Jeg har til nå ikke talt karber i det hele tatt. Bør jeg begynne med det? Jeg har brukt mye egg, bacon, skinke, grønn salat, fet ost, creme fraiche, seterrømme, paprika, sopp, brokkoli og blomkål, kyllingfilet og laksekoteletter til nå (dette er min 3 dag). Er det noe jeg bør være forsiktig med her..... har forstått at dette er matvarer som blir brukt en del, men hvordan er det dersom jeg bruker f. eks paprika til flere av dagens måltider? Jeg har fått utslag på stixen allerede, men bare rosa farge da.....
Dette er også min tredje dag. Og jeg teller ikke, har til nå satt sammen måltider med de samme matvarene som du ramser opp her. Men kom i ketose idag så da er vi vel på riktig spor vel...? :)
Anbefaler sterkt å bruke litt tid på å veie maten og telle karber. Det setter seg fort i fingrene og kan etterhvert tas på feelingen :)
Men siden ketolysekuren består av såpass lite karber, er veiing faktisk viktig. For det er viktig å få i seg varierte grønnsaker også pga. vitaminene og mineralene de gir oss.
Man kan være i ketose om man får i seg 40-50 karber også, men det er ikke sikkert man da går ned i vekt.
Det blir jo å veie opp dagens grønnsaker til de måltidene du har det. Mesteparten av karbene skal komme fra grønnsaker som vokser over jorda.
Et lurt tips er å fylle opp et par bokser: En med salatblanding og en med grønnsaker. Og la det bli totalt ca 10-12 karber. Da kan du fordele det utover dagen.
Ellers må du jo telle med det du bruker av fløte/rømme/egg osv...
Viss du går inn på journaloversikten og finner min journal, Gerds nye livsstil, så ser du en binders. Der ligger 4 ukemenyer jeg laga i starten av kuren. Kanskje de kan være til hjelp :)
Ikke klikk deg inn på journalen, men stå i oversikten over journalene. Se der det står Gerds nye livsstil og se bortover mot høgre, der er det binders :)
Ang. paprika: Grønn paprika har minst karb'er (det gjelder å spare der man kan ;)).
Når det gjelder fargen på stixen så spiller den ingen rolle - har du farge så er du i ketose. Men om fargen blir veldig sterk så kan det være et tegn på at du ikke har fått i deg nok vann, eller at du har målt kort tid etter et fettrikt måltid - eller at du har målt om morgenen (for da har vi som regel ketoner i urinen siden det er lenge siden vi spiste). Mål om kvelden ca. 2 timer etter siste måltid.
Og - ja: Vei maten og tell karb'er i begynnelsen. Det lønner seg! :)
Lykke til videre! :heia:
har aldri veid maten min, bare telt på øyemål og det har gått veldig fint :)
Men kan jo være det hadde gått bedre om jeg hadde veid, men pytt pytt, er LIVREDD for å bli FOR fanatsisk. Levd med en mor som har gjort det mye i perioder og jeg ser hvordan hun er blitt (ang kropp og slanking) :lol:
Det er nok lurt å veie maten og telle karbene i begynnelsen.
Jeg fikk i alle fall noen aha-opplevelser med hvor mye - og lite - 100gram av de forskjellige grønnsakene kan være.
50 g spinat er kjempemye, 50 g tomat er "ingenting" (særlig når jeg er så glad i tomat :()
Ellers skrev jeg opp alt i en liten bok i begynneslen, så nå vet jeg hvor mye karber det er i 50 g ditt og 70 g datt.
Lykke til videre med ketolysen!!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.