Jeg blir så forvirret rundt dette med fett-typer.. enumettet, flerumettet, transfett, kaldpresset olje, oliven, solsikke, raps, smør, margarin....:eek:
Hva trenger kroppen vår? Hva er farlig? Usunt? Fra hvilke råvarer får vi de forskjellige naturlig...? Hva skal jeg steke maten min i? Hva skal jeg ha i salaten? IIIIIIIIIIIK!!:confused:
Jeg er så forvirret, nemlig, blir helt skrullete! :forvirret
Og enda så skrev du ikke omega-3 og omega-6.... ;)
[color=navy][/color]
Det som er best å steke i er cocosa kokosfett som du får på helsekost.
Dernest er det smør som er bra å steke i.
Ved lav varme går det an med olivenolje, rapsolje og avokadoolje.
[color=navy][/color]
Og med dette har jeg sagt hva slags fett som er bra også. Alle de tre nevnte oljene kan du bruke på salater.
[color=navy][/color]
NB: Oljene MÅ være kaldpresset/xtra virgin
[color=navy][/color]
[color=navy][/color]
Solsikkeolje, soyaolje, maisolje og alle slags margariner (Soft, Melange, Vita, Brelett, Per m.m.) ER HELSESKADELIG OG BØR KUN BRUKES UNNTAKSVIS! :(
[color=navy][/color]
Det var det korteste jeg klarte å si om dette temaet, uten å forklare noe om hvordan...
Dette skrev MHM tidligere en gang..... Vet ikke om det er svar på det du lurer på, men det var så godt innlegg at jeg kopierte det inn allikevel !!
Kaldpressede oljer er sunne fordi de ikke er varmebehandlet og "ødelagt" - tor jeg det betyr.
Hellmanns påstår at de lager sin majones av kaldpresset olje. Jeg har sendt en mail, men har ikke fått svar/bekreftelse fra dem. Hvis jeg finner mailen igjen skal jeg purre og sende den igjen OG gi deren beskjed !
Hvis du skal bruke smør, så er meierismør det eneste som kan forsvares. Alle margariner (som jo ikke er smør, inneholder transfett, som er skadelig - i mengder og i lengden)![/color][/font]:)
Laks er den feteste fisken og det er iggen begrensninger. Vi kan spise all slags fersk fisk/skalldyr, all slags ferskt kjøtt, all slags fersk fugl !!! Vi spiser ikke såååå mye av det at fettet betyr noe !! En porsjon bør være mellom 150-300 gram og om man spiser variert kost ved siden av er det ingen fare !!
Man bør begrense noen behandlede varer sånn som røykt kjøtt - bacon / nitratbehandlet - det er også veldig salt og binder vann i kroppen. Nå er det jo begrenset hvor mye man orker å spise av bacon da !! Jeg kjøper bacon som er røkt på naturlig gammeldags måte hos slakteren. Vær forsiktig med pølser etc. Les innholdsfortegnelsen og se hva som er i eller spør hvis du kjøper hos slakteren. Jeg kjøper mine kjøttvarer hos slakter Idsø i Stavanger og de har oppslag over innholdet av alle varene sine.
Vær forsiktig med ferdig marinert kjøtt fra Gilde etc. hvis du ikke vet hva som er i marinaden. Det brukes en del sukker og det er jo ikke bra.
Av fisk/skalldyr er det igrunnen fritt frem, - røkelaks er bra, gravlaks er ikke bra (på grunn av at den som regel graves med sukker :eek: ). Vær forsiktig med ferdig marinert kjøtt hvis du ikke vet hva som er i marinaden. Det brukes en del sukker og det er jo ikke bra.
Hmmm. jeg vet jo at kaldpressede oljer er best,men å steke i en kaldpresset olje har da ingen hensikt,dessuten smaker det heller ikke godt. Vaffal ikke ekstra virgin olivenolje som egner seg best i salater.
Dersom jeg ikke steker i meierismør bruker jeg vanlig rapsolje jeg,den tåler også varmen best og dessuten er den billig. Og siden rapsoljen tåler rundt 250 grader tror jeg neppe den er presset under varmere forhold enn det.
Bare en betraktning. Og det står også på forpakningen at man ikke skal steke ved for høy varme.
Laks, ørret, sild, makrell og kveite er alle feite fisker. Torsk, lange, skrei og uer er alle magre fisker.
All fisk er sunn og de feteste er ofte de sunneste.
Jeg var på helsekosten i går, og kjøpte en boks cocosa. Lurer på om jeg "tør" å prøve det på ryvitaen. De har en boks for steking og en boks for annen bruk, så jeg kjøpte den sistnevnte.
Åh, jeg håper bremykt er godkjent! Jeg må jo ha noe på skiva, for å få "et fullverdig måltid", som dere kaller det, men jeg er ikke glad i den rene smørsmaken.
(BreMYKT er forresten verdens mest misvisende navn - iallefall dersom man har det i kjøleskapet. Ellers må de tenke på at det er like mykt som en ISbre.)
[quote=mofe]Jeg blir så forvirret rundt dette med fett-typer...
Hva trenger kroppen vår? Hva er farlig? Usunt? Fra hvilke råvarer får vi de forskjellige naturlig...? Hva skal jeg steke maten min i? Hva skal jeg ha i salaten? /QUOTE]
Jag menar att mättat fett är bäst. Mättat fett är stabilt, det oxideras inte. Den som äter mycket mättat fett behöver inga antioxidanter!
I andra hand använder jag enkelomättat fett. Det finns i olivolja och i utsmält kycklingfett.
När jag steker använder jag en blandning av smör och olivolja. Smöret är för smakens skull (och för det mättade fettet), olivoljan bidrar med bättre stekegenskaper. Många proffskockar gör likadant. Har jag stekflott använder jag det.
Alternativt kan man steka i kokosfett. Jag använder kokosfett sedan tre veckor i all matlagning. Mina erfarenheter är positiva.
I salladsdressingen använder du olivolja.
Rapsolja är ett tänkbart alternativ, men jag är osäker på den. Det är en ny uppfinning och därmed onaturlig föda för en människa. Gå ut i en rapsåker själv och försök att hämta lite olja! Oliver, däremot, har människan alltid ätit.
Åja da så, Lindberg anbefaler jo ikke så mye smør, men litt går jo an. Argh vanskelig å gi og få råd nå som kostholdsfilosofiene er forsvunnet i innleggene. :eek:
Jeg kjøper disse bordpakkene med meierismør og oppbevarer den i brødskapet. Vi bruker en slik pakke opp på en uke, både til steking og smøring, så den blir ikke dårlig. :)
Helt myk og smørevennlig.
Kan ikke helt slippe tanken på bramykt jeg... De 30% som ikke er smør er jo rapsolje, og rapsolje er jo bra...
er ikke da bremykt greit å bruke?
(og Iset... du kan få frem boksene med kostholdsfilosofiene viss du går nederst på siden, og klikker på den boksen til vendtre, og stiller inn på Nye lavkarbo.no)
Rapsolje er jo bra men når man steker på høye temperaturer er mettet fett best! Tilogmed selveste LINDBERG har jo forandret mening og anbefaler METTET fett til steking nå. :snill: ;)
Når det gjelder STEKING så er det mettet som er best, for det tåler mer varme! ;)
Det er vel de fleste enige i, men det de IKKE er enige i er hva som er best "naturell". Jeg mener mettet fett er veldig sunt. :)
Klart du ikke maser, bare spør i vei du. :)
Mettet fett er best å steke i fordi det er mer stabilt når det gjelder varme, fettsyrene lar seg ikke ødelegge så fort som det umettet fett gjør. Og fett som er ødelagt ved høy varme = transfett, så og si det verste vi kan få i oss!
Det er derfor det er ugunstig å steke i feks margarin. Rapolje tåler litt mer varme, men ikke så mye at jeg tør å steke i det.
Godt stekefett er:
*Kokosfett (ikke extra virgin)
*meierismør
*Ghee (klaret smør)
Du må sikkert maile firmaet. Men jeg tviler på at den er så god kvalitet. Planteoljer i produkter er som regel raffinerte, dvs oppvarmede og behandlet, slik at de stort sett består av transfett. Om jeg ikke tar helt feil nå. Feks oljen i fetaost-glass er IKKE bra, da den er varmet opp. Oljen i Mills majones er heller ikke av den beste kvaliteten.
Nei, takke meg til RENT naturlig fett, dvs blandt annet ekte meierismør. :D
Antagelig er ikkje rapsolja i bremykt av beste kvalitet, men veit ikkje sikkert. Som regel bruker dei billege alternativ for av tjene meir gryn. Majones er ein versting med soyaolje av kjipeste sort, bidrar til det ugunstige forholdet mellom omega3 og 6. Det bør vere 50/50 men i gjennomsnitt i Noreg er det 6-7 deler omega6 per del omega3. I USA er det enda verre med 10 deler per del omega3. Omega6 i for store mengder i forhold til omega3 fremmer betennelser. I tilleg er soyaolje som regel alltid hardt behandla for å få ut olja.
Soya egner seg best som gjødning(men frementerte soyagreier er ok)
Olivero er (selv om det er olivenolje i), varmebehandlet, - og dermed ødelagt fett.
Bare smør er smør..... Brelett/mykt og alt annet er bearbeidet, varmebehandlet - mener jeg MHM har klarlagt for lenge siden..... leter febrilsk etter link
Vi vet jo at det er det beste, men hva sier foreldrene? De er jo av pottitgenerasjonen og opplært til at fett er fyfy. Men, jeg skal gjøre som noen foreslo, oppfordre til å ha en bordpakning stående på benken så de kan smøre et tynt lag på skiva.
Jeg er litt usikker, Muligens snakk om definisjoner.
Fabrikken behandler raps,
De presser på en slik måte at utbyttet blir:
Olje til konsum
Presskake til dyrefor. Presskaka er proteinene pluss innhold av rest rapsolje.
De ønsker dyrefor med proteiner + relativt høyt innhold av rapsolje.
Dyrefor m/raps fett for å påvirke fettsyresamensettningen i melk.
Det foretas ingen Extraksjon av olje på fabrikken.
Jeg syns erindre at pressingen foregikk v/ ca 50 - 60 °C
I går da jeg var på Mega så kom jeg over en spray til å bruke til steking. Den het Fry light solsikkeolje. Leste på den og den virket ok, men det er den vel antagelig ikke ;) Noen som har hørt om denne og hvorfor er den kanskje ikke bra?
Nå ble jeg forvirret... Har hørt at den norske margarinen ikke inneholder transfett, slik som den amerikanske.???
Hvorfor er meierismør bedre? Trodde plantefett var bedre enn animalsk?
Hva med rapsolje? Har lest at den er den beste av oljene. At den inneholder mer av det sunne enn f.eks. olivenolje, og at den tåler høyere temperatur?
Margarin inneholder vegetabilske oljer og vegetabilsk fett. MHM hadde spurt de som produserer Melange om de kunne bekrefte at margarinen deres ikke inneholder transfett. Det kunne de IKKE bekrefte gitt ! Det er en grunn til at margarinene ikke er merket med "uten transfett". Oljene de bruker er varmpressede, og i en slik prosess har man ingen kontroll på hvor mye transfett som blir dannet. Om de så skulle fjerne det meste av transfettet etterpå, så fins det mange andre grunner til å ikke spise margarin, så velg SMØR. :)
[color=#800080][/color]
Hei
Ehhh jeg foretrekker Synnøve Finden - godt smør, klaret- til steking, men valget skyldes at jeg nesten alltid foretrekker "the underdog".
Smør har ikke vært utsatt for så veldig mye forarbeiding og er veldig "kaldpresset" Oljer som vanlnøtteolje, tistelolje etc gir en super smak på salat.
Ja, den har jeg sett, men det sto ingenting der om hvor en kunne få fatt idet om man er privatperson og ikke storkjøkken/storhusholdning, eller .... ???? :wacko:
[color=#800080][/color]
[color=#800080][/color]
Fin tråd.
Jeg lager hjemmelaget majones / aioli innimellom. Har da brukt rapsolje eller sojaolje, men skjønner vel at det siste ikke er anbefalt.
Men kan jeg bruke olivenole? Og bør den i så fall være kladpresset? Eller setter det seg for mye smak i majonesen ved bruk av olivenolje? Det jeg har trodd da.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.