bare to tips.. vet det finnes no som heter mat på data eller noe, men har ingen peiling på det selv :)
Et spørsmål først: har du boken til Torkil? Jeg tenker på at du sier at du har vært flink, og da har du kanskje fulgt menyene/oppskriftene i boken hans? I så fall vil du jo vite hvor mye karber du har fått i deg :).
Ellers er det noen gode råd de ovenfor her kommer med.
Mat på data finner du på matportalen.no Programmet kan være litt keitete å bruke før du blir vant, men det gir totalt antall karber (pluss alt annet) for hvert måltid.
En enkel metode for utregning av karber:
Antall karber pr 100g * antall gram matvare/100
eks: tomat er 2,5g karber pr 100 gram og du vil ha 50 g tomat.
Det blir: 2,5* (50/100) = 2,5*0,5= 1,25 gram karber
Lag deg en liste med de matvarene du oftest bruker og skriv gjerne ned alt du spiser de første ukene.
Lykke til videre, det kommer nok til å gå rette veien etterhvert :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.