Beste vegan-mannen ga meg oppskrifta på denne ytterst mmmmm-gode dipen! Anbefales!
AUBERGINE-DIP
Du trenger:
En hel aubergine
En hel hvitløk, gjerne feddløs
En halv tomat (ev 1 soltørka)
Sitron/lime/edikk (bare noen dråper)
En halv rød chillipepper uten frø (eller mindre, eller ingenting).
Olje
Salt og pepper
Krydder som f.eks persilleSlik gjør du:
Sett ovnen på ca 200 gr, skjær et langt snitt i auberginen (ellers eksploderer den, no kidding!), og ha den i en ildfast form sammen med hvitløken. Stek i ca 30 min.
Avkjøl, og skrell auberginen og hvitløken og fres det sammen med de øvrige ingrediensene med en stavmikser eller lignende. Mmmm!
Kan spises som tilbehør. I dag spiste vi den til burgere.
Denne heter noe så artig som Baba Ganoush på libanesisk.:p Neesten som Ali Baba.. :-) Regnes som en av nasjonalrettene der.
I Hellas kaller de den for Melitzanosalata, og der bruker de oftest eddik, og ikke sitron. Så vet man hva man skal bestille på Hellas-ferien i sommer! :)
Både chili og det med tomaten var nytt for meg, men det finnes vel masse varianter av en så kjær rett, som finnes i flere av landene ved middelhavet.
...men: en hel hvitløk? Ikke skrivefeil? I de oppskriftene jeg har brukt, har det vært fra et til et par fedd. Er det godt med en hel? Kanskje jeg må prøve det i så fall!
Lurte litt på den der, jeg også. Men jeg fulgte oppskriften og godt ble det!!! Selv om vi ikke trengte myggspray eller fluesmekker rundt meg de neste dagene :D:D:D og det var nesten så jeg fikk enerom.
Jøss, så artig med litt historie :)
Fikk denne som sagt av en venn, og jeg stusset selv over det med hvitløken, men som du kommenterer lenger ned, den blir litt søtere og mildere når man baker den først. En advarsel jeg fikk, er forresten å ikke la den bake i mer enn en halvtime, for da blir den helt suppe.
Håper det er greit at jeg dytter litt på denne! Den er verdt det:)
Min favoritt-matskribent David Lebovitz har en oppskrift på den liknende retten Baba Ganoush (som jeg nevnte lenger opp i tråden) på bloggen sin i dag.
Super blogg som er verdt en titt - men advarer mot sterke bilder og beskrivelser i de andre oppskriftene!:eek:, han er først og fremst konditor :D
Masse bra Paris-tips og beskrivelser også! :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.